Dlouhých osm let jsme museli čekat, než Comics centrum vydalo druhý díl oceňovaného komiksu Grandville od věhlasného Bryana Talbota. S půvabným podtitulem Mon amour. Inspektor Archie LeBrock je zpět, aby se vypořádal s uprchnuvším psychopatickým zabijákem. A hon může začít.
Grandville 2: Mon amour se odehrává šest týdnů po událostech první knihy. Británie již není v područí silné Francie, ale po krvavých střetech a neutuchajících partizánských útocích anarchistů si konečně vymohla nezávislost a stala se socialistickou republikou. A zatímco ve Francii zuří nepokoje, jeden z nejnebezpečnějších válečných zločinců, Edward "Vzteklej pes" Mastock, uprchne z vězení kam ho poslal náš starý známý inspektor Archibald LeBrock. Ten se ihned vydává po jeho stopě. To vše na pozadí páry, robotů a motorizovaných vzducholodí. Politika, napětí a steampunk jak vyšitej.
Grandville je šikovně postavený, vzdávající hold dvěma velkým výtvarníkům Francie devatenáctého století, totiž J. J. Grandvillovi, jež se proslavil svými antropomorfními karikaturami, a Albertu Robidovi, který kreslil vynálezy své doby a dob budoucích. Antropomorfismus a futurismus ad absurdum. Bryan Talbot dokázal obě přitažlivé esence smíchat a vytvořit originální vesmír, ve kterém Francie vyhrála Napoleonské války a zbytek Evropy má ve svém područí. Bryan Talbot nám nabízí mix thrilleru a detektivky, který ale není tak prvoplánovitý, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Než se ale dostanu k samotné knize, je tu pár drobností, které musím Grandville vytknout. Ona myšlenka antropomorfismu, vyjádření vlatností lidí pomojí jejich projekce ve zvířata atd. je atraktivní, ale dokáže být i velmi zrádná. O čemž mě přesvědčila hned první stránka, na které si kočičí žena vede na obojku psa, byť psí lidé se v komiksu vyskytují běžně. Stejně jako antropomorfní krávy, krokodýli, ptáci atd. atd. Pokud ale antropomorfní kočka chová normální kočku domáci, které krájí hovězí maso, krájí jí maso zvířete nebo svého souseda? A je Talbotův antropomorfismus výsadou vyvolených? Je kočka kočičí ženy její dítě, mládě nebo mazlíček? Může se to jevit jako banalita, ale kazilo mi to dojem z prostředí jako celku, onen výskyt antropomorfních a zvířecích jedinců stejného druhu. Dokáže antropomorfní ryba dýchat vzduch? Ano, dokáže. Na stránky Mon amour se nám propašoval i jeden Dagon!
Taková drobnost sice může malého rejpala - jako např. mě - rozladit, ale naštěstí na příběh samotný to nemá žádný vliv. Archie LeBrock ve snaze zastavit vražedné běsnění "Vzteklého psa" křičí, střílí, šťourá a vůbec čmuchá kde nemá. Ono je totiž od začátku zřejmé, že to nebude tak jednoznačné, jelikož neznáme hlavní důvod vraždy, totiž motiv. A klidně vás ubezpečím, že Bryan Talbot je zkušený vypravěč a čtenáři tak nabízí nevšední zápletku s překvapivým, byť trochu uhnaným koncem. Dokáži si totiž představit, že příběh Mon amour by se dal roztáhnout na dvojnásobný počet stran, aniž by ztratil něco na přitažlivosti. Naštěstí je Bryan Talbot šprýmařem a rád své čtenáře překvapuje. Popkulturních vtípků propašoval do alba Mon amour vícero. Stačí uvést jen Kačera Donalda jako toho největšího zvrhlíka. Bryan Talbot vzdává hold i Hergému a jeho Tintinovi, stejně jako pro celou sérii Grandville typické odkazy na malby 19. století.
Kresba je ale bezchybná a precizní, přesně jak jsme u Bryana Talbota zvyklí. Antropomorfní vizualizace jednotlivých postav jsou trefné a často i vtipné. Akční sekvence sice působí poněkud staticky, ale coloring jim přidává onu potřebnou dynamičnost. Díky tomu vypadá kupříkladu cákající krev opravdu zdařile.
Grandville 2: Mon amour je i přes drobné nedostatky kvalitním a neortodoxním komiksem, který vám nabídne zajímavý příběh. Pokud jste milovníci fantastiky a zejména steampunku, tento komiks by vám rozhodně neměl chybět v knihovně.
KOUPIT NA STRÁNKÁCH COMICS CENTRA
Grandville 2: Mon amour ( Grandville mon amour)
Bryan Talbot
Vydavatelství: Comics centrum
Rok vydání: 3/2017
Překlad: Jan Kantůrek, Ladislav Niklíček, Alexandra Niklíčková, Václav Dort
Formát: 170 x 240 mm
Počet stran: 104
Provedení: Hardback
Autor: Robin Podéšť RaptoR