Muzeum

Comics recenze

Hisaši Sawamura je ve svých dvaatřiceti letech nejmladším vrchním inspektorem, kterého kdy Tokijská policie měla. Aby také ne, když své práci obětuje naprosto všechno - včetně své rodiny. Sawamura si zrovna prochází životní krizí, když je přizván k případu brutálně zavražděné dívky. A tím jeho problémy teprve začínají. 

Tohle jednou přijít muselo! A vlastně se divím, že to trvalo tak dlouho. Temný, detektivní sriller, kde pochmurná atmosféra dolova odkapává z každé stránky. Příběh, jenž by se mohl pyšnit přízviskem "pokračovatel fincherovi Sedmičky" je deset let od svého prvního vydání k mání i u nás. Máte rádi nervy napjaté k prasknutí? V tom případě je Muzeum právě pro vás!

Jak již víme, detektiv Sawamura je workholik. Vlastnost tato je skvělá pro zaměstnavatele, ale smrtící pro rodinu. Sawamurova žena bere jejich malého synka a odchází pryč. V takových sra.kách je Sawamura povolán k případu, který se ukáže jako jeden z několika. Lidé, kterým byl uložen trest museli zaplatit svým životem. A to zpočátku Sawamura ani netuší, že jeho se případ bude týkat velmi, velmi osobně. 

Tímto ve třech knihách uzavřeným příběhem se nám představuje Rjósuke Tomoe. Mladý rodák z Yokohamy svůj komiks Muzeum původně vydával časopisecky v plátku "Young magazine". Komiksu se ale dostalo takovéhom ohlasu, že brzy následovalo několik vydání a dokonce i hraný film, natočený v roce 2016. Důvod je prostý: Muzeum je sakra dobrá detektivka!

Nyní se vám pokusím vysvětlit proč. Muzeum je čistá, drsná škola. Žádné úsměvné obměny Sherlocka Holmese. Na začátku jsem Muzeum přirovnal k vrcholu všech detektivních thrillerů, k Fincherovu filmu Sedm. Nemám ovšem na mysli to, že by si snad Tomoe vzal ze Sedmičky příklad, trochu ji přeonačil a vydal za vlastní. Je to spíše příslovečnou Ariadninou nití, která se táhne jak filmem, tak komiksem. Leitmotiv v podobě trestu oběti, večného lijáku i depresivní atmosféry dělají z obou děl blízké příbuzné. Tam, kde Fincher používal temnotu, hru světla a stínu, nám Tomoe nabízí čisté panely s minimem tmavých ploch. Tato senzorická sterilita působí odtažitě, nelidsky i strašidelně zároveň. Autor si je toho velmi dobře vědom, krásně si zde hraje s panelováním i gradací napětí. A dokáže i z tenké, černé linky vykouzlit momenty, kdy vás bude mrazit v zátylku. 

Podtitul knihy "Sériový vrah se směje mezi kapkami deště" silně zavání východní poetikou, ve stručnosti tím ale autor zřejmě myslel fakt, že náš záporák - "Frogman" - je vždy o krok napřed před policií. Čas se krátí, atmosféra houstne a napětí narůstá. S tímto tempem si dokážu představit, že během přístího booku by měl mít Rjósuke Tomoe hotovo. Co bude tedy v třetí knize? Toť otázka za milion Yenů. Pro nás čtenáře to ovšem znamená, že nervy drásajícího napětí si užijeme ještě dostatek. A to je dobře!

KOUPIT KOMIKS MUZEUM PŘÍMO U CRWE

Muzeum

Rjúsuke Tomoe

Nakladatelství: CREW

Rok vydání: 8/2023

Překlad: Jan Hronek

Formát: 128 x 182 mm

Počet stran: 236

Provedení: Paperback

 

Autor: Robin Podéšť RaptoR

Galerie:

Partneři