Myší hlídka přichází!

Svět je plný zvířat. Velkých, silných šelem a nebezpečných dravců. A dole na zemi, hluboko pod nimi silou i velikostí, žijí myši. Ve skrytých podzemních městech a vesnicích Myších teritorií, se snaží přežít ve světě, kde smrt číhá na každém kroku. Bezpečné cesty a spokojenější život malých tvorečků ochraňuje Myší hlídka!

"Nezáleží na tom s čím bojuješ, ale za co bojuješ!"

Jedním z hlavních úkolů Myší hlídky je hledat cesty mezi městy, které budou alespoň v rámci možností krutého světa bezpečné a také tyto cesty před případným nebezpečím uchránit. Proč jsou služby Myší hlídky tak důležité zjistíme záhy po otevření knihy. Starý obchodník se vydává na dalekou cestu z Mělkého Kořenova do Kůrové Kamenice. Dlouhá a nerovná cesta brzy vyčerpá starého myšáka a ten si musí pod stromem odpočinout. Sotva se však stačí uvelebit mezi kořeny, spočine na něm zlověstný stín! Do Kůrové Kamenice nedorazí a Myší Hlídka má práci!

Zmizení každého jednoho myšího občana je třeba vyšetřit. Najít pohřešovaného starce dostane za úkol trojice nejlepších hlídkařů ze všech, Straš, Justýn a Boris, což se může zdát na první pohled jako poněkud přesílená patrola. Ovšem brzy se ukáže, že nic není tak jednoduché, jak to na první pohled může vypadat a střet se strašlivým nepřítelem se blíží!

Myší hlídka je čistokrevná fantasy se vším všudy. Počínaje archetypálními postavami. Trojici hlavních myších hrdinů tvoří: Boris, nejmladší člen celé Myší hlídky, který ovšem oplývá obrovským talentem snad ve všech vlastnostech, plížením počínaje a bojem konče; Justýn, moudrý válečník a přirozený vůdce, který i přes svou zdatnost v boji používá místo smrtící zbraně hůl; Straš je pak archetyp silného hrdiny, který se s ničím nemaže a dřív než se vyptává, vytahuje meče. Elitní trojice hrdinů se vydává na dobrodružství, které se rozvětvuje do epických rozměrů, kdy každým jedním panelem comicsu stoupá ponurá atmosféra, ale také hrdinství, souboje a sympatie s hlavními hrdiny.

O scénář i kresbu se postaral David Petersen, takže je jasné, že obojí do sebe zapadá naprosto perfektně. Je až paradoxní, že za Myší hlídku dostal Petersen cenu Willa Eisnera v kategorii comics pro děti. Jistě i na přebalu najdeme věkové doporučení 9+, ale upřímně to, že v comicsu necáká krev a místo rytířů sledujeme roztomilé myšky (no roztomilé, když se podíváte Strašovi do očí, těžko vás napadne zrovna tohle slovo), jsou jediné věci, při kterých mě napadne dětský comics. Porota se možná nechal učarovat tím, že jde o antropomorfní fantasy a berou jí spíše jako pohádku, ale věřte mi, že na „dospěláky“ tenhle comics doopravdy zapůsobí a pokud Vás konec netne do živého a nebudete sakra natěšeni na další díl, tak už opravdu nevím.

Poslední slovo patří překladu, možná si myslíte, že Honza Kantůrek je díky zdravotním obtížím z formy, ale to jste setsakramentsky na omylu. Měl jsem to štěstí, že jsem mohl překlad a redakci sledovat během práce na Myší hlídce (a že té práce nebylo málo! Dialogy, texty v oknech a hlavně mapičky!!!) a musím říct, že Honza i Comics Centrum si zaslouží velkou pochvalu. Nezaměnitelné mistrovství našeho mistra překladatele ukazuje, že pořád dokáže držet krok s mladšími a velice šikovnými překladateli, které máme u nás k dispozici.

Kresba sršící temnou atmosférou. Scénář plný zvratů a skrytých motivů, který přesto, že je uzavřený dává jasný příslib pro pokračování. Sympatičtí hrdinové, jež vás vtáhnou do děje. Myší hlídka tohle všechno má a to z ní činí perfektní fantasy comics, který v rámci tohoto žánru patří rozhodně mezi nejlepší, není-li dokonce tím nejlepším.

KOUPIT V COMICS CENTRU

Myší hlídka: Podzim 1152 (Mouse Guard: Autumn 1152)

Scénář a kresba: David Petersen