Mýty 21: A žili šťastně až do smrti

Konec se blíží. Pro někoho šťastný, pro někoho méně. Zazvoní zvonec a mytických pohádek bude konec. Jenže všechno se dá přepsat. Tak pojďme znovu do Mýtova.

Už je to opravdu spousta let, co u nás vychází vysoce hodnocená série Mýty Billa Willinghama. Respektive konkrétně je to 15 let od prvního vydání prvního dílu s názvem „Legendy v exilu“. A pro mě je to skoro 7 let, co jsem o Mýtech začal psát. A devět co jsem je začal číst, pokud by vás to zajímalo. A upřímně, když ty roky takhle vidím mezi řádky, dojde mi, jak hrozně jsem za tu dobu zestárnul a jak dlouho cestu s Mýty prožil. Od prvotních nadšení, přes některá zklamání, až po opětovný návrat do série. Zároveň jsem často pochyboval o tom, že se celá série 150 sešitů ve 22 svazcích u Crew dočká zdárného konce. Ostatně znáte sérii, která by u nás vycházela déle? Já ne.

No a teď jsme tady, řítíme se do finále a vydavatelství Crew si pro nás připravilo svazek s pořadovým číslem 21 a sešity 141-149. Že bychom byli do Vánoc u konce? Uvidíme.

Zpět ale k novému dílu. Za ty roky už jsme všichni s Mýty prožili spoustu času, nesčetně příběhů a zvratů a malých či větších finále, po kterých série vždy nabrala nový dech a Bill Willingham byl připraven s dalším dějovým obloukem pokračovat dál. Vše ale jednou končí. Každá pohádka má své „zazvonil zvonec a pohádky je konec“. A tak i my se bížíme s Mýty do finále, které začíná vypadat na tragédii vskutku artušovských rozměrů. A pokud by mi někdo před lety řekl, že takhle dopadne konec, nevěřil bych mu.

V Mýtově a jeho mocenských strukturách dochází k přelévání moci a novým uspořádáním. Všichni se postupně dělí na dvě strany a i čtenář si může pomyslně vybrat „tým“ Růženka či její sestra Sněhurka. Napětí mezi sestrami bylo svým způsobem vždy, ostatně vzpomeňte si na první díl a Růženčino chování, ale nyní graduje do bodu, kdy nebude cesty zpět. A svůj podíl na tom má nejen moc, ale i zákulisní hráči tahající za nitky, spletité osudy a Wolfi, který se v podobě uber vlkodlaka plíží uličkami a zákoutími New Yorku a rozhodně nestojí za to ho potkat. Finální bitva o osud všeho se blíží a je na ní vše připraveno. Nebo to nakonec dopadne úplně jinak?

Jen hlavní linka s těmi nejznámějšími postavami ovšem není celá kniha a doplňuje jí řada menších finále dalších postav, které jsme v průběhu let na stránkách a panelech potkali, a které měly pro příběh větší či menší význam. Někdo bude žít šťastně až do smrti, pro jiného konec zase tak slastný nebude. Zkrátka někdo má štěstí, někdo smůlu, někdo byl hodný a někdo bude navždy podlý záporák. Ať tak či onak, závěry si vzala na starost spolu s hlavními tvůrci řada speciálních hostů a kniha je tak částečně velkou oslavou celé série, což si jistě zaslouží. I ta slza občas takřka ukápne.

Velké finále ovšem nemůže být jiné než velkolepé, neboť k němu vše spěje a zakončení série bude jistě jízda.

Snad jediné, co mi na knize vadí – ale to je jen moje osobní subjektivní antipatie – tj. Jack, který mě upřímně štve od začátku a byl jsem rád, že v pozdějších knihách většinou absentuje.

S Mýty se v poslední době váže jedna zajímavost. Bill Willingham nesouhlasil s chováním původního vydavatele – tedy Vertiga, respektive DC – a celou sérii Fables přepsal na volné dílo, tedy konec autorských práv, což je mírně řečeno překvapivý krok, který ovšem autor na sítích zcela pochopitelně vysvětlil.

Bill Willingham končí svou milovanou sérii ve velkém stylu a nemůžu se dočkat na to, jaký závěr si připravil. Na jednu stranu má radost, že se konec (konečně) blíží, na druhou stranu zamačkávám nostalgickou slzu. Ale jsem opravdu rád, že si konečně budeme moci celý příběh přečíst komplet. V tomto díle se autorovi velmi dobře snaží připravit čtenáře na velké finále a otevřít scénu pro všechny zúčastněné postavy, se kterými jsme prožili velkou část jejich životů. Série ukázala pohádky ve zcela jiném, komplexním a dospělém, světle a opakovaně dokazuje, že komiks není jen pro děti.

Kresbu si, kromě dvorního Marka Buckinghama, který se sérii žije od začátku, vzali v menších částech na starost různí umělci jako Tony Akins (Vetřelec, Wonder Woman), Russel Braun (Bitevní pole, Mýty), Jae Lee (Temná věž, Před strážci), Terry Moore (Myší hlídka, Simpsonovi) či Eric Shanower (Transmetropolitan, Indiana Jones) a mnozí další a graficky je tak kniha poctou celé sérii a osudům jednotlivých postav, když právě závěrečné příběhy dostali autoři na starost.

Věc kterou musím zmínit, to je obálka knihy zobrazující proti sobě stylizovanou Sněhurku a Růženku v plné zbroji, protože se jedná bez debat o jeden z nejlepších coverů série.

A žili šťastně až do smrti. Nebo snad šťastně žít nebudou? A jak dopadne finální vyvrcholení? To se dozvíme již brzy. Nikdy nebyl lepší čas do Mýtů naskočit a přečíst si celek. Ostatně zima se blíží a večery budou dlouhé a tahle série vám minimálně do jara vydrží. Od začátku do (skoro) konce je totiž skvělá.

Knihu můžete koupit přímo u Crew zde!

Mýty 21: A žili šťastně až do smrti

Scénář: Bill Willingham, Lilah Sturges