Mýty 22: Sbohem

A je konec. A možná k tomu ani nezazvoní zvonec. Jen Mýty dojdou po letech ke svému finále.

Dlouhých 16 let. A pokud zařadíme i vydavatelství Netopejr a jejich start série, pak rovných 20. Tak dlouho trvalo, než u nás po mnoha překážkách a strastech i radostech vyšla kompletní série Mýty čítající celých 22 svazků, 150 sešitů příběhů oblíbených pohádkových postav, které byly nuceny opustit své domoviny a zachránit se v exilu v našem světě, ať už v ulicích New Yorku nebo na odlehlé farmě. Slovy klasika „Všechno jednou končí. Zavřete oči, odcházím…“, Mýty došly začátkem roku 2024 (po skoro nepřekvapivých problémech v tiskárně) ke svému konci a vydávají se na poslední „Sbohem“.

Přiznám se, že pro mě je tahle cesta a zakončení o to emocionálnější, že jsem právě díky Mýtům a jejich prvnímu dílu „Legendy v exilu“ jakožto jedna z příloh časopisu Pevnost, pronikl do světa dospělých komiksů a přestalo to pro mě být čtivo pro děti, ale naopak úžasné médium pro všechny. Dost ale nostalgického vzpomínání, jistě vás zajímá poslední rozloučení v podstatě životního díla Billa Willinghama a Marka Buckinghama. Samozřejmě i mnohých dalších, ale právě tato dvojice spojila své síly na začátku a i na konci.

Nechci zde zbytečně vyprávět příběh posledního dílu, abych něco neprozradil. Snad jen ano, je to příběh poctivě pohádkový a vy si tuhle informaci můžete přebrat po svém. Sbohem není ale jen koncem příběhu jako takového, a ale i zakončením osudů mnoha postav, na které se zatím nedostalo. Protože ano, právě postavy jsou nejdominantnějším rysem celé série a ty roky, knihy a sešity jich na stránkách a panelech prošly minimálně desítky a všechny většinou zanechaly nějakou tu větší či menší, více či méně zapamatovatelnou stopu, ať už se jedná o populárního Wolfiho, Sněhurku, celý vlčí klan, Růženku, Modráka, Geppetta a jeho syna Pinocchia, čarodějnice a čaroděje, Smráďu a mnohé a mnohé další. Sbohem beru nejen jako zakončení, ale i poctu všem těmhle postavám, ale také všem tvůrcům, kteří se na sérii po ty dlouhé roky postupně podíleli.

S Mýty jsem toho prožil hodně. Lepší díly, ale i ty subjektivně horší, přímo vynikající, i ty kde má loajalita k sérii dostávala těžké rány. Moc bych si přál, aby právě v posledním díle byl Bill Willingham na pomyslném vrcholu svých vypravěčských sil. A on je i není. Nemyslím to tak, že bych snad kvalitu závěrečného dílu chtěl shazovat, jen by klidně mohl být o mnoha stran delší a obsáhlejší. To ze mě hovoří ale můj sentiment s Mýty, protože v nejlepším se má přestat a já mám pocit, že Willingham Mýty zakončil tak, jak on chtěl a uměl nejlépe. Ano, vrchol celé série je pro mě trochu jinde, ale stejně jsem pár slz skoro zamačkával s tím, jak ubíhaly poslední strany knihy. Bill balancuje na krásné hraně mezi kvalitním příběhem a ubrečeným sentimentem a svou knihu servíruje s grácií a zlatým podnosem pro všechny fanoušky.

Co se ale rozhodně na vrcholu nachází, to je kresba Marka Buckinghama, barvy, ale i přispění všech ostatních tvůrců, protože na posledním dílu se jich sešla celá řada, ať už Bryan Talbot, Gene Ha nebo třeba Peter Gross. Mark pro mě ale stále vyčnívá nad všechny, což je jistě způsobeno i tím, že právě od něj mám zažité od počátku ty „pravé“ Mýty. Celé série byla pro mě založena na trojici pevných pilířů – světě, postavách a právě kresbě, která celé vyprávění děje dokonale oživila a přinesla jedinečný prožitek a emocionální a příběhové zátiší. Zkrátka bez toho by byly Mýty méně než poloviční.

Věcí, která se nesmírně povedla je ale zpracování knihy a zejména její obálka Nimita Malavii a speciální stránky s kompletním obsazením všech postav, které se po dobu vyprávění v příběhu a příbězích vyskytly.

Sbohem mé milované Mýty, byly jste tu dlouhé roky pro nás a přinesly jste plno úžasných momentů, veselých, tragických, smutných, krásných, srdceryvných, úchvatných, epických, ale hlavně pohádkových. Sbohem, nastal konec, ale ještě nezazvonil zvonec, protože ne vše konečné nemůže najít své pokračování. Dočkáme se Crew?

Knihu můžete koupit přímo u Crew zde!

Mýty 22: Sbohem

Scénář: Bill Willingham

Kresba: Neal Adams, Russel Braun, Mark Buckingham, Lee Garbett, Peter Gross, Gene Ha, Niko Henrichon, Joëlle Jones, Teddy Kristiansen, Steve Leialoha, Megan Levens, Lan Medina, Andrew Pepoy, Mark Schultz, Bryan Talbot

Překlad: Ľudovít Plata (Turlogh)

Počet stran: 168

Formát: měkká vazba, 166 x 250 mm