Nejryzejší Silver Surfer

Silver Surfer se v české kotlině vyskytuje zatím sporadicky. On je střed Evropy pro Galactuse asi příliš zaprděný. Nyní by se to všechno mělo změnit. CREW nám přináší ten nejlepší z nejlepších příběhů pana Stříbrňáka. A je to pravé marvelovské rodinné stříbro.

Silver Surfer byl heroldem (téměř) všemocného Galactuse. Na svém prkně létal vesmírem a hledal civilizace, které by mohl jeho pán pozřít. Zvěstovatel konce. Dokud nenarazil na Zemi a nezamiloval se do jejích obyvatel. Vzepřel se svému pánu a nakonec Galactuse umluvil i k tomu, aby Zemi nesežral. Galactus odlétá a Silver Surfer zůstává na Zemi. Happy end?

Ale kdeže! Za ta léta potkal Silver surfera stejný osud, jako mnoho jiných hrdinů před ním - stal se zahořklým cynikem. Nebavilo ho dívat se neustále na to, jak se lidstvo snaží zničit samo sebe, a stáhl se do ústraní. Stal se z něj bezdomovec, bezejmenný tulák. A ze Silver Surfera zaprášená legenda. To vše do okamžiku, kdy se na Zemi vrací Galactus. Nepřichází jí zničit. Chce být uctíván jako bůh. A co nabízí masám? Naprostou volnost jednání. A urychlení vlastního konce.

Silver Surfer: Podobenství je mnohoznačným komiksem. Scénář nenapsal nikdo menší, než Stan Lee. Toho netřeba blíže představovat. V Silver surferovi již dříve ventiloval své filozofické a hloubavé myšlenky. Ale pořád to držel v mezích amerického mainstreamu. To vše do doby, než na Comic conu v San Diegu nepotkal Moebia. Následoval společný oběd a nadšený příslib spolupráce. Díky tomu vznikl unikát, který se dá těžko srovnávat. Pokud jste si ale  kladli otázku nad tím, jak by vypadal americko-evropský komiks přelomu Moderní éry, zde máte odpověď.

Podobenství v sobě spojuje to nejlepší z obou tak rozdílných - a přesto tolik si blízkých - světů. Leeho scénář ale posouvá misky pomyslných vah pece jenom na starý kontinent. On totiž Silver Surfer, který se nám zde představuje, není lesklý prvoplánový hrdina, jak ho komiksy do té doby popisovaly. Je to člověk s tou nejryzejší povahou, který nad lidstvem již dávno zlomil hůl. Nejedná se tak pouze o boj dobra se zlem: Jde o nalezení víry v život, víry  v sebe sama, terá chybí i našemu Stříbrňákovi. Celý komiks je prostoupen myšlenkami točícími se kolem filozofie, víry a sebeuvědomění. My tak můžeme sledovat nejenom souboj Surfera a Galactuse, ale i jednání lidí: druhou dějovou linkou je jakýsi zrod víry ve falešného boha a jednání davu. Což je samo o sobě dosti deprimující.

Stan Lee předestřel evropský příběh viděný americkou optikou. Což Moebiovi naprosto vyhovovalo - byť práci na Podobenství popisoval jako sakra velkou dřinu. Zásluhu na tom měl hlavně rozdílný přístup co se týče vztahu scénárista-kreslíř. Výsledek ale rozhodně stojí za to. Čistá, narativní kresba je potěchou pro oko. Pohyby Silver Surfera na prkně by nezvládl žádný nudný beach boy: Je to něco ladného, až nadpozemského. Z celého jeho jednání čiší klid a znovuobjevená víra. To vše i přes to, že dav hučí nenávistí a falešný prorok glorifikuje Galactuse.

Doufám, že jste nečekali vyzrazení celého příběhu. Jedná se o dvousešitovou záležitost, stačí trochu namáhat šedé buňky mozkové a jistě na to přijdete sami. V Podobenství jde o to, co všechno se skrývá na pozadí energetických výbojů a běsnícího davu. To je poselství, které Silver surfer v osmdesátých letech nesl. A i v dnešní době si drží svou aktuálnost. Skutečné komiksové zlato.

KOUPIT SILVER SULFERA: PODOBENSTVÍ PŘÍMO U CRWE

Silver Surfer: Podobenství

Stan Lee, Moebius