Nesmrtelná hrůza za polárním kruhem

Jen pár spisovatelů dokázalo popsat bezbřehé hrůzy šílenství a neuchopitelnosti neustále útočící na lidskou mysl. Jedním z nich byl bezpochyby Howard Phillips Lovecraft. Nejnovější adaptace jeho novely V horách šílenství nám přináší CREW. Nahoďte kožichy, tohle je pořádně mrazivá jízda!

Teď budu asi házet hrách na zeď, ale předpokládejme, že dílo H. P. Lovecrafta neznáte. Budiž: i tací mezi námi žijí. Lovecraft byl osoba přinejmenším kontroverzní. A to se promítalo i do jeho díla. Své hrdiny vystavuje neznámému nebezpečí, hrozící uvrhnout nás do nekonečného šílenství. Představuje mnoho prastarých civilizací, rozvíjí myšlenku cizích dimenzí a nepřátelského, nekonečného kosmu.

Kolem jeho tvorby vzniklo plno fanoušků a příznivců, byť samotný Lovecraft umírá v chudobě. Stejně zajímavá jako tvorba samotná je i korespondece, kterou vedl se svými přáteli. Jeho mnohastránkové dopisy výrazně ovlivnily tvorbu Roberta E. Howarda, Clarka A. Smithe a dalších. V dnešní době je lovecraftův kosmický horor světoznámý a legendární. Stal se z něho popkulturní fenomén.

Lovecraft se soustředil hlavně na povídky. Dvě z jeho nejdelších prací: Volání Cthulhu a V horách šílenství jsou spolu neodmyslitelně spjaty. Adaptací bylo bezpočet: jak práce jeho následovatelů, kterou třídí T. S. Joshi; tak komiksových, kde mezi ty nejepičtější patří trilogie Alana Moora. CREW nám nyní přináší další zpracování. Japonský kreslíř a obdivovatel lovecraftova díla, Gó Tanabe, se nám představí v mrazivé, ledové pustině. V horách šílenství.

Rok 1931: Miskatonická univerzita - stejně jako plno jiných spolků - se vydává na jedno z posledních panenských míst na planetě Zemi: tajemnou Antarktidu. Výprava vedená profesorem Dyerem se chystá zkoumat prekambrické období a vývoj života na Zemi. Její objevy ovšem překonají všechna myslitelná očekávání...

Více vám neprozradím! H. P. Lovecraft velmi pečlivě pracoval s budováním atmosféry příběhu. A ve stejném duchu si vede i tanabeho adaptace. Nejdříve navnadí, pak už jen chytne a pomalu se vám dostane pod kůži; stejně jako všudypřítomný mráz a ledové vichry, útočící na naše hrdiny. Těch je zde pouze hrstka. Odkázáni sami na sebe a své schopnosti, zatímco kolem nich krouží nebezpečí a rozprostírají se děsivé, černé hory. Gó Tanabe nespěchá: i když jsou pro mangu typické divoké, rozjitřené emoce, V horách šílenství je nenajdete. Jedná se o čistokrevný grafický román, který s mangou spojuje jen způsob čtení, rozložení bublin a národnost autorova. Styl psaní a panelování komiksu pak jsou typicky západní. A je to tak dobře. Rychlá, frenetická akce zde nemá místo.

Tempo vyprávěné Gó Tanabeho je pomalé, zaměřené na rozklíčování záhad a snady přijít všem tajemstvím na kloub. Adaptace novely je velmi přesná: Stejně jako v předloze, i zde je vše lehce neosobní, chladné a odtažité. S lehkým mrazením na zátylku, které Tanabe podporuje přesně dávkovanými dvojstranami zaplněnými makabrózním, jako břitva ostrým pohořím či důležitými momenty z miskatonické výpravy. Graficky je to fantastické!

Tanabeho adaptace u nás vychází ve dvou knihách. první vám nabídne věrolomné objevy, neznámo i lezavou, pomalou hrůzu. Gó Tanabe je velkým fanouškem H. P. Lovecrafta a je to na jeho tvorbě znát. V horách šíleství jsem nyní četl asi po šesté a přesto jsem se neubránil zatajenému dechu a mrazení. Protože vím, co naše objevitele čeká. A proč se jedná o hory šílenství!

KOUPIT KOMIKS V HORÁCH ŠÍLENSTVÍ PŘÍMO U CRWE

V horách šíleství H. P. Lovecrafta

Gó Tanabe