Neviditelné království

V jedné předaleké galaxii protnou se nečekané osudy dvou nečekaných hrdinů a odhalí tajemství, jež otřese celým světem. Vstupte na palubu vesmírné space opery Neviditelné království.

Když vydavatelství Comics Centrum oznámilo v edičním plánu knihu Neviditelné království, převládlo ve mně nadšení a zájem. Už z ukázek mi komiks hodně připomínal jinou můj oblíbený vesmírný román, a to cenami ověnčenou Ságu. A když jsem si přečetl anotaci a zjistil, že kniha vyjde ve velkém, bylo jasno, že tohle musím mít v knihovně. No a tak jsem jeden obr výtisk propašoval domů a tvářil se zcela přesvědčivě, že ta velká barevná kniha je v polici odjakživa.

Jakmile knihu otevřete a začtete se do prvních panelů, prvních pár stran, absolutně nejspíš nebudete vědět, o co jde. A to bude pokračovat pěkných pár stran dál. Na jedné straně uvidíte vesmírnou loď převážející jakýsi náklad s kapitánkou Grix, která je už od prvního pohledu od rány a vše řeší impulzivně, živelně a rychle. Na straně druhé před vámi vyvstane Ves, novicka jakéhosi ženského řádu, která putuje do chrámu Pravou cestou pokání a osvícení, přitom zapudí své staré já a tradice. Stejně tak tu na jedné straně najdete megakorporaci Lux, která vám dodá vše, co chcete a v podstatě proti ní stojící církev Svatého odříkání, která sice káže vodu, ale nic nebude tak, jak se na první pohled zdá.

Asi všem je hned od začátku jasné, že osudy obou hrdinek se dříve nebo později propojí, a že to bude jinak i s tím soupeřením mezi konzumem a církví. Zkrátka nastartuje motory, pořádná space opera a vesmírné dobrodružství, ve kterém nechybí snad jediný tradiční prvek od roztodivných mimozemšťanů, přes obří nebezpečí, objevování neznámého až po lásku, může začít.

Ano, a to je také jeden z možných problémů knihy. Jakoby se její autorka G. Willow Wilsonovou rozhodla psát o všem, ale ve finále zjistíte, že kniha není moc o tom, o čem jste si zpočátku mysleli. Velká konspirace a podvody jdou stranou a příběh se mnohem více soustředí na počínající lásku hlavních hrdinek a zajímavý sci-fi příběh jde stranou. A to pro mě byl zpočátku kámen úrazu a důvod, proč jsem se do knihy nemohl pořádně začíst a musel se k ní opakovaně vracet. K tomu navíc autor připojuje hlavně řadu v dnešní době za velkou louží (i když už i u nás) hodně aktuálních témat jako jsou silné ženy, multipohlavní charaktery nebo lásku dvou žen. Než se do knihy pustíte, je třeba tohle přijmout a uvědomit si to, protože jinak budete z knihy zcela narovinu zklamáni.

Ono když tak nad tím přemýšlím, to není až tak velké vesmírné sci-fi, ale spíš poměrně komorní příběh o emocích, lidech (mimozemšťanech) a jejich životech. Což jde ale ruku v ruce s tím, proč naopak knihu chválit. Dobře z hlediska sci-fi trochu plujeme po povrchu a příběh má místy díry jako ementál, ale zase nabízí hloubku v té emoční a charakterové části a zajímavě vystavěný úplně nový svět s vlastními pravidly, rasami, církvemi a záludnostmi, který se podobá slavným dílům jako Duna nebo díla Alejanda Jodorowského. A to už je velká pocta. K tomu si přičtěte fakt, že linie příběhu sice neoplývá nějakou revoluční originalitou, ale pěkně funguje a celá story je dávkována ve vyváženém tempu a stylu.

Velká kapitola sama o sobě je místy až šíleně barevná kresba Christiana Warda. Panely a strany hýřící mnoha živými a výraznými barvami, které oživují fantaskní svět Neviditelného království, nabízejí vizuální orgastickou jízdu od začátku do konce. Barevné spektrum nabízí skutečně živý místy dechberoucí svět, tak jiný než na co jste u jiných sci-fi zvyklí. Barevná škála zkrátka knihu jasně vymezuje, odlišuje od ostatních a bude vás nutit prohlížet si stránky jen tak bez ohledu na příběh.

Comics Centrum se rozhodlo pro velký formát knihy a je to jen dobře. Právě v něm totiž kresba a barvy vynikají nejvíce a mám pocit, že v menším bychom tentokrát byli ochuzeni o podstatnou část grafické stránky.

Příběh o jednom velké galaktickém spiknutí, který takový vůbec není a spíše vás donutí zamyslet se nad postavami a prožit s nimi jedno dobrodružství napříč vesmírem v netradičním grafickém hávu. To je Neviditelné králoství. Celá série 15 sešitů v jedné knize vás možná nechytne na první pokus, ale byly by škoda jí minout a zjistit, proč tenhle příběh posbíral pár Eisnerových cen a pochval kritiků. Pro někoho nudná cesta, pro někoho výpravné dobrodružství vesmírem. Kam budete patřit vy?

Koupit se slevou u Comics Centra!

Neviditelné království

Autor: G. Willow Wilson