Ostrov Dr. Moreaua

Ponořte se do tajemství opředeného fascinujícího světa šíleného doktora a jeho pololidských stvoření v jedné z největších světových klasik žánru.

Comics Centrum si na závěr loňského roku připravilo hned dvě lahůdky pro milovníky panelovaných knih. Ta první podpořila vánoční atmosféru, ta druhá, o které je dnes řeč, je ovšem i na poměry vydavatelství poměrně netradiční.

Ostrov Dr. Moreaua je poměrně notoricky známá vědocko-fantastická kniha H. G. Wellse o pýše člověka, vlastních chybách, odpovědnosti a pádu, kde jádrem příběhu je šílený doktor tvořící ze zvířat své lidské bytosti na odlehlém ostrově, na němž ztroskotá trosečník. A fascinující je, že tento příběh je stále naprosto aktuální – a dokonce dnes možná více než dřív.

A právě toho se chopila dvojice scénárista Ted Adams a výtvarník Gabriel Rodriguez (Zámek a klíč) a klasiku převedli do grafické podoby. Na 50 stranách velkého formátu je moderně pojat klasický příběh a upraven a adaptován, kdy ovšem neztrácí nic ze svých typických atributů. Stále zde máme hraní si na boha, přijetí odpovědnosti za své činy, morální dilema a vědecké pokusy, ale i nevyhnutelný pád.

Ne, tohle není tradiční komiks a ruku na srdce, tohle není ani kniha pro každého. Abyste přijali formát vydání tohoto komiksu, musíte být (a teď to nemyslím v žádném případě špatně) skutečně fanoušci komiksu jako výtvarného a knižního stylu. Celý příběh se totiž odehrává na pouhých 50 stranách. Na těch dostanete dobře vystavěný, postupně dávkovaný příběh plný napětí, dramatu osobně vystavěného vyprávění. Byť těch pár stran nedává úplně možnost se více ponořit do postav. Jenže tohle je spíše o hlubší premise a filozofických otázkách zabalených do fantaskního kabátku. Je morální něco udělat jen proto, že máme možnost? Můžeme si hrát na boha? Je morální něco udělat ostatním tvorům z prostého faktu, že můžeme? V dnešní době jsou tyto otázky možná reálnější, než kdy dřív, když si vezmete, jak moc se posunula věda a lékařství.

Druhým aspektem, na kterém komiks zásadně stojí, je kresba. Tahle kniha je – kromě Adamsova příběhu – hlavně o grafické opulentnosti Gabriela Rodrigueze, který si celé dílo v podstatě krade pro sebe. Velký formát jeho kresbě naprosto sluší. Pro Ostrov zvolil netradiční panelování ve formátu dvou stran, které mu dává velkou volnost a možnost hrát si s postavami, prostředím a detaily. Začínáme „komorně“ ztroskotáním lodi, abychom se hned vzápětí posunuli na ostrov do džungle a začali objevovat jeho tajemství, nástrahy, ale hlavně zvířecí tvory stvořené dr. Moreauem. Zároveň Rodriguez dynamicky střídá rozvržení, velikosti, rozložení panelů a hraje tak na strunu dynamiky a kompozice příběhu.

To že se skutečně jedná o Rodriguezův vrchol a ukázku jeho práce podtrhuje i obsažený bonus, který se skládá z opětovného příběhu, ovšem pouze ve formě tužkového vykreslení, bez barvy, vytažení a scénáře. Doslova se tak můžete vyválet a unést v grafickém zpracování do posledního detailu.

Ano, na co nejspíš mnoho čtenářů narazí, to je poměr cena = rozsah. Jak jsem už napsal, tohle není kniha pro každého. Samozřejmě to mohlo vyjít v tradičnějším, menším formátu. Samozřejmě to nemuselo obsahovat všechny bonusy a byl by to kraťas za pár kaček. Jenže narovinu. V menším formátu by zanikla dokonalá kresba a celková grafická stránka knihy, která začíná už „prodrápanými“ stránkami na úvod. Nechci znít jako zarytý milovník Comics Centra (byť jím jsem) a pořízení této knihy je na každém. Záleží na tom, co čekáte. Pokud obsáhlou, přesnou adaptaci původního díla… tak tu nedostanete. Tahle kniha je volným vyprávěním, s upravenými prvky, originálními nápady, která stojí na grafickém zpracování a cíli na skutečné milovníky a fanoušky komiksů. Spíš než kniha je to umělecké dílo a tak by k němu mělo být přistupováno.

Rozhodně doporučuji též přečíst rozhovor autorů na konci knihy, který se určitě povedl a podkresluje celý komiks, vysvětluje důvody, ale též umožňuje nahlédnout do hlav obou tvůrců.

Není to kniha pro každého. Je to kniha vydaná fanoušky pro fanoušky. Je to pocta H. G. Wellsovi a ukázka práce Gabriela Rodrigueze. Pokud tento fakt přijmete, čeká vás zajímavá výprava do grafických orgií zvířecích postav, hlubokých myšlenek a zákonů džungle. Protože to je zákon.

Koupit se slevou u Comics Centra!

Ostrov Dr. Moreaua

Scénář: Ted Adams