Pán prstenů: karetní hra

Svět Středozemě vytvořený J.R.R. Tolkienem a popsaný v jeho knihách je magický, nádherný a živoucí. Plný lidských hrdinů, vznešených elfů, nezdolných trpaslíků, čarodějů, ale také temnoty, skřetů a nekončícího boje mezi dobrem a zlem. Asi všichni znají trilogii Pán prstenů a knihu Hobit (a to nemluvím o jejich filmových zpracováních). Zcela logicky je tento svět nepřebernou studnicí inspirace pro stolní hry. A jednou z nejlepších (ne-li absolutně nejlepší) je i česky vydávaná Pán prstenů: karetní hra, kterou si dnes přestavíme.

Pán prstenů: karetní hra je tzv. lcg – living card game (pojem si vysvětlíme za chvíli) od firmy Fantasy Flight games, kterou u nás vydává v češtině Blackfire. Hra je určena pro 1-2 hráče (nebo až pro 4 v případě dvou základních balení) od 13 let, jejíž herní doba se je závislá na zvolném scénáři a vaší ochotě, ale obecně lze říct 30-90 min. Na rozdíl od klasických her nebojujete proti ostatním hráčům, ale společně proti hře samotné ve vybraném dobrodružství. Ty se točí okolo událostí neobsažených v knihách (kromě Sága expansí, viz dále), ale odehrávajících se buď mimo děj, mezi dějem nebo i po příběhu.

Logicky vám dojde, že jako každá hra od FFG má desítky rozšíření, ale na rozdíl např. od Magic the Gathering, které jsou tcg – Ttrading card game, v případě lcg víte předem, co kupujete, neboť všechna balení mají totožný obsah. Nekupujete tak pověstného „zajíce v pytli, ale předem dané karty. V případě Pána prstenů se vše dělí na malé chapter packy, které obsahují jedno dobrodružství a k němu karty nepřátel, jednoho hrdinu a několik hráčských karet. A to je hlavní rozdíl mezi Lcg a Tcg – neboť všechyn karty v LCG získáte v maximálním hratelném počtu kopií pro jednoho hráče. Deluxe rozšíření mají dobrodružství rovnou 3 a stejně tak i více další karet pro vaše hraní a zároveň je potřebujete vždy pro jeden cyklus (tedy 6) na ně navazujících charter packů. Posledním jsou Saga rozšíření, díky kterým si můžete přehrát známá střetnutí z knih/filmů a zopakovat si je tak na svém stole (z pohledu hráčů se jedná o jedny z nejlepších rozšíření, ale zatím bohužel nejsou v češtině. U nás je k dostání základní hra, dvě deluxe expanze (jedna trpasličí z tajemné Morie a jedna z Gondoru a jeho bojů s Mordorem) a hned 18! chapter packů, rozdělených do 3 cyklů. A věřte mi, to už je pěkná porce zábavy a času stráveného ve Středozemi. Tolik k rozšířením a modelu lcg, ale pojďme zpět k základní hře.

Komponenty

V nádherné krabici s vyobrazením Gandalfa na koni a tajemného zlem opředeného Dol-Gulduru na vás čeká hned 226 karet. Ty jsou rozděleny na několik typů. Na jedné straně stojí 12 hrdinů (mezi nimi např. i oblíbení Aragorn,Gimli či Legolas), rozdělených do 4 sfér vlivu – ty můžeme popsat jako různé barvy, kdy vždy můžete platit za karty, které chcete zahrát jen zdroji od hrdiny ze stejné sféry. Stejně tak jsou do 4 sfér rovnoměrně rozděleny i hráčské karty, kterých je celkem 120 a najdete mezi nimi jak pomocníky typu Gandalf, tak i různé události a úskoky. Každá sféra je zcela logicky zaměřena na něco trochu jiného a vyhrát se dá jen vhodným využitím jejich předností nebo kombinací toho nejlepšího a kompenzování nevýhod. Jako příklad vezměme třeba sfétu taktiky, které sice vyniká v likvidaci soupeřů, ale její možnosti léčení nebo dobírání karet jsou omezeny, a proto rádi sáhnete po sféře duchovní, kterou tento nešvar doženete. Ano, čeká vás deckbulding, protože s přednastavenými balíčky projdete tak možná první dobrodružství, ale jakékoliv další vás doslova sežere zaživa. Dále zde máme 10 karet dobrodružství/výpravy, které vám vypráví příběh, a kterými postupně procházíte při hře a 84 karet setkání – tedy nepřátel, zrad a lokací, kterým budete postupně čelit. Nezbytností jsou dvě počítadla míry ohrožení a 97 žetonů – pro prvního hráče, žetony postupu, zranění a zdrojů. Jak jsme již u FFG zvyklí, žetony i počítadla jsou z tvrdého pevného kartonu a karty mají krásné ilustrace ze světa Středozemě, radost pohledět.

Jedinou vadou na provedení je věc, se kterou se u karetek FFG peru již delší dobu. Jde o krabici. Přechovávání karet v ní není úplně nejjednoduší bez dividerů a vy se tak můžete obrátit na vlastní krabičky na balíčky či jako my v redakci začnete přemýšlet jak využít 3D tiskárnu pro výrobu rozdělovačů do vašich deskovek (poznámka – pokud vás tohle konkrétně zajímá, dejte nám vědět).

Jak se hraje anebo stručný výklad pravidel
(pokud vás zajímá hodnocení, následující část přeskočte)

Inu ono to není až tak jednoduché. Hra je opravdu skvěle promyšlena a její systém je dobře nastaven, ale zorientovat se ve všech akcích a reakcích může být pro leckoho horší a to nemluvím o různých erratech (změna textu karty vydavatelem) karet na stránkách výrobce. Naštěstí v základu těch problematických částí tolik není, karty hráčů i střetnutí jsou jednodušší. Jako první vás čeká výběr hrdinů. Můžete si vzít 1-3 dle vašeho výběru a k nim si připravit v jejich barvách hráčský balík. Jak jsem již psal výše, v pravidlech hry máte 4 předpřipravené balíčky, ale můžete si je dle libosti upravovat. Sečtete míru ohrožení vašich hrdinů a nastavíte ho na počítadle. Ta má vliv jednak na konec hry (jakmile je vaše ohrožení 50, končíte) a pak na střetnutí s nepřáteli. Pak si vyberete jedno z dostupných dobrodružství a připravíte jeho karty výpravy a balíček střetnutí, který vznikne smícháním daných karet střetnutí.
Máte tedy připravené hrdiny, hráčský balíček a balíček střetnutí a vzhůru na hru, která se dělí na jednotlivá kola. Podle první karty výpravy si vše připravíte, líznete 6 karet a můžete začít. Každé kolo se dělí na 7 fází. V první si líznete jednu kartu a každý váš hrdina dostane jeden žeton zdroje, kterými budete platit za zahrání vašich karet v ruce. Ve druhé fázi následuje vykládání hráčových karet z ruky. Třetí fáze je plnění úkolu. Hráč si vybere libovolný počet svých hrdinů/spojenců a vyšle je plnit aktuální úkol. Otočí se vrchní karta z balíčku setkání za každého hráče a porovná se síla vůle hráčových karet vyslaných plnit úkol s hodnotou hrozby karet ve vynášecí oblasti. O rozdíl se buď zvýší ohrožení hráče (v případě neúspěchu) nebo se položí žetony průzkumu na kartu výpravy (v případě úspěchu). V další fázi mohou hráči cestovat na lokaci z vynášení oblasti (aby se zbavili jejího ohrožení a případných efektů). Následuje fáze střetnutí, ve které si nejprve hráči mohou vybrat soupeře, se kterými chtějí bojovat (max. jednoho každý) a poté se porovnává hodnota napadení nepřátel, kteří zůstali v oblasti odhalení s ohrožením hráče. V případě že je stejná nebo nižší, nepřítel se s hráčem střetne a v další fázi s ním bude bojovat. Souboj probíhá tak, že nejprve útočí nepřátelé na hráče. Každému z nich se dá jedna „karta stínu“, která se odhalí po určení obránců a vyhodnotí se její stínový efekt (pokud jej má). Následně útočí hráč na s ním střetnuté nepřátele. Porovnává se útočné číslo vybraných hrdinů/spojenců s obranou a životy protivníka. V poslední fázi se opět aktivují všechny karty hráče a zvýší se hodnota hrozby o jedna.

Berte to prosím jako hodně zjednodušený a popis hraní a jednotlivých fází, přeci jen tohle není let’s play, ale recenze. Podstatou je tedy vhodnou kombinací hráčských karet, schopností a spolupráce projít dané dobrodružství a vypořádat se se všemi nástrahami, které vám hra připraví.

Jaká je?

Nutno podotknout, že nejde o zcela jednoduchou hru. Pán prstenů vyžaduje velké množství pozornosti a pečlivosti aby se hrálo vše tak jak se má a já bych se vám nebál doporučit obsadit třetího hráče, který by si vzal na starost čistě hraní za balíček záporáků. Možná vám to přijde zbytečné, ale je přirozené, že každý hráč se více soustředí na svoje karty a tu a tam se na něco zapomene. Pravidelní hráči karetních her budou mít výhodu v tom, že dříve poznají co jejich balíčku chybí a jak ho vyladit aby byl univerzálně dobrý. Pokud se ovšem nedaří nikdo vám nebrání upravovat balíček přímo na dobrodružství které chcete hrát, i když i to bude stát pár porážek. Nikdy nezapomeňte, že hra je pro více hráčů a pokud nejste zrovna přeborník na stavbu balíčků, bavte se, poraďte si, hledejte na internetu a fórech a nenechte si první porážkou zkazit výbornou hru.
Právě obtížnost a četné porážky jsou pro mě osobně velkým kladem kooperačních her od FFG. Nemůžete si k tomu jen sednout a lážo plážo rozsekat hru, ale vítězství dá kolikrát hodně zabrat. Budete muset obětovat hrdiny, posílat své nejsilnější posilování na karty spoluhráče, protože to bude jediná možnost jak se zbait toho zatracenýho Skalního trola. Zkrátka to slovo kooperativní není v názvu žánru pro srandu králíkům.

Designérům se opravdu povedlo i ve velkém množství udělat každé dobrodružství jiné a nápadité – ať už budete zachraňovat raněného orla, hledat cestu z Morie a utíkat před stínem nebo bránit jedno z měst Gondoru - Osgiliath. V neposlední řadě je kladem i to, že do hry můžete snadno „vstoupit“. Nepotřebujete totiž desítky rozšíření (i když existují) a dlouho si vystačíte jen se základem. Tím že je hra kooperativní, nepotřebuje silné a „nutné“ karty jako v případě turnajových karetních her jako např. Magic nebo Hra o trůny. Pán prstenů: karetní hra je nádherným zpracováním světa Středozemě, který na vás doslova a do písmene dýchá a jste-li milovníkem Tolkiena, hru si jednoduše zamilujete a strávíte s ní dlouhé hodiny hraním a plánováním. Čeká vás spousta možností, známí i méně známí hrdinové, místa a události.

Hra je rozhodně vhodná pro zkušenější hráče, ale umí si zkušeného hráče i vypěstovat, chce to jen trpělivost a ochotu se poučit z vlastních chyb.

Více info přímo na stránkách Blackfire!

The Lord of the Rings: The Card Game (česky Pán prstenů: karetní hra)