Parchanti z jihu 4: Zkouška odvahy

Na jihu to prostě žije fotbalem. Když vyhráváte, jste nahoře. Když prohráváte, vaše aura se začne sypat jako domeček z karet. A trenér Boss teď rozhodně nemá dobré období.

Jason Aaron své vrcholné dílo předvedl v sérii Skalpy. Jako můžete s tím nesouhlasit, ale kvality téhle drsné kriminálně thrillerové školy z indiánské rezervace se prostě nedají popřít ani náhodou. A protože se jedná o jeden z mých osobních top komiksových zážitků, tak na Parchanty z jihu jsem se od začátku těšil. A vlastně jsem ve čtveřici dílů dostal přesně to, co jsem čekal. Drsný, realistický příběh, který si nebere servítky a ukazuje hnusnou tvář té jižansky buranské části USA v její porodní nahotě. Byť předchozí sérii se úplně nevyrovná. A jak to tedy dopadlo? Inu to je těžké říct, protože čtvrtý díl se sice tváří jako poslední, ale to hlavně z důvodu problémů jednoho z tvůrců a oficiálně nás možná někdy čeká ještě závěr. Byť ono ukončené to je i tak. Tak postupně.

Na americkém vidlákově místní obyvatele zajímají hlavně tři věci – fotbal, žebírka a bůh. V uvedeném pořadí. Dokud jste trenér úspěšného mužstva, rovnáte se takřka bohu a můžete si nejen diktovat podmínky, ale prostě si dělat co se vám zachce. Ať už je to volný byznys, ovládání celého města nebo třeba vražda za bílého dne. Vyhráváte, projde vám to. Nikdo se totiž neobrátí proti fotbalovému vítězi. No jo, jenže co když se k vám štěstí obrátí zády a vítězná vlna se obrátí v katastrofu? Tak to jste pak pěkně v pr***i!

A své o tom ví i trenér Boss. Ten se sice doteď hřál na výslunní a okres Craw mu říkal pane, jenže po tom, co si jeho trenér a plánovač obrany prostřelil mozek oknem, začíná se karta obracet. Z úžasné série výher se jde o jedné katastrofální porážky ke druhé a stejně rychle jako útočníci projíždějí obranou, padají i trenérovi akcie dolů nejen v očích veřejnosti, ale hlavně v očích jeho vlivných kumpánů. Zkrátka neodvratitelný pád vládce začal a vrány se slétávají na svou večeři. A zatímco se trenér snaží zachránit, co se dá, Roberta Tubbová se vrací domů a s plnou polní chce vypořádat účty za smrt svého otce. A ne, šťastný happy end, kdy si všichni padnou vesele kolem krku, se konat vážně nebude.

Aaron s Jasonem LaTourem vytvořili svou špinavou, nehezkou, ale realistickou ukázku jižanského vidlákova, ve kterém rozehráli divadlo, které nemá žádných hrdinů ani vítězů. Všechny postavy mají své skryté ošklivé cíle a probíjejí se životem, ale o nikom se nedá říct, že by byl jen hodný nebo jen špatný. Ve finále ani takový trenér Boss není jen záporákem – i když hajzl to je pořádný. Celý drsný příběh se točí kolem kriminálního prostředí ovládaného Bossem a jeho bandou zaplivaných kriminálníků a jimi v podstatě ovládaných fotbalistů, kteří poslechnou, co jim trenér uloží.

Zatímco začátek knihy se točí hlavně kolem fotbalu a padající slávy trenéra, už od prvních řádků víte, že vše směřuje k nevyhnutelnému finálnímu střetu, který postupně pumpuje pořádné grády a eskaluje do tvrdého vyvrcholení. A to by navíc mohla klidně být příběhová tečka, i kdyby další díl už nevyšel. Byť osobně bych se do okresu Craw klidně ještě vrátil. Většina postav by si totiž zasloužila více prostoru a hlubší prokreslení a hned by celek byl ještě o kus výš. Takhle v té čtveřici knih jsou autoři přeci jen svázáni rozsahem.

Drsná, místy až nehezká kresba s nevýraznými barvami jen podtrhuje celé vyznění knihy a její kriminálně drsně, noirově akční vyznění. Na okresem Craw se zkrátka vznáší zmar a smrtka, a tak není místo na nějaké barevné juchání.

Parchanti z jihu končí (zatím) v drsně nehezkém stylu v jakém začali. Zapomeňte na duhové poskakování po loukách a romantické příběhy, protože tady se otvírá drsná každodenní realita vidlákova v její nejčistší podobě. Na maximální hodnocení celé sérii trochu chybí nějaký výraznější posun a větší hloubka, ale pořád se jedná o parádní záležitost pro všechny milovníky ať už Skalpů nebo drsné školy obecně. Zkrátka buďme rádi, že tenhle počin vyšel, protože podobných příběhů není nikdy dost.

Parchanti z jihu 4: Zkouška odvahy

Scénář: Jason Aaron, Jason Latour

Kresba: Jason Latour, Chris Brunner