Pérák: Oko budoucnosti

Nacisti se nám zase jednou roztahují po republice a Adolf Hitler chce získat ostatky samotné kněžny Libuše. Kdo jiný se mu může postavit, než legendární hrdina odboje Pérák.

Kniha Pérák: Oko budoucnosti je souborné vydání komiksového vyprávění původně vycházející v časopisu ABC. Ten měl asi každý z nás někdy v ruce, že ano? Nějaké ty články, pár vystřihovánek, zajímavosti a obligátní komiks. Bohužel kvalita českého komiksu je v posledních letech dost kolísavá a je silně přebíjena zahraniční produkcí, a to hlavně v superhrdinském žánru, kde svět vede asi tak 100:1. I proto jsem k Pérákovi přistupoval hodně skepticky. A víte co? Nakonec jsem byl příjemně překvapený.

Začátek příběhu knihy mi docela vyrazil dech. Vzhledem k tomu, že komiks původně vycházel v časopisu v podstatě pro děti, nečekal jsem rozhodně temnou a hororovou atmosféru nacistů ve stylu legendárního Mike Mignoli a ono ejhle, realita je úplně jiná. Nacisti jsou řádně temní, jako postavy ze samotného pekla. Jenže bohužel tohle se strašně rychle vytratí jako pára nad hrncem, Pérák je nucen ve stylu amerických příběhů spolupracovat s nepřítelem, aby zachránil „své blízké“ a musím pomoc Hitlerovi a jeho pochopům s přáním vidět do budoucnosti. Ten příběh má stále drive a atmosféru, ale zkrátka přijdete o ten počáteční wow efekt a celek slábne. Konec sice slibuje dobrý zvrat a finále, ale tu mezi pasáž už komiksu neodpustíte. Navíc je Pérák provázán s Dechberoucím zázrakem a já se přiznám, nečetl jsem ho, a možná proto jsem se občas trochu ztrácel. No je čas dočíst i tohohle našeho hrdinu.

Petr Macek předvádí dobrou scénáristickou práci, umně pracuje s postavami, legendami a českou historií a v jednotlivých panelech se ze všeho snaží vyždímat maximum. A to je dobře i špatně. Na jednu stranu je to skvěle využité a čtenáři v našich luzích i blízké, a proto není problém si vše představit a vcítit se do příběhu. Na druhou stranu to ale není úplně to, co bych od Péráka čekal. Odbojový hrdina, to je pro mě někdo, kde likviduje v tichých temných uličkách skopčáky po desítkách, odpaluje sklady munice, pomáhá s odbojovou činností a zkrátka pije nacistům krev víc než Mignolovi upíři (a jsme zase u něj). Takhle dostáváte v podstatě urban fantasy naroubovanou na kulisy druhé světové války a jedné české legendy. Teď to nechci jako celek nějak hanět, je to spíš můj pocit z očekávání něčeho jiného, než jsem nakonec dostal, byť to co mi bylo, předloženo v zásadě funguje. Je to takový český komiks s americkými superhrdinskými  a archeologickými akčními prvky.

Scénáři zdatně sekunduje svou dynamickou kresbou Petr Kopl, kterého lze jen pochválit. Na jeho grafické ztvárnění se hezky a příjemně kouká. Dynamické akční scény fungují a progresivní rozvržení panelů tomu jen pomáhá. Co trochu zamrzí je ale jistá generičnost co se postav a hlavně jejich obličejů týká. Jako celek je ale kresba jednoduše dobrá a dvojice Macek – Kopl jako by se zrodila ke vzájemné spolupráci.

Pérák: Oko budoucnosti je jako celek svěžím větrem na české komiksové scéně. Superhrdinských komiksů v české tvorbě vychází poskrovnu a česká legenda Pérák si dobrý příběh zaslouží. Pokračování, které jistě přijde, by mohlo být ještě o chlup lepší, ale základ byl postaven a já se budu na výlet do Protektorátu a české popkultury po boku muže na pružinách těšit.

Koupit se slevou u Crwe!

Scénář: Petr Macek

Kresba: Petr Kopl