Druhá kniha série Před strážci nás zavede do válečného pekla Vietnamu i do ještě pekelnějších temných ulic velkoměsta. Eddie Blake a Walter Kovacs, Komediant a Rorschach, další dvě postavy dostávají svůj dílek skládačky.
Nebudu lhát, univerzum Strážců mám rád a patří mezi ty, kteří považují původní komiks A. Moora za jedno z přelomových děl žánrů, které se zkrátka musí řadit mezi Top 10 komiksů, které kdy vznikly. Série Před strážci mne ovšem dlouhé roky míjela a jejímu kouzlu jsem propadl až s letošním dotiskem prvních dvou dílů vydavatelstvím BB art. Příběh Minutemenů i Hedvábného přízraku mě nadchnul, a tak jsem se na druhý díl těšil asi jako Ozymandias na Bubastise.
Stejně jako předchozí svazek, i pokračování přináší retro vyprávění dvou hrdinů původních Strážců, a to temného a rozporuplného Komedianta a možná ještě zvláštnějšího maskovaného a na spravedlnost hledícího Rorschacha. Zajímavostí je, že oba příběhy tentokrát stvořil stejný scénárista - Brian Azzarello.
Eddie Blake alias Komediant. Muž, který si užívá podporu elit USA v podobě slavné rodiny Kennedyových, ale zároveň člověk, jehož srdce a činy jsou stejně temné jako jeho smysl pro humor. V jeho příběhu se vracíme do šedesátých let a můžeme sledovat nejen jeho zásahy do historie a jeho (větší či menší) ovlivňování vrcholné politiky Spojených států, ale i jeho vyslání do Vietnamu, kde právě zuří ne zrovna populární válka. A válka je místo, kde může Eddie dát průchod svému temnému já. Místo hrdiny, který by měl vystupovat podobně jako klasický Kapitán Amerika se zde objevuje psychopatický bojem a akcí posedlý opak, který se chová spíš jako některé postavy z filmových protiválečných klasik Četa nebo Apokalypsy.
Brian Azzarello pojal výpravu s Komediantem jako protiválečné téma, ve kterém zkrátka opisuje nejen z filmových klasik, ale i historie. To prokládá odkazy na politické a osobní tragické události, které se udály kolem klanu Kennedyů, ale i třeba Marilyn Monroe. Je trochu škoda, že se autorovi nepodařilo napříč sešity do postavy více ponořit a ukázat nám skutečného Komedianta, protože takhle máte trochu pocit, že dostáváte zkrátka jen víc „známého“. Pokud Strážce znáte, nebude pro vás vykreslení charakteru Komedianta a jeho činů žádným překvapením, což je na jednu stranu trochu škoda.
Zakomponováním Komedianta do dobových událostí mi dalo paradoxně podobný pocit, jako ve filmu Forrest Gump. Tak nějak víte, že v reálu tam postava nepatří, ale zároveň do všeho tak skvěle zapadá, že tomu snad i dokážete uvěřit a fikce se takřka stává realitou.
Docela by mě zajímalo, kolik vojáků nakonec přistupovalo k válce ve Vietnamu podobně jako Komediant? To jen taková úvaha o tom, že nastolené fikce nemusí být nutně takovou fikcí, jen si přečtěte pár historických knih.
Druhý příběh nás přivádí do Rorschachova města. Temný zločinem a korupcí prolezlý kout země, ve kterém o vraždy a zločin není nouze. Právě zde žije Walter Kovacs. Hrdina se silným smyslem pro spravedlnost, který se musí potýkat s místním gangem, ale i jedním sériovým vrahem. Hrdina si musí sáhnout z vrcholu až na dno, aby se zase vyškrábal vzhůru a stal se postavou, kterou známe.
Rorschach na všechno hledí svým poměrně jednotvárným černobílým viděním světa, což dává autorovi částečně i omezený prostor pro nějaké překvapení či manévry a změny. Zkrátka se jedná o poměrně předvídatelnou postavu, u které sice můžete vymyslet a napsat drsný noirový příběh, ale stále jste omezeni poměrně úzkými mantinely. Toho si je Azzarello vědom, a tak neexperimentuje a přináší přesně to, co čekáte. Detektivku se zvláštním detektivem v hlavní roli, kde jeho ideály a vnímání světa narážejí na drsné a temné stěny všude kolem.
Celé dění druhého příběhu je navíc umně dokresleno a proloženo citacemi ze známého Rorschachova deníku, ve kterém nejen třídí své myšlenky, ale hlavně se zamýšlí na světem a městem kolem sebe.
Snad jediné, co mi na druhém příběhu vadí, je jeho rozsah. Zkrátka bych chtěl mnohem více téhle noirové detektivky ze světa Strážců a provázet Rorschachovu cestu za spravedlností na mnohem více panelech, než mám možnost.
V případě prvního příběhu dostal kresbu na starost B. G. Jones a výběr se povedl. Jeho mnohdy velmi detailní kresba tváří, a to hlavně historických postav, jako i hra s jednotlivými prvky je velmi povedená. A je jedno, zda se jedná o hru stínů a světla v případě džungle nebo detaily ve městě a dění v USA. Vše je navíc opatřeno výrazným barevným spektrem, které kresbu velmi umně doplňuje.
Duhou část knihy si na svědomí vzal Lee Bermejo a i zde musím jen konstatovat, že se výběr povedl. Drsná, chladná kresba skvěle podtrhuje dění a vyprávění v panelech a dotváří pocit bezútěšnosti a odtažitosti města i hlavního hrdiny. Nepravidelné a mnohy velké panely jen přispívají ke spádu a rychlosti celého vyprávění.
Pokud bych měl dosavadní čtveřici příběhů nějak srovnat, tak stále vedou Minutemeni. Za nimi následuje Komediant a Rorschach a žebříček uzavírá Hedvábný přízrak. Ani jeden z příběhů však není vyloženě špatný, jen je každý jednoduše jiný.
Pokud máte rádi Strážce, pak by pro vás tato kniha měla být jasnou volbou. Je to prostě výprava do historie ikonických postav, která přináší větší či menší příběhy jednotlivých hrdinů, ale umně dotváří celé univerzum a vytváří ze Strážců opravdový a živý svět, kde odkrývá dění předtím, než nastala hlavní Moorova linka. Nejedná se sice o nic, bez čeho byste nemohli originál číst, ale jedná se i parádní přídavek všem fanouškům a zároveň milovníkům dobrých žánrových komiksů.
Zkrátka ať už máte rádi Komedianta, Rorschacha nebo prostě jen univerzum Strážců, dejte téhle knize jednoznačně šanci.
Koupit se slevou v Comics Pointu!
Před strážci: Komediant/ Rorschach
Scénář: Brian Azzarello
Kresba: Lee Bermejo, B. G. Jones
Vydavatelství: BB art
Rok vydání: 2021
Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 256
Formát: 168 x 258 mm, měkká vazba
Autor: Adam Vondra Vondris