Prsten Nibelungův

Odnepaměti vzhlížíme k hrdinům. Gilgameš, Olymp, Artuš. Pozorovat to nejryzejší a nejlepší z nás v boji proti bezpráví a protivenství je povznášející. To samé si uvědomoval i Richard Wagner. A stvořil epos o Bozích, hrdinství a lásce. Prsten Nibelungův.

Prsten Nibelungův je čtyřdílná operní sága, kterou Richard Wagner tvořil s přestávkami celých šestadvacet let. Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů. Celkem čtrnáctihodinový operní zážitek je přepracováním islandské ságy o Volsunzích a germánské Písně Nibelungů. Obsah tak rozsáhlého eposu můžu maximálně předestřít: Alberich, podlý to Nibelung, vykove prsten, jenž mu dává moc nad vším živým. K tomu se přimíchají Bohové, Valhalla, Ragnarok, a co by to bylo za příběh, kdybychom zde neměli udatného reka a sličnou pannu. Siegfrieda a Brunhildu.

Prsten Nibelungův je výpravný i na dnešní poměry, natož v polovině devatenáctého století. Komiksová adaptace Philipa C. Russella nám ale Wagnerův svět přibližuje formou lépe stravitelnou, aniž bysme museli blíže hodnotit dílo skrze kontroverzní autorovu osobnost. Což ale neznamená, že by Prsten Nibelungův byl čtením na ukrácení dlouhé chvíle. V originále bylo operní veledílo těžce stravitelné a hrálo se po čtyři večery. Russellovo pojetí je sice lehčí, ale vyžaduje vaší plnou pozornost. Tento komiks rozhodně není pro každého! Květnatý jazyk, symbolismus i výtvarné zpracování je ale dostatečnou odměnou pro každého, kdo vezme tuto knihu do ruky.

Pokud si nyní myslíte, že Prsten Nibelungův je předobrazem Pána prstenů, jste na omylu. Pravda, J. R. R. Tolkien i R. Wagner čerpali ze stejných zdrojů, přesto se od sebe obě epické ságy liší. Zatímco Tolkien nám nabízí vrstevnatou fantasy, ve které naleznete mnoho odkazů na moderní dobu i dějiny, Richard Wagner jde hlouběji. Prsten Nibelungův je předobrazem moderního pojetí hrdinství. Nevím jak se to Russellovi podařilo přenést i do této adaptace, ale všechny postavy jsou mocnými archetypy, které brnkají na struny našeho kolektivního nevědomí. Ani slovo nazmar, natož pak činy!

Prsten sám se v knize nevyskytuje nikterak často, byť jeho vliv je patrný v konání a skutcích jednotlivých postav. Prsten tak ovlivňuje děj více, než by se na první pohled zdálo. Jediní, kdo jsou  jeho vlivu ušetřeni, jsou Siegfried a Brunhilda, kterým nesejde na světské moci, pouze na vzájemné lásce. Bohové se obávají Ragnaroku, nibelungové se chtějí zmocnit prstenu a čtenáři je jasné, že tak velká a čarokrásná láska, jakou k sobě chová právě dvojice hlavních protagonistů, nemůže skončit dobře.

Na druhou stranu musím uznat, že hluchá místa se nevyhýbají ani tomuto skvostu. Philip C. Russell sice na konci vysvětluje, jakým způsobem k adaptaci přistupoval a jak si ji někdy i volněji vyložil, přesto v knize narazíme na pasáže, které se vysloveně vlečou a nedozvíme se v nic příliš mnoho informací. Je zde cítit stáří originálu - to co jsme dnes zvyklí popsat jednou větou, se za Wagnerových dob vysvětlovalo dosti obšírně a šroubovaně. Naštěstí to na tempo a gradaci děje nemá takový vliv, po prvním přečtení jsem takové pasáže nalezl jen dvě.

Záměrně píši po prvním přečtení. Prsten Nibelungův je totiž komiksem, který nestačí přečíst jednou a založit. I nyní, když knihou listuji, nalézám nové drobnosti, které mi dříve unikaly. Kupříkladu první část, Zlato Rýna, působí oproti zbytku knihy dosti komorně a spíše nás vpravuje do děje. Také má z celé knihy nejmalebnější jazyk, byť překladatelé se zde museli notně zapotit. Oproti tomu Valkýra je nabubřelá až patetická. ostatně při čtení této části mi na mysl automaticky vyskočila právě Wagnerova Jízda valkýr. Sigfried a Brunhilda je nejpoetičtější, čemuž napomáhá citlivá práce Russellova.

Právě přerod Wagnerova opusu v komiks je pro mě něčím vyjímečným. Philip C. Russell je mistr nad mistry, byť ne každému může být jeho styl po chuti. Kreslíř raději volí výtvarný symbolismus nežli sekvenční vyprávění, díky čemuž ale jeho tvorba dostává generační přesah - Russell se vám prostě bude líbit ve dvaceti i v padesáti. Naštěstí se autor také nestydí nasekat na stránku tucet panelů jen proto, aby se ujistil, že vám nic zásadního neuniklo - byť by se mělo jednat jen o jediný zachmuřený pohled. Jsou to právě malé panely, kde se toho v Prstenu Nibelungově děje nejvíce - ty velké jsou zde čistě pro "wow" efekt. A funguje to parádně. Líbí se mi jejich osudovost, monumentální ztuhlost i Russellova inspirace secesí, která je vidět ve vykreslení prostředí kolem našich hrdinů.

Prsten Nibelungův. Co dodat? Je to kniha, která působí na naše základní instinkty. Kniha, která svou spletitostí a rozmachem právem nosí přízvisko epická. Kniha která vyžaduje vaši plnou pozornost. Protože komiks jako Prsten Nibelungův se zde objeví jednou za život. Pro mě rozhodně top komiks roku!

KOUPIT NA STRÁNKÁCH COMICS CENTRA

Prsten Nibelungův

Richard Wagner, Philip Craig Russell