Stačí jen jeden pořádný poslední job a mají vystaráno. Jedna loupežná prácička v srdci Afriky a už jsou za vodou a mají vystaráno. Jenže Ranaři už dávno nejsou co bývali.
Pod hlavičkou DC řady Black Label už jsme se dočkali řady velmi povedených knih – Batman: Zatracení, dvojdílný Bílý rytíř, Košík plný hlav nebo třeba Tři Jokeři. Tady dostávají tvůrci volnost a mohou popustit uzdu své fantazii nesvázání omezeností vydavatele. A zároveň se jedná o komiksovou řadu, která už tradičně patří k tomu nejlepšímu, co si zejména mezi „superhrdinskými“ komiksy můžete přečíst. Další díl se obloukem vyhýbá straně hrdinů a bere si na paškál naopak padouchy. A to konkrétně tým Ranařů, jedněch z klasických nepřátel Flashe.
Ranaři se rozpadli před deseti lety a všichni přijali své tresty a zapojili se do běžného života. Nebo se spíš normálním životem těžce protloukají, jdou od práce k práci, od jedné závislosti a léčení k jiné. Captain Cold je jedním z nich. Hlášení kurátorovi, který je tak trochu debil, práce v továrně na krabice a sny o zítřcích lepších, než měl jeho táta, kterého zkrátka nenávidí. Jak toho dosáhnout? Inu co třeba obrat superpadoucha Gorilla Grodda a jeho bájné zásoby zlata kdesi v jeho tajném impériu? To zní dobře. Prostě seberete staré kámoše a oberete opičáka o jeho zlato. Na papíře to zní dobře. Ale až uvidíte Gorilla City, pochopíte, že to takhle skvěle a jednoduše jen vypadá a realita bude rozdílná. Můžu vám ale slíbit slušnou týmovou akci, kde proti sobě stojí jen samí superpadouši. A vy jim fandíte od začátku do konce.
Přiznám se, že o Flashovi a jeho světe toho moc nevím. Tedy vím, že žije v Central City a je to nejrychlejší muž planety. A ano, četl jsem Flashpoint. Ale nemám načteno nijak obsáhle, a proto mi Ranaři nic neříkali a komiks mě zajímal spíš jen z důvodu edice Black Label. A jaké to překvapení na mě na stránkách knihy čekalo. Joshua Williamson totiž vytvořil pěkný příběh o týmu padouchů v superpadoušském důchodu, kteří se rozhodnou pro jeden poslední job. Jednu práci, do které je Captain Cold alias Snart uvrtal, a která jim změní život. Zápletka je vlastně docela jednoduchá, ale stojí na svých nohách zcela pevně a dobře funguje. Není to jen o samotném příběhu, ale i o uvěřitelných a ve všech ohledech silných postavách s rozdílnými charaktery. Takový tucet špinavců po vzoru DC.
Celý ten popis a pohled na střípky z posledních let života dělá komiks místy až nečekaně civilní a zároveň si k postavám najdete i přes jejich minulý život zalíbení a sympatie. Jako ano, loupež je titulní linka, ale zároveň je to takové skryté vyprávění o stárnutí, ztrátě ideálů a životní cesty.
Co se mi hodně líbilo na komiksu, to je prostředí města Gorilla City, kde se má odehrávat loupež zlata. Je to totiž strašně svěží a fajn nápad. Konečně něco jiného a originálního. Prostě moderní velkoměsto plné a ovládané humanoidními gorilami uprostřed džungle. Tleskám.
Pozadu v komiksu kromě dobře vystaveného a podaného příběhu nezůstává ani kresba, o kterou se postaral zkušený Leomacs (Košík plný hlav), a který příběhu propůjčuje jedinečné grafické vyznění, ale hlavně hlavní postavy do nichž už v kresbě promítá jejich charakter a základní rysy či bolesti z minulosti. A opět v Gorilla City a během hlavní akce ze sebe dává naprosté maximum.
Velmi dobře působí i zvolený netradičně velký formát knihy, který se Crew opravdu povedl a díky němu vynikají detaily kresby všech panelů a odkazů v komiksu.
Ranaři jsou velmi příjemným (ne)superhrdinským překvapením, kde se kromě loupeže řeší i osobní a životní osudy a dilemata a civilně i stárnutí a změny, na které musí postavy reagovat, a jak se (ne)umějí vypořádat s novými pořádky. Nemusíte znát Flashe, nemusíte znát Ranaře a jejich příběhy, můžete si knihu užít úplně jako sólovku. A ať už jí pojmete jakkoliv, dostanete velmi povedený komiks a rozhodně jeden z nejlepších komiksových počinů DC letošního roku.
Knihu můžete koupit u Crew zde!
Ranaři
Autor: Joshua Williamson
Kresba: Leomacs
Vydavatelství: Crew
Rok vydání: 2023
Překlad: Michael Talián
Počet stran: 232
Formát: pevná vazba s přebalem, 216 x 276 mm
Autor: Adam Vondra Vondris