Shrinkopolis

Comics recenze

Dokáže zmenšení lidstva zachránit planetu? A jak se maličcí lidé poperou s nástrahami velkého obýváku? Na to vám odpoví Shrinkopolis!

Klimatické katastrofy, přelidnění, hladomory, globální stopa nesmazatelných rozměrů. Lidstvo to v blízké budoucnosti vůbec nemá snadné. Zkrátka všechno se to řítí do pořádných problémů. Ještě že máme spoustu chytrých (amerických jistě) vědců, kteří vždy přijdou s originálním řešením – zmenšením! Prostě vezmeme paprsek, zmenšíme pár lidí a snad i zachráníme svět. To se přece nemůže nic špatného stát, ne?

No samozřejmě, že může! Designér Ondra Sekanina a vydavatelství TLAMA games vám ve své novince Shrinkopolis ukáže, že zmenšit lidi na velikost zápalkových krabiček není žádná sranda. Zejména pak pro zmenšené, kteří musí ve svém obýváku, ze kterého se stává obří prostor, vytvořit soběstačnou kolonii s využitím všeho možného. Což se lehce řekne, ale obtížněji udělá, když morče je najednou oproti vám ve velikosti průměrného slona, spadlá guma vám zlomí vaz a štětec musí nést parta zedníků. Připraveni? Jdeme na to.

Shrinkopolis je karetní kombinační skládačkou ryze českého podání a vydání pro 1-4 hráče od 10 let s herní dobou okolo 30-45 min. Každý z hráčů se stává potencionálním starostou miniaturního města Shrinkopolis, které musí vytvořit k obrazu svému a hlavně maximálnímu počtu bodů, které jsou nutné pro vítězství. Tedy každý musí vytvořit jednu funkční čtvrť, až pak se může stát starostou, ale podstata je stejná – úspěšně budovat!

 

Zpracování

Hra Shrinkopolis původně zavítala na Gamefound, kde bohužel nezaznamenala úplný úspěch. Tím spíš jsem však rád, že Tlama dala Ondrovi šanci a společně titul vyladili po herní i grafické stránce. Co se mi hodně líbí, to je poměrně příjemně komplexní balení, ve kterém hra přichází. Nic přehnaně velkého, tak akorát. A osobně se mi líbí i grafický háv Artblocku a Michala Hubáčka, díky čemuž je hra hezká na pohled, ale hlavně herně přehledná.

Než se vrhnu na samotný obsah, musím zmínit playmate. Normálně je ke hrám úplně nevyhledávám, ale je pravdou, že u Shrinkopolis pomáhá originální mat k super uspořádání karet a komponent na stole. Navíc má příjemnou grafiku a kvalitní zpracování s obšitím, což ze nějaký 200 Kč je opravdu dobrá práce.

Co se samotné hry týká, tak zpracování se nám líbí. Prim hrají karty, ať už města, úkolů či pestrobarevných odměn, ale také rozvržení a bodování. Kromě karet najdete v krabičce pětici dřevěných zvířecích meeplů, destičky nástrojů, spojů a pro každého hráče také desku a kostky zdrojů ve trojici barev. A také poměrně nezbytný bodovací bloček, protože bez něj bych osobně body počítat nechtěl.

Z hlediska pravidel není hra složitá a celá pravidla jsou napsaná docela dobře a jasně. Setkal jsem se s tím, že je v nich pár nejasností, ale já osobně jsem nějaký zásadní problém nezaznamenal. Respektive nic, co by nám nešlo vyřešit nebo u čeho bychom se zasekli a nedokázali shodnout. Příjemné je, že se hra dá hrát kompetitivně, kooperativně i sólo jako puzzle proti virtuálnímu protivníkovi, který není složitý na obsluhu. Snad jediná větší výtka směřuje právě k sólu, kde si pravidla odporují v braní karet odměny pro automu. Zde si význam doslova odporuje, ale logickým postupem se dá dojít k jasnému závěru (a také převážením použití výraz vpravo vůči vlevo 2:1), tak snad to ve finále hrajeme správně.

Celkově se mi ale Shrinkopolis líbí svým zpracováním, příjemnou a přehlednou grafikou a i kvalitou. Hra na stole vypadá hezky, zvlášť když se zaměříte na pěkné detaily třeba na kartách.

 

Jak na to?

Celá hra je hrána na pět kol, během kterých hráči vybírají dvojice karet z nabídky a staví městskou čtvrť pomocí propojování spojů na kartách pro zisk zdrojů, odměn a bodů. Karty jsou rozděleny mezi městské části, fialové karty kultury, žluté bodové a odměny a zelená zvířata, kdy každá barva přináší body jiným způsobem, od právě propojování spojů, až po sbírání sad.

Na začátku hry si každý hráč vezme jednu desku, která slouží i jako přehledová karta a k ní jeden úkol a počáteční část města, ale také kostky zdrojů. Doprostřed stolu se vyloží jedna dvojice karet rozvržení a nabídka karet do kruhu, kdy se střídá jedna karta města a jedna karta odměn. Bokem položíte figurky zvířat, nástroje a kostky spojů.

Celá hra je hrána po tazích hráčů, kdy aktivní hráč nejprve vybere dvě sousedící karty z nabídky, tedy vždy jednu kartu města a jednu odměnu. Následně musí povinně kartu města zahrát, a to přiložením do své čtvrti spojením aspoň jedné spojnice s libovolnou kartou, za což případně získá zdroje, které si vyznačí pomocí kostek, či body na konci hry. Následně může hráč obdobně zahrát do svého města získanou kartu odměn, přičemž ale platí, že za tuto musí zaplatit zdroji, a to použitím příslušné barevné kostky. Respektive platí, že hráč může zahrát karet odměn i více, pokud má dostatek zdrojů. Naopak pokud hráč kartu odměny neumístil, musí si jí rezervovat, tedy vyložit bokem na pozdější využití nebo jí dát na tržiště pro ostatní. Následuje úklid, kdy se reaktivují případné nástroje, a doplní nabídka karet odměn. Kromě toho může hráč využít volitelné akce, kterými je umístění kostičky spojů – a vytvoření spoje tam, kde běžně na kartě není nebo umístění zvířete, které se však využívá v tahu soupeřů a hráči dovoluje využít soupeřův zisk zdrojů.

No a to je v zásadě vše. Po odehrání pěti kol, kdy má každý ve své čtvrti 6 karet měst (jednu počáteční a pět zahraných), nastane bodování a určení nového starosty či starostky města.

Jak už jsem psal, hru si lze zahrát i v sólu proti umělému panu Vertigovi, kdy celé sólo je poměrně příjemné na obsluhu a rychlé a také kooperativně. No a navíc i v týmové variantě 2 vs 2.

 

Dojmy

Líbí se mi Shrinkopolis? Ano! Jsou totiž velmi příjemné, graficky hezké a dobře fungující stavitelské logické puzzle, které hráče nutí přemýšlet nad každou draftovanou kartou i umisťováním nejen v souladu s pravidly, ale i v souvislosti s bodovacími veřejnými úkoly na kartách rozvržení.

Ano, mám pro české hry obecně docela slabost, ale mám radost, že se povedlo hru vydat a Ondra Sekanina dostal prostor nejen u nás, ale i výstavě v Essenu, kam Tlama se hrou letos zamířila.

Líbí se mi zpracování hry, i když první co do ní chci osobně sehnat je nějaký praktický insert na uložení namísto sáčků. Komponent sice není nijak výrazně hodně a úklid i příprava jsou otázkou pár minut, ale všechno to v boxu trochu lítá. Potěšily mě detaily jako potištění meeplové, ale i funkční a přehledná herní ikonografie pomáhající hratelnosti. Rozhodně mohu doporučit oficiální playmat, který je ke hraní velmi příjemný.

Osobně mám u hraní Shrinkopolis velmi příjemný budovatelský pocit a pocit příjemného kombení a vymýšlení správných umístění pro maximální využití každého tahu, protože pouhých pět tahů ve hře zdaleka není mnoho a mnohdy se mi stalo, že jsem zdaleka nestihl vše, co bych chtěl. Na druhé straně to hře dává dobrou dynamiku a rychlost, protože s každým dalším tahem přibývá na lehké paralýze a vymýšlení možností, kam karty dát.

Hra je v zásadě rodinným a přístupným titulem, ale ve své jednoduchosti nabízí příjemně velký strategický prostor, kdy nic není tak jednoduché a často balancujete na hraně postavit město tak, jak chcete a tak jak po vás chtějí herní úkoly.

Znovuhratelnost a variabilita je více než dobrá – dostatek karet rozvržení a jejich kombinací, variabilní karty, náhodné dobírání a draft k tomu, to vše zaručuje desítky partií povedeného skládání.

Líbí se mi nápad s využitím zvířat a jejich předávání mezi hráči, kde na jedné straně využijete zdroje soupeře, ale on tím získá danou figurku pro pozdější využití.

Mám rád hry s přístupnými pravidly a chytrým hraním a přesně to ve Shrinkopolis dostávám, i když popravdě v abstraktním hávu, protože na kartách by mohlo v zásadě být cokoliv a primárně se soustředíte na symboly a spojování, než na město jako takové.

Hra není nijak výrazně dlouhá (i ve čtyřech jsme se dostali lehce nad 30 min), ale umí potrápit mozkové závity a vyvinout v hráčích analytickou paralýzu. Ideální je pro mě hra jako dvojkovka nebo i jako velmi hezká sólo skládačka, kde se mohu maximálně soustředit na své město.

Ač by se to nemuselo na první pohled zdát, hra nabízí dost hráčské interakce, ať už prostřednictvím zmíněných zvířat, tak ale i draftu a karet odměn. Sice si jinak každý buduje své město bez zásahu ostatních, ale je dobré ostatní sledovat.

Celkově je Shrinkopolis velmi příjemným překvapením. Jedná se sice o možná menší a lehčí hru s přístupnými pravidly, kterou si zahrajete i s rodinou, ale zároveň nabízí hromadu možných rozhodnutí, strategických voleb a taktického přesahu, který se díky variabilitě jen tak neomrzí. Moc se mi líbí centrální nápad nejen z příběhového hlediska (byť abstraktně), ale i skládání karet a propojování spojů pro maximální zisk výhod i bodů. Podle mě se Shrinkopolis může stát poměrně nenápadným klenotem letošního roku, a to nejen na české deskoherní scéně a hra by rozhodně neměla zapadnout. Samozřejmě je třeba se připravit na to, že se jedná spíš o euro, než nějakou vyprávěcí hru a příběh je prostě jen na pozadí a v jádru se skrývá logická kombinační hra, která je však velmi povedená.

 

Hru můžete koupit i s playmatem přímo u TLAMA games zde!

 

Shrinkopolis

Autor: Ondra Sekanina

Vydavatelství: TLAMA games

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 1-4

Věk: 10+

Herní doba: 30-45 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři