Na Azerothu nikdy nebyl klid. Nebyl, není a nebude. Věčná bitva mezi Aliancí a Hordou nikdy neskončí. A protože je svět okolo až příliš malý, stává se soupeření o to intenzivnější. Malý svět Warcraftu otevírá své brány.
Warcraft. Dnes už takřka legendární a velmi oblíbená značka, která světlo světa spatřila poprvé v roce 1994 v počítačové strategii Warraft: Orcs & Humans. Následovala řada dalších her, které nadšeně hltali tisíce hráčů po celém světě a postupně vznikla skoro jakýsi kult, který ještě více prohloubilo vydání multiplayerového RPG World of Warcraft v roce 2004. A protože každou dobrou a úspěšnou značku je třeba vytěžit, na hry se nabalily knihy, komiksy, plyšáci, (ne moc úspěšný) film, pivní podtácky - zkrátka vše na co si jen vzpomenete. I do vod deskoherního průmyslu musela značka nutně zamířit, a to hned několikrát. Strategický Warcraft: The Board game z roku 2003, World of Warcarft z roku 2005, karetní tcg, miniaturovka… a samozřejmě i obligatorní inkarnace jako např. Monopoly. Když se však podíváte na roky vydání, zjistíte, že od vydání všech uvedených her uběhla řada let. A taky se nejedno zrovna o převratné kousky, které těžily hlavně z úspěšné předlohy a tématu. Toť jeden návrat do historie.
A teď ten druhý. V roce 2009 uvedl designér Philippe Keyaerts deskovou hru Small World. Originální jednoduchý mechanismus, přístupná pravidla, dobrá hratelnost a jeho počin vystřelil v hráčských žebříčcích vzhůru raketovou rychlostí. A není se čemu divit, protože ta hra je prostě a jednoduše dobrá, což potvrzují jednak opakované dotisky, a také stála oblíbenost mezi hráčskou komunitou. Asi jediným neduhem pro české hráče byla horší dostupnost a „pouze“ komunitní překlad.
A proč že mluvím o Warcraftu a o Small Worldu? No to je jednoduché - když tyhle dvě značky spojíte, vyjde vám Small World of Warcraft, novinka vydavatelství Days of Wonder a českého vydavatelství ADC Blackfire. Tak vzhůru na Azeroth přátelé!
Small World of Warcraft je stejně jako původní hra výtvorem Philippa Keyaertse, určená pro 2-5 hráčů od 8 let a herní doba se pohybuje okolo 45-60 min podle počtu hráčů. Hru lze zařadit do ranku lehkých válečných her typu area control, kdy se hráči neustále přetahují na herní plánu o jednotlivá území ve snaze získat co možná největší počet vítězných bodů. Území je, jak název napovídá, příliš malé, a proto se jedná o skutečně extrémně konfrontační záležitost, která rozhodně není určena mírumilovným hráčům.
Bez figurek, za to plno kartónu
Plno barev ve výrazných odstínech, pořádná velikost a možná až překvapivá váha. To je krabice nesoucí název Small World of Warcraft. O to víc možná leckoho překvapí, že po otevření na hráče nečekají žádné hromady plastových figurek, dokonce ani jednotky plastových figurek, ale naopak tady je všechno z kartónových dílků. Ty nebudu dopodrobna rozebírat - několik plat žetonů k vyloupaní, by zabralo spoustu času popisování a bylo by to zcela zbytečné, pojďme tedy postupně na to hlavní a na nějaké změny oproti původní hře.
V první řadě je to originálně zvolený formát hracího plánu. Ten netvoří jednu desku, ale skládá se z několika různě velkých ostrovů, jejichž velikost a počet před každou partií určí počet hráčů, tak aby byla stále splněna podmínka „příliš malého světa“. Je to povedený systém, dodávající hře na větší variabilitě.
Mince reprezentují jednak platidlo, ale i vítězné body, žetony různých speciálních bonusů - toho všeho je hodně. Nejdůležitější místo ovšem zabírají čtvercové žetony 16 národů Azerothu. Ty slouží k obsazování území na herním plánu. Žetony jsou příjemně velké a přehledné a oproti původní verzi některé z nich obsahují ještě standartu dvou hlavních znepřátelených frakcí Wracraftu, tedy Hory a Aliance, což slouží jako připomenutí příslušnosti a eventuálnímu zisku bonusových bodů, ale o tom dále. Všechny žetony ras jsou oboustranné, pro označení aktivní verze a verze rasy v úpadku.
Kromě žetonů ras jsou podstatnou části hry i dvě velké sady zástav ras a odznaků speciálních schopností. Ty první jsou jasné - každá rasa má logicky svou zástavu, označující základní počet jednotek pro hráče a speciální vlastnost, případně příslušnost k frakci. Speciální schopnosti dávají každé rase - no inu prostě zvláštní schopnost - farmáři získávají bonus za obsazená pole, ženisté staví pevnosti či krotitelé zase využívají bonusové žetony šelem. Právě v této kategorii vznikla asi největší kritika směrem k českému vydání hry. Zatímco totiž speciální schopnosti jsou přeložené, rasy z licenčních důvodů museli zůstat v původním anglickém znění. Někomu to vadí, u nás s tím byl problém a úsměv na tvářích při prvních dvou partiích. A subjektivně mi to bylo úplně jedno a naopak jsem docela rád, protože představa že bych po plánu dobýval třeba s „krvavými elfy“ se mi moc nezamlouvá.
Co je po obsahové stránce na této hře naprosto dokonalé, to je vychytaný plastový insert. Nejen že každá hromádka žetonů nebo mincí má své místo, ale na žetony ras je vyjímatelná krabička, ze které jdou žetony skvěle vyndávat. Upřímně musím říct, že představa, že mám tuhle hru rozdělenou v sáčcích, které musím před každou partií roztřídit, by mě děsila v nejhorších nočních můrách. A ještě jedna věc - po vyloupání žetonů nevyhazujte prázdné kartónové desky, ale vložte je dolů do krabice pod insert - hra s tím počítá a můžete jí pak skladovat i vertikálně v polici bez obav, že se vám vše vysype.
Sympatické a praktické jsou i velké přehledové karty, kde jsou vypsány všechny národy, vlastnosti, průběh tahů, ale i vlastnosti a seznam legendárních míst a artefaktů a neustále tak všichni mají dokonalý přehled co a jak.
Zpracování hry není moc co vytknout. Small World i po letech dokazuje, že to jde i bez hromady figurek a k dobré hře zcela stačí kartónové žetony. Osobně se mi hodně líbí celkové grafické ladění, ale je to umocněné i tím, že mám rád Warcraft a hra se mi trefila do vkusu. Všechno je to barevné, přehledné, hezké a kvalitně zpracované. Původně jsem měl trochu obavu o desky ostrovů (znáte to, třepení stran apod.), ale ty se nemusí vyloupat a jsou udělané stejně jako klasické herní plány. Co na hře trochu nechápu, jsou žetony hor - máte území hor, zcela jasně graficky určené, a ještě na ně máte položit žeton? Není to trochu zbytečné?
Dobýváme, upadáme, vítězíme
Herně je Small WoW v podstatě velmi jednoduchou hrou s minimem náhody. Na začátku na vás čeká příprava desek ostrovů podle počtu hráčů, roztřídění všech žetonů a vytvoření nabídky ras a zvláštních schopností, což se udělá velmi jednoduše - vezme se vrchních pět destiček ras a ke každé se přiřadí jedna destička zvláštních schopností, ze zbytku je vytvořena dobírací zásoba. A to je v podstatě celá příprava hry, jejíž rychlosti napomáhá i výše zmiňovaný insert.
První kolo každého hráče začíná stejně - výběrem rasy z nabídky. Je třeba zvážit, která kombinace rasa + schopnost je nejlepší, ale pravdou je, že všechny mají něco do sebe a tvůrcům se povedl povedený balanc, kdy žádná kombinace nijak přehnaně nevybočuje. Jakmile má hráč vybráno, obdrží počet rasových žetonů dle součtu čísel na obou zvolených destičkách a vzhůru do dobývání.
Samotné dobývání musí začít (pokud nedává schopnost rasy či vlastnosti jinou možnost) v jednom z míst přístavů opatřených ikonkou kotvy. A pak už se vaše hordy bojovníků můžou šířit po jednotlivých územích v podstatě dle vaší libosti, kdy je každý omezen vždy jen počtem svých rasových žetonů a velmi primitivními pravidly na obsazování - vždy musí být použit minimálně jeden žeton, plus případně další za jiné žetony na vyhlédnutém území, ať už se jedná o hory, jiné rasy, rasy v úpadku či třeba hory. Jakmile hráč rozmístí všechny své žetony nebo prostě nechce pokračovat, může využít možnost tzv. posledního dobývání za pomocí kostky posil, což je jedna z mála náhod ve hře, následně obdrží mince za území/dobývání/frakční bonus a může se vyřádit další ziskuchtivý dobyvatel.
A co když se vaše rasa vyčerpá v dalších kolech a už nemůžete nebo nechcete dále dobývat? Zkrátka jednoduše pošlete své hrdinné bojovníky k šípku… tedy pardon, do úpadku a zvolíte si novou kombinaci rasa-schopnost a hurá vraždit, plenit a dobývat pro slávu národa!
Ono těch pár řádků v podstatě popisuje přesně celý průběh hry - výběr rasy se schopností, nafasování žetonů, rozlezení se a dobytí nějakého toho území, získávání mincí/bodů a včasný úpadek a začít zase od začátku.
Co musím zmínit, a co je nové oproti původní hře, to jsou legendární místa a artefakty, rozložené na herním plánu. Ty jsou velmi mocné a propůjčují vlastníkovi další zvláštní schopnosti.
Dalším prvkem je speciální varianta „Bitva o Azeroth“, které zvyšuje důraz na frakční rozdělení ras na Hordu a Alianci, přičemž ale zůstává základní jednoduchý princip. Tato varianta se hraje jako týmová hra a vždy může, logicky, zvítězit jen jedna z ikonických stran nekonečného konfliktu.
Jakmile je odehrán daný počet kol - opět v závislosti na počtu hráčů - hra končí, každý si sečte své mince/vítězné body a kdo jich má nejvíc, stává se vítězem.
Velká válka v malém světě
To že je Small World dobrá hra asi nemá cenu dále diskutovat. Prostě je. Je to léty prověřený, dobře hratelný, funkční a hlavně nadmíru zábavný titul, přístupný díky své jednoduchosti velkému množství hráčů. A přitom díky svým pravidlům, variabilitě a různým schopnostem rozhodně nejde o hloupou hru, ba naopak.
Začněme nejprve nějakými negativy. V první řadě lze hře asi vytknout výše zmíněný překlad, kdy rasy musely zůstat v původním znění. Za to ovšem nemůže Blackfire, ale hoši z Blizzardu. Někomu to může vadit, při hře to ale nijak zvlášť rušivým dojmem nepůsobí a velmi rychle to vypustíte. Druhým neduhem, který už mi trochu vadil, jsou menší nejasnosti v pravidlech. Osobně hrozně nerad hledám rady na zatrolených hrách nebo serveru BGG, ale např. u artefaktu Doomhammer jsem se tomu bohužel nevyhnul.
Pozitiva ovšem všechno kompenzují a převyšují.
Jako velmi povedený prvek kvituji herní plán tvořený ostrovy. Hru to dělá zajímavější a variabilnější a přináší nutnosti nového taktizování - kde se vylodit, kam pokračovat, zabírat jen jeden ostrov nebo dva?
Celkové zpracování všech komponent a insertu jsem už popsal výše. Je jednoduše povedené.
Líbila se nám novinka v podobě artefaktů a legendárních míst. I když novinka - stejný prvek už byl použit v jiné verzi Small Worldu, zde byl pouze adaptován, ale každopádně funguje.
Velkým přínosem hry je její jednoduchost v základní hratelnosti, díky které si hru zahrajete i s mladšími či příležitostnými hráči, ale přitom stále nabízí dostatečnou hloubku i pro zkušenější hráče. Navíc se na ní nováčci hezky naučí základní princip fungování prvku „area control“, tedy obsazování a bodování území.
Dalším pozitivem hry je samozřejmě variabilita. Díky různým kombinacím ras a speciálních schopností a k tomu i náhodnému výběru ostrovů či artefaktů prostě žádná hra nikdy nebude stejná. A objevování toho, jak spolu jednotlivé rasy a schopnosti fungují je pěkná hra ve hře - jsou lepší taureni farmáři nebo taureni portálový mágové? Jen si to vyzkoušejte!
Bitva o Azeroth je už jen taková třešnička na dortu dávající hře nový rozměr, hlavně když jí vyzkoušíte ve větším počtu hráčů.
Celkově je Small World of Warcraft jednoduše velmi povedeným pokračováním zavedené série. Pokud Small World nemáte ve sbírce, pak byste to měli rozhodně napravit, a inkarnace Warcraftu by mohla být právě tím dobrým vstupem, protože si bere to nejlepší z léty prověřeného systému, nabízí vybalancovanou hratelnost a vše okořeňuje novými zajímavými prvky. Zkrátka na co ještě čekáte - vzhůru na Azeroth!
Další info a možnost nákupu přímo u Blackfiru!
Small World of Warcraft
Autor: Philippe Keyaerts
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2020
Počet hráčů: 2-5
Věk: 8+
Herní doba: 40-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris