Tajemný rytíř

Hra o trůny je díky seriálovému zpracování světovým fantasy hitem numero uno, nebo minimálně v top 3. A ruku v ruce s tímto úspěchem jsme neustále bombardování záplavou všech možných blbostí – figurkami počínaje, přes talíře a hrnky pokračujíce, až po osušky. A vlně zájmu se samozřejmě nemohly vyhnout ani komiksy. Jaký ale ve skutečnosti je Tajemný rytíř?

V první řadě je třeba v případě Tajemného rytíře uvést dvě zcela podstatné informace. Za prvé, nejedná se o žádnou adaptaci z příběhů seriálu nebo knižní ságy Písně ledu a ohně, ale o využití stejnojmenné povídky, která u nás původně vyšla v knize Rytíř sedmi království. Jméno autora původní knihy, tedy G.R.R. Martina je sice do očí bijící i v případě komiksu, ale opravdu sloužil jen jako inspirace a za adaptací již stojí někdo jiný. Druhá věc, aby čtenář nebyl zklamaný, časově je povídka zasazena zhruba 100 let před hlavní ságu, tedy před soupeření mocných rodů Západozemí o moc. I když však tahle doba není poznamenána mocenskými boji rodů ze všech koutů království, o války a nepokoje není nouze, protože proti sobě stojí příslušníci samotného vládnoucího rodu Targaryenů, respektive hlavní rodová linie a proti nim levobočci. Aneb problémy jedné silně rozvětvené rodiny. Pojďme ale na komiks samotný.

Hlavními postavami vyprávění jsou potulný rytíř Duncan Vysoký, zkráceně Dunk, a jeho panoš Egg, což je zase zkratka pro Aegon. Ano, podobnost se jmény targaryenů není náhodná, protože Egg je ve skutečnosti synem krále a ve službách rytíře se má přiučit. Ostatně jak se tihle dva dali dohromady je nám na prvních stranách ve zkratce vysvětleno, i když pokud chcete vědět víc, sáhněte po výše zmíněném Rytíři sedmi království nebo jiné komiksové adaptaci od Crwe.  Ústřední dvojice se každopádně dostane na rytířský turnaj do Bělostěn, který je uspořádán na počest svatby lorda Buterwella (ano, chápu, že vám to moc neříká, ale při čtení budete moudřejší), kde jí Dunkovým cílem vydělat nějaké peníze před jejich cestou na sever. Nic ale není tak prosté, jak se zdá a vše se brzy zamotá a naši hrdinové jsou vtaženi do spleti intrik a zrady proti královskému dvoru, započaté zrádci v čele právě s Tajemným rytířem. Víc vám ostatně z děje prozrazovat nechci, protože pokud neznáte původní předlohu, budete jistě několikrát při čtení překvapeni.

Autor komiksu, Ben Avery, v podstatě vzal původní Martinovu povídku a prakticky slovo od slova jí přepsal do bublin komiksu. No dobře, vynechal klasické dlouhé popisy okolí a krajiny, vždyť ty v tomhle formátu zastoupí kresba a přidal pár vysvětlivek, díky kterým pochopíte, jak se dali Dunk a Egg dohromady, kdo je Egg ve skutečnosti nebo kdo jsou stoupenci Černého draka, ale to je tak asi vše, a tedy všichni kdo původní dílo četli, budou ve svém živlu a pokud se jim povídka líbila, bude se jim rozhodně líbit i komiks, ač samozřejmě přijdou o ty zásadní překvapení a obraty, když už je znají.

Mike S. Miller, který se postaral o kresbu, už za sebou má bohatou komiksovou kariéru, během které se podílel jak na dílech od Marvelu (Wolverine v devadesátkách), tak i od DC (třeba Superman nebo Justice League). Jeho inspirace superhdinskými komiksy je jasně patrná a kresba rozhodně neurazí, naopak je víc než povedená a podle mě vyniká hlavně v „akčních“ scénách, tedy v soubojích, i když krásně ostrá s umně využitým stínováním je v každém detailu každého panelu. Nadto je dobré vyzdvihnout i kresbu postav a jejich detaily.

Co říct závěrem? I když jsem už povídku četl v knize Rytíř sedmi království, vůbec mi to u komiksu nevadilo, ba naopak bylo příjemné vidět komiksovou formu a porovnat moje představy s grafickou „realitou“. Ostatně ono došlo k adaptaci všech tří původních povídek do komiksu a první dvě knihy u nás vyšly již v minulosti, ale nikoliv u Omegy, ale u Crwe. Nic nelze namítat ani proti překladu (na rozdíl od jedné nejmenované verze příběhů ze Západozemí). Jedinou mojí výtkou směrem k vydavateli je zvolený papír. Ke komiksu (jak ostatně tradičně bývá) by se mnohem více hodila lesklý křídový papír, na kterém dle mého mnohem lépe vyniknou barvy, a knize dodává na punc výjimečnosti. Každopádně to je jen maličkost a Tajemný rytíř je takřka povinností pro každého fanouška Martinova světa v jakékoliv podobě. Už původní povídka byla dobrá a nejinak je tomu i v případě adaptace do komiksu. Ostatně možná kdyby Martin zůstal pouze u povídek, bylo by to podstatně lepší.

Více informací na stránkách Knih Omega nebo možnost koupě přímo v knihkupectví Dobrovský

Tajemný rytíř

Scénář: Ben Avery (a G.R.R. Martin původní povídka)