Technokněží

Alejandro Jodorowsky a jeho Incal mají stále co nabídnout. Důkazem toho je další album MDEK, které nám představí jednu z největších mocností incalovského světa. Náboženství buducnosti. Technologie a Technokněží.

Technokněží jsou další knihou rozšiřující universum Difoola a Deepa: hlavních hrdinů Incalu. Technokněží nám nabídnou příběh Albina. Chlapce, s nímž se život nemazlil, ale který si dal nemalý cíl: Stát je nejvyšším technoknězem, designérem her a svojí fantazií zaplavit galaxii. Osud tomu chtěl jinak, jak zjišťujeme hned na začátku, kdy starý Albino jako Paleomojžíš vede 500 000 mladých pantechů k zaslíbené galaxii, kde založí civilizaci, v níž budou mezilidské vztahy důležitější než technologický rozvoj...

Pokud jste na rozpacích, nic si z toho nedělejte. I já jsem byl. Chtěl jsem Jodorowského a space operu, ne sladké řečičky o lásce a bosé pobíhání v trávě. Naštěstí jsem space operu dostal. A v trávě se pobíhalo v botech. Díky Paleobohu! Ostatně Technokněží vám nabídnou víc rovin příběhu, jak to má Jodorowsky ve zvyku. Zatímco Incal byl metafyzicko-psychedelickým výletem a Metabaroni byly nabubřele tragičtí (jak to u antických tragédií bývá zvykem), Technoněží se zaměřují na náboženstí, konkrétně na Starý zákon.

Pokud jste ale bezvýhradnými ateisty stejně jako Jára Cimrman, automaticky to neznamená že vás budou Technokněží nudit. Ostatně samotný děj je sám o sobě poutavý a zajímavý. Sledujeme zde tři linie: Vyprávění starého Albina během cesty do galaxie zaslíbené, vzestup mladého Albina až k jeho nynější pozici Paleomojžíše a konečně slasti a strasti zbytku Albinova rodu, konkrétně jeho matky (jež putuje vesmírem v cestě za pomstou a kastrací), bratra a sestry. Nebyl by to Jodorowsky, pokud by strasti neúměrně nepřevyšovaly slasti a nám se tak nabízí pohled na znásilnění, kastrace rozžhaveným železem, požírání božstvem a mytí latrín. Zvláště to poslední postihuje každého, kdo se znelíbí tomu kterému vládci, přičemž mezi výkaly a zvratky se ocitají i ti nejmocnější.

Pokud se ale ponoříte do Technokněžích hlouběji, naleznete toho víc než jen rozmáchlé sci-fi. Alejandro Jodorowsky nabízí alegorii Starého zákona v nejčistší možné podobě, přičemž hlavním protivníkem lidského pokolení je Temnota. Blíže neurčená, ale zcela jasně vymezená jako temno požírající vesmír (nevím proč, ale Jodorowského Temnotu jsem si okamžitě spojil se Zlem, jenž ohrožovalo život v Pátém elementu). Temnota reprezentuje degradaci a úpadek lidského ducha právě skrze technologie a autor se staví výhradně proti přílišnému přetechnizování lidské společnosti, jež má za následek postupný úpadek lidského ducha. Na stránkách sci-fi románu to působí trochu překvapivě, ale do celkového kontextu Technoněžích to skvěle zapadá. Jodorowsky se zde přiklání ke zjednodušení života a opětovnému nalezení cesty do nitra. Tento prvek je ostatně známý i z jeho ostatních komiksových knih, asi nejvíce patrný je v Incalovi a v Bílém lámovi. Ale jak už to někdy bývá, největší přednost je zároveň největší slabostí. Stejně jako Mojžíše a Židy pronásledovalo utrpení, ani našemu hrdinovi se to nevyhne. Nicméně bez Albina si nejsou vyvolení schopni poradit a působí tak trochu jako nýmandi. Měnící se pozice při uklízení latrín dokáží vykouzlit úsměv na rtech, byť to nebylo jejich záměrem. Mladý Albin je ubuleným smrkáčem, kterého byste nejraději poslali na ty latríny sami. A když už se najde silný hnací motor, konkrétně slib kastrací třem pirátům, je to ukončeno horkým vzplanutím vášně. Pojďme se tedy raději bavit o kresbě.

Tu obstaral Zoran Jantejov. Matador, který s Jodorowskym spolupracoval již na původním Incalu. Pak dostal na hraní Technokastu a Zbraně Metabaronů. Čímž se jeho komiksová kariéra zatím uzavřela. Zoran Jantejov je precizní do nejmenšího detailu, až jeho kresba působí místy sterilně a chladně. Pomocí digihrátek ale dokáže vytvářet úchvatné vesmírné scenérie díky kterým jsem mu odpustil i všechny ty voskové obličeje. Stejně jako u Metabaronů i zde mě ale mrzí menší formát oproti originálu. Velikost francouzského alba by byla pro Jantejovu detailní kresbu hezčí (ale myslím, že pak by cena knihy přesáhla dva tisíce...).

Nemusíte mít našprtaných pět knih Mojžíšových k tomu, abyste si vychutnali Technokněze. I tak vás bude komiks bavit a i tak vám Alejandro Jodorowsky něco zanechá. Nejedná se sice o vrstevnatého Incala, ale Technokněží spojují to, co máme na MDEK rádi. Jodorowského vypravěčský talent s kreslířskou hvězdou. A to i v případě, kdy snaha o předání nějakého toho vyššího poselství je až zbytečně šroubovaná.

KOUPIT KOMIKS NA STRÁNKÁCH CRWE

Technokněží

Alejandro Jodorowsky, Zoran Jantejov