Těžký život metabaronů

Život není lehký. Život je věčný boj. A zvláště, pokud je vaším Bohem a Tvůrcem Alejandro Jodorowsky. Pak nezáleží na tom, zda jste bezvýznamný John Difool nebo androgyn Imperoratrix. Váš Tvůrce nezná slitování. A nemůže se proti němu postavit ani rod nejmocnějších válečníků galaxie. My můžeme jen sledovat jejich pohnuté osudy v eposu Kasta Metabaronů.

Nakladatelství Crew ve své edici Mistorvská díla evropského komiksu konečně vydalo jedinečnou knihu o lásce, cti, oddanosti a utrpení. Kasta metabaronů je momumentální dílo nejen svou velikostí, ale i obsahem. Dějiny pěti generací rodu Castaků, kteří slouží galaktické říši jako její hlavní ochránci proti nepřátelům, se musí vyrovnávat i s nepřízní osudu. Tedy hlavně s nepřízní osudu.

Druhé české vydání Kasty metabaronů (první album vyšlo již v roce 2003 pod nakladatelstvím Egmont. Pro malý zájem čtenářů bohužel bylo i albem posledním) navazuje na Incal. V Incalu se objevil metabaron Bezejmenný. Tato vedlejší postava se ale Jodorowskému zalíbila tak, že osudy jejího rodu později sepsal v osmi albech vydávaných mezi lety 1992 – 2003.

Metabaroni jsou válečníci. Nejlepší ze všech. Svou věrnost přísahali božské Imperoratrix, siamskému dvojčeti, vládnoucímu galaxii. Jejich osobní život i skutky se řídí přísným kodexem cti a povinnosti zvaném Bušitaka. Přesto nejvíce věří sobě, svému přesvědčení. Jejich hrdost a jejich čest je jejich život. Kodex Bušitaka je přísný, zahrnující snášení tělesné i duševní bolesti. Zasvěcení metabarona k výcviku zahrnuje tělesné mučení a nový metabaron musí prokázat svou připravenost zabitím toho starého – tedy svého otce.

Již v úvodníku jsem psal, že být románovou postavou Alejandra Jodorowského není žádný med. Motto rodu Castaků také zní "Žádný metabaron nemůže být šťastný." A Jodorowsky nás o tom přesvědčuje na každé straně. Připodobnění Kasty k antickým tragédiím je zde na místě. Každý záchvěv štěstí nebo klidného života je v případě metabaronů okamžitě zašlapán a neštěstí je o to větší. Jodorowského scénáristická Deus-ex machina se s metabarony opravdu nemazlí.

Inspirací se v této knize najde mnoho. Ačkoli se navenek tváří jako rozmáchlá space opera, bližší pohled nás zavede do feudálního Japonska se svojí kastou samurajů a jejich kodexem bushido, ukáže nám těžký úděl metabaronů tváří v tvář jejich věrnosti rodině i galaxii, jejich pohrdání společností i pocity beznaděje kvůli předurčenému osudu. Morální poselství metabaronů lze jednoduše shrnout – Raději zemřít, nežli být nečestný. I když pojem cti si každý metabaron vykládá trochu jinak.

Příběhem nás provází roboti Lothar a Tonto. Zde je vidět vliv Akira Kurosawy na Jodorowského tvorbu, protože se jedná o robotické verze sedláků Taheíma a Matakishima z Kurosawova filmu The hidden fortress (který mj. sloužil i jako nspirace pro George Lucase a jeho Star wars. A můžete hádat, které postavy Hvězdných válek dle dvou rolníků, doprovázejích princeznu přes nepřátelské území, vytvořil :). Jodorowského hlavní inspirací je ale Duna. V sedmdesátých letech dokonce přpravoval svou adaptaci Duny jako filmu. Bohužel z toho nakonec sešlo (i když by bylo zajímavé porovnat Lynchovu a Jodoroswkého verzi), ale z dvouleté práce na projektu si odnesl nemálo zkušeností, které uplatnil zejména v Kastě metabaronů.

Pokud se vám Duna od Davida Lynche vizuálně líbí, metabaroni vás nezklamou. Imperiální endogarda vypadá jako pěšáci Harkonennů a celý vesmír se hemží množstvím kyborgů, mutantů a mimozemšťanů. Všech 552 barevných stran má pod palcem Juan Giménez, který z Kasty metabaronů vytvořil své životní dílo. Kresebně dokonalé pojetí, využívající např. airbrushe či digitalizace (na svou dobu ještě ne zcela běžné techniky), čtenáře naprosto vtáhne do děje. Vznikají tak epochální bitvy, výbuchy, monstra i překvapivé detaily (nikdy jsou neviděl umělečtější znázornění krve poletující ve vakuu :).

Kasta metabaronů je jako příběh lehce uchopitelná. Jako odkaz těžko definovatelná, pokud to je vůbec možné. Po druhém přečtení si ze ságy jistě odnesu odlišný dojem, než jaký mám teď. Tři dny jsem si marně lámal hlavu s tím, jak tuto recenzi začít. Teď si zase lámu hlavu s tím, jak jí ukončit. Je ještě tolik nevysloveného z příběhů rodu Castaků! Ale na to už budete muset přijít sami.

Kasta metabaronů
Alejandro Jodorowsky, Juan Giménez

Nakladatel: Crew