The Ghost in the shell

Jen málokteré dílo mělo takový dopad na mangu a její světový vliv jako právě The Ghost in the shell. Příběhy policejní jednotky v budoucnosti sice znějí jako těžký průměr, ale nic není skutečnosti vzdálenější. Seznamte se tedy s klasikou, která formovala nový pohled na kyberpunk.

Děj komiksu The Ghost in the shell se odehrává v Japonsku, přesněji řečeno v Japonsku roku 2029. Celý svět je protkán virtuální sítí, centra moci tvoří nadnárodní korporace a lidé si již dávno zvykli na možnost nechat svá těla vylepšit pomocí kybernetických implantátů. Největší cenu mají informace, největší nebezpečí představují hackeři, kteří dokáží zavirovat nejen počítač, ale i člověka a jeho "ducha". Kyberzločiny jsou tak považovány za obzvláště závažné a právě s nimi bojuje Sekce 9 v čele s majorem Motoko Kusanagi. Toto není deset let stará vize, ale sci-fi z roku 1989!

Dovolte mi malou odbočku: Z hlediska informačních technologií byl rok 1989 přelomový. K síti bylo připojeno přes 27 000 počítačů! Pár chlápků přišlo s nápadem, že by nebylo od věci unifikovat vyhledávací algorytmy pomocí počátečních znaků WWW a začali to pomalu vyvíjet. No a Československo si na internet počkalo pěkně až do roku 1992. Shirow Masamune ale viděl dál. Autor slavné mangy si totiž v klidu sedl, vypil několik litrů zeleného čaje a jal se přemýšlet, jak bude vypadat svět budoucnosti, kdy takové věci jako virtuální realita a bezdrátový přenos budou běžnou skutečností zasahující do života každého jedince. Až z jeho předpovědí místy mrazí. Protože po osmadvaceti letech od prvního vydání The Ghost in the shell je jen málo věcí, ve kterých se Masamune mýlil.

Ale zpět ke komiksu samotnému. Kostru tvoří příběhy zmiňované Sekce 9, která řeší kybernetické zločiny a nelegální využívání vyspělých technologií. Jednoduše řečeno, Masamune nám zde hlavně ukazuje jaká je jeho vize budoucnosti, kdy soukromí a individualita jsou upozaděny a prim hraje zisk a moc. Svět roku 2029 není zrovna příjemným místem k životu, byť konzumní styl zažívá díky virtuální realitě neuvěřitelný boom. O dějovou linku jako takovou v první řadě nejde. Nebo lépe: dělová linka tvoří tak 50% celkového sdělení, které nám chce Shirow Masamune předat. Zbytek je servírován buď v jednání samotných protagonistů (bezdrátové rozhovory mezi lidmi jsou takovou samozřejmostí, že ani nestojí za to se o tom dále zmiňovat) nebo v podobě hojných poznámek pod čarou, díky kterým autor dokresluje celkovu atmosféru místa a vysvětluje některé nejasnosti.

Samozřejmě Shirow Masamune nebyl jasnovidec a jeho vize působí na některých místech trochu zaprášeně, ale není to nic, co by rušilo čtenáře nebo snižovalo požitek z knihy. Jednotlivé zločiny si berou na paškál i na dnešní dobu závažná témata jako např. dětské otroctví, terorismus nebo všem známý strach ze šílených vraždících robotů (asi nikdy neslyšel o Třech zákonech robotiky od I. Asimova). Téma nejpřednější je ale právě koexistence virtuálního světa a lidské duše, snaha o nalezení dokonalé symbiózy a samozřejmě nastiňuje nebezpečí zneužití takového spojení. Filozofie a vážnosti je na druhou  stranu ubíráno velmi rychlým plynutím děje, kdy každá stránka je doslova našlapána akcí. Na začátku každého příběhu je navíc několik barevných stran, které mě pěkně uvedly do děje, ale pro samotnou akci jsem uvítal právě černobílé zpracování. Shirow Masamune si zde navíc najde i místo pro vypjaté emoce a karikaturu tolik vlastní právě manze. A vedle otázek ohledně absurdnosti bytí a nesmrtelnosti kosmu to působí svěže. Byť se jedná jen o pár rychlých čar nebo výkřik hlavní hrdinky.

The Ghost in the shell je právem manga, která změnila pohled západní civilizace na japonskou komiksovou kulturu. Shirow Masamune stvořil svět, který bychom spíše očekávali od mistra kyberpunku Williama Gibsona. The Ghost in the shell nenabízí prázdninové čtení, není přehnaně zbrklý a už nůbec není povrchní. Je to komiks patřící do zlatého fondu a vůbec mezi klasiky všech klasik. A pro milovníky sci-fi je to holá povinnost.

KOUPIT KOMIKS NA STRÁNKÁCH CRWE

The Ghost in the shell

Shirow Masamune