Trochu zbytečný Kingdom Come

Kingdom Come: Deliverance je nejvýraznější a nejúspěšnější českou PC hrou za posledních pár let. Příběh mladého Jindřicha, žijícího v divokém patnáctém století, uchvátil miliony hráčů po celém světě. Není tedy divu, že se časem objeví nějaká ta snaha vytřískat z titulu co se dá.

Krásnou ukázkou takové honby za fanouškovo peněženkou je komiks Kingdom Come: Deliverance. Zde se podíváme na události, které předcházejí samotné hře, potažmo se překrývají s jejím začátkem. Právoplatný král Václav IV nemůže dosáhnout majestátu svého otce (tím byl Karel IV) a místo toho holduje ženám a vínu. Část šlechticů se tedy s prosbou o pomoc obrací na Václavova bratra, uherského krále Zikmunda, aby nastolil v českých zemích pořádek a usedl na její trůn. Zikmund - liška ryšavá - se nenechává dlouho přemlouvat a vyráží porobit si české plémě.

Jenomže živit armádu v tažení, to je docela kumšt. V Zikmundově hledáčku se tak ocitá město Skalice, kde bývaly slovutné stříbrné doly. A k jejich dobytí náš lišák využije všech dostupných prostředků - od diplomacie po lapky.

Tak. Nyní již víte, o čem komiks pojednává. A zde začíná první jablko sváru:  Pokud jste hru Kingdom Come hráli, v klidu můžete číst dál. Pokud jste ale hru nehráli a nahlížíte na tuto knihu jako na možnost zjistit něco více o krvavém tažení Zikmunda českou kotlinou, dál číst nemusíte: Kingdom Come totiž není historickým komiksem. Skutečná dějinná kostra zde sice je, ale rozhodně vám neposlouží k rozšíření vlastních obzorů.

Komiks je totiž primárně určen pro znalce počítačové předlohy. Opět uvidíte postavy, které vám z hodin strávených před obrazovkou vašeho PC nebudou cizí ( Ištván, Prcek, Liška ryšavá atd). A skutečně se dozvíte něco málo o tom, co se vlastně odehrálo před útokem na Skalici. Nicméně celek se dá krásně shrnout dnes již klasickou větou M. Donutila z Pelíšků: "A komu tím prospějete, co?"

Komiksový Kingdom Come je totiž jen roub na věhlasné značce, který svým vydáním jistě zaujme nejednoho milovníka hry. Nicméně stejně jako u podobných projektů, i zde je cítit takové nemastné, neslané cosi, kterým bez větších ambicí proplujete a nezanechá ve vás nic než pocit zklamání. Tomu jsem se bohužel neubránil ani já. Jasně: Pokud máte danou dějovou linii, se kterou ani při nejlepší vůli nevykouzlíte zhola nic (jak jinak by mohl komiks navazovat na hru, že?), těžko lze očekávat velké cliffhangery a twisty. Přesto mě zamrzelo, že z autorova počínání jsem necítil žádnou velkou snahu čtenáře potěšit něčím výjimečným, co by ho minimálně nutilo přemýšlet nad tím, že by si hru samotnou zahrál. Žel bohu, zde sice máme ingredience k celkem zajímavému intrikování či brutalitě, ale i ta slabá jiskřička naděje zůstává nevyužita a ztrácí se ve sterilně odvedené práci bez chuti či zápachu.

Své k tomu nepřidala ani kresba. Mainstream šitý horkou jehlou, kde nenalezneme ani stopu snahy o vykreslení pozadí. Je cítit, že nad kreslířem Wilsonem Gandolphem stál kustod s karabáčem a bral mu hotové stránky zpod rukou ještě před zaschnutím digitálního inkoustu. I při nejlepším svědomí a vědomí tak můžu popsat kresbu jako ledabylou.

Pokud ovšem vydržíte a dočtete knihu až do konce, budete odměněni krásnou galerií obrazů věnovaných hrě. Ten rozdíl mezi četbou samotnou a finální potěchou oka byl tak markantní, že ho lze přirovnat snad jen k teplému Budvaru a dobře vychlazené Plzni.

Kingdom Come: Deliverance je trochu zbytečným komiksem. Křečovitě držící příběh o tom, že Prcek je pořádná svině (jako bychom to z hry nevěděli) a Liška ryšavá jakbysmet. Už jen abysme to s Jindřichem dotáhli do zdárného konce!

KOUPIT KOMIKS KINGDOM COME: DELIVERANCE PŘÍMO U CRWE

Kingdom Come: Deliverance

Brett Murphy, Wilson Gandolpho