Ú.P.V.O. 16: Upír

Upíři celého světa dejte si pořádný pozor. Agent Simon Anders přichází a rozhodně ne v míru a pokoji. Naopak z mrtvých hodlá udělat ještě mrtvější!

1946, 1947, 1948 a následně – ne, žádný rok 1949 – ale Upír. Postupná historická odbočka do poválečných let v rámci řady Ú.P.V.O. se mi líbila a líbí. Všechny tři díly měly něco do sebe a dokládaly nejen genialitu vytvořeného světa Mikea Mignoly, ale hlavně to, jak je celé „BéPéeRDé“ skvělá série, která toho má plno co nabídnout i mimo hlavní dějovou linku s odskokem do samých počátků paranormálního úřadu. Upír navazuje na předchozí díl. A to nejen dějově, ale i číselně, žádné intermezzo, což tedy zmiňuji hlavně proto, že v téhle sérii je občas složitější se vyznat, ostatně jako v celém Mignolaverse. Ještě že tu máme Přehled jak číst!

Víte jaké naše město má rád Mike Mignola? Jasně, jako první se nabízí nádherná a mystická Praha. Ale je tu ještě jedno historické, krásné a mýty a legendami opředené město na jihu Čech. Město, jehož velká část je zahrnuta do UNESCO, a které se honosí velkým zámeckým komplexem. Už víte? Ano, je to slovutný Český Krumlov rozprostírající se podél meandrů řeky Vltavy. Právě do něj a jeho blízkého okolí je Upír zasazen. Ostatně není to první letošní mignolovský výlet do tohoto klenotu Českých zemí, vždyť i Lady Baltimore oceňovala jeho krásy. I když trochu jinak.

V agentovi úřadu Simonu Andersovi stále rezonují události roku 1947. Nikdy se úplně nepřenesl přes upíří události, které nejen poznamenaly jeho duši a tělo, ale také stály životy jeho kolegů. Už v minulém díle jsme mohli vidět neblahé dopady na jeho osobnost, kdy bylo stále více jasné, že už dále nemůže být agentem úřadu a pracovat v profesionálním kolektivu. V Upírovi vše graduje a prokletý Anders se vydává po stopách upířího kultu a uctívačů prastaré bohyně Hekaté s jediným cílem – všechny a všechno je zničit! A kde jinde by mohly mít síly zla jednu ze svých centrálních základen, než právě v dominantě Českém Krumlově? Inu cesta tedy vede do komunistického Československa a má nejen pro našeho „hrdinu“ hodně zvláštní vývoj. Ale to už odhalíte jistě sami.

Pamatuje si ještě, kdo že to vytvořil výtvarnou stránku komiksu 1947? Ano, správně! Brazilské tvůrčí duo Gabriel Bá a Fábio Moon. A právě oni dva, jak se sami svěřují v úvodu, hodně stáli o pokračování spolupráce s Mignolou a o návrat do  mignolaverse. Jejich přání se stalo skutečností právě zde. A to nejen po stránce výtvarné, ale i scénáristické. A musím říct, že Upír z této spolupráce velmi pozitivně těží a ač je znát Mignolův rukopis, doplňuje ho svěží vítr neokoukané dvojice. Celý příběh komiksu je navíc doplněn zcela perfektní atmosférou dopadající dramatem a lidskou tragédií ze všech stran.

Bohužel (nebo naštěstí?) pro mě osobně kniha trpí jedním problémem – zkrátka toho odhalí méně, než by mohla a přinese jen další otevřené dveře do dalších pokračování a svazků. Jakmile se jedna část byť jen trochu uzavře, hned tu máme otevřeno deset dalších vrat. Jenže ono je to opravdu plus i mínus zároveň. Na druhou stranu všichni víme, že je to způsobeno zejména geniální provázaností celého univerza, kdy až když si dáte postupně více (ne-li všechny) knihy a jejich děj a informace dohromady, vznikne vám kompletní mozaika.

Opravdu hodně hezky se v komiksu pracuje s historií Českého Krumlova a jeho pánů a vládců. Provázanost mystického světa s tím reálným dává čtenáři zvláštní pocit a od teď už nikdy nebudete na prohlídky zámku chodit tak jako dřív.

Co se mi, a nejen na Upírovi, ale na celé historické odbočce v sérii líbí, to je odlišná kresba. Jak jsem už zmínil výše, tak se o ní postarala dvojice Bá a Moon, kterou mohou čeští čtenáři znát např. z knihy 1947 nebo Umbrella Academy. Jejich styl se odlišuje od klasického provedení Ú.P.V.O. a podtrhuje odlišnost svazku a jeho jiné zasazení. Kniha tak působí spíš povídkovým charakterem v sérii, ač všichni víme, že tomu tak není a dění se jistě promítne do mnoha událostí celého světa. I když se mi kresba jako taková líbí, tak grafickou stránku na hranu dokonalosti posouvá hlavně tradiční barevná paleta Davea Stewarta, jehož barvy nás provázejí již mnoho knih a propůjčují příběhům jedinečnou živost a charakter. Ze stránek tak doslova cítíte podzimní, lehce depresivní a omšelou atmosféru poválečných let.

V návalu nadšení – ano, jsem prostě zarytým fanouškem série do morku kostí – bych úplně zapomněl zmínit bonusový samostatný příběh, který byl původně součástí zimního speciálu Hellboye v roce 2018. Rozhodně ho nevynechávejte!

Comics Centrum a paní překladatelka Alexandra Niklíčková, to je opět záruka kvality a spokojenosti. Překlad i celé zpracování knihy je jednoduše radost nad radost.

Upír je dalším výtečným střípkem do mozaiky Mignolova a Hellboyova světa. Jedná se o pěkně připravený, šťavnatý a místy krvavý chod, který vás vtáhne a po pět kapitol nepustí od čtení. Jen se musíte smířit s tím, že se stále jedná „jen“ o další díl pokračující skládačky a kompletní menu se před námi rozevře až za nějakou dobu. Jednotlivé části do sebe postupně zapadají a není pochyb o tom, že to autoři a jejich mentor mají pevně v rukách. Zkrátka a jednoduše – kde je další díl?

Koupit se slevou u Comics Centra!

Ú.P.V.O. 16: Upír

Scénář: Mike Mignola, Fábio Moon, Gabriel Bá