Ú.P.V.O. 1947

Úřad proti mocnému upírovi. Historický výlet do profesorova a Hellboyova mládí a sladkému nevědomí prvních agentů. A Mike Mignola v plné síle. To je 1947.

Řadu Ú.P.V.O., tedy sérii nesoucí v názvu zkratku pro Úřad paranormálního výzkumu a obrany, tady asi není třeba představovat. Jenže zatímco běžně si můžeme přečíst o současnosti a válce s hrozbou žabího moru, tentokrát opouštíme naše známé postavy a vracíme se zase jednou do minulosti. Po roce 1946 se opět vydáváme k samotným základům celé instituce, ale tentokrát do roku 1947, kdy byl profesor Bruttenholm mladý, Hellboy malý a agenti absolutně nevěděli, co je čeká. Jen síly zla byly stále stejně silné a ohrožovaly svět.

Představte si Evropu po konci 2. světové války. Studená válka a soupeření mezi východem a západem pomalu nabírá na obrátkách, ale ještě není rivalita tak silná a stále zbývá čas na dořešení problémů padlé nacistické říše a vyřešení zločinů jejich představitelů. Ti nejvyšší si „užili“ Norimberský proces, ale stále jsou zde stovky vojáků, důstojníků a ss-manů, které je třeba potrestat. A aby těch starostí neměli vítězné strany málo, tak přesně tyhle válečné zajatce někdo velmi brutálně vraždí. Ne že by mi jich osobně bylo nějak zvlášť líto, ale profesor Bruttenholm je jiného názoru, zvlášť ve chvíli, kdy jde o temné síly upírů. A tak je sestaven tým z bývalých vojáků, námořníků a vyslán do Evropy k vyšetřování. Zkrátka Ú.P.V.O. zahajuje svojí práci. Dál už ale nebudu nic dějového prozrazovat, o tom to tady samozřejmě není.

Mike Mignola, historie a upíři. Už jen kombinace těchto tří prvků by mohla stačit k dokonalosti a pravděpodobně bych nemusel nic dodávat. Od první stránky až po tu poslední dávkuje mistr svůj příběh s takovým umem, že vás chytne a nepustí. Je samozřejmě nutné připustit, že mu sekunduje (nebo ho doplňuje) Joshua Dysart, který se podílel již na předchozím svazku 1946, ale také na části knihy Hellboy 10. V doslovu knihy se Mignola přiznává k velké práci právě Dysarta na jednotlivých postavách, kdy sám sice vymyslel jádro příběhu, ale bez druhého v tandemu by nejspíš nikdy nestvořil příběh s uvěřitelnými a charakterově promyšlenými a odlišnými postavami, které jsme dostali na stránkách komiksu.

V knize sice není hlavním záporákem legendární upír Vladimir Giurescu ani projekt Vampire sturm z předchozí knihy, přesto je jasná Mignolova oblíbenost a fascinace upírskou tématikou. I když si na jednu stranu pozorný čtenář na počátku povzdechne ve smyslu „ach jo, zase vampýři“, tak opak je pravdou, protože dostáváme sice podobný základ, ale ve výsledku zcela něco jiného, ať už se jedná o průběh nebo závěr knihy.

Není možné nezmínit i zapojení malého Hellboye. Ten sice vzhlíží z přebalu knihy a vypadá, že si uzme jednu z hlavních rolí, ovšem nic by nemohlo být vzdálenějšího pravdě. Rudý chlapec zde vystupuje skutečně jen v epizodních rolích a výjevech z „rodinného“ života na letecké základně v Novém Mexiku a je sice roztomilý a stále chce palačinky, ale narovinu působí většinou trochu „vatově“, a kdyby zde nebyl, příběh by to nijak neochudilo.

Čím celá kniha 1947 boduje je ovšem atmosféra. Ta je prostě dokonalá. Od začátku máte pocit, že jste do ruky dostali nějaké historické zápisky skutečného úřadu a máte možnost nahlédnout do tajných archivů prvních případů agentů bojujících s magickým zlem a tajemnem.

Velká změna se udála na postu výtvarného týmu. Ač to na první pohled není úplně zřetelné, tak o kresbu se primárně postaralo tvůrčí duo Gabriel Bá (Hellboy v Mexiku, UmbrellaAcademy) a Fábio Moon. Jak sám Mignola píše, hledal něco podobného, ale zároveň osobitě jiného, tak aby potřebné přechody nebyly na první pohled úplně výrazné, ale zároveň bylo cítit z detailů, že se jedná o něco jiného. A právě to nalezl ve dvojici Bá a Moon, kteří spolu spolupracují dokonce v jednom ateliéru a vzájemně si silně ovlivňují práci, ale i přesto dokáže každý prodat svůj jedinečný styl a zachovat ho částečně odlišný od toho druhého. Výsledkem je velmi zajímavý a působivý mix stylů, který ovšem není tím tradičním mixem, který vídáme třeba v povídkových knihách a je docíleno přesně toho jemného a plynulého přechodu z reality do světa snů a upírů v hrdinově hlavě. A užít si kresbu i s poznámkami si můžete i v přiloženém tradičním skicáři.

To že kniha vyšla v pevné vazbě a deskách s přebalem a perfektním překladem Alexandry Niklíčkové, která svým stylem skvěle navazuje na zesnulého Jana Kantůrka už asi ani říkat nemusím, že?

Kniha 1947 přináší přesně to, co od ní lze čekat. Historický exkurz do začátku působení Ú.P.V.O. a začátcích boje se zlem na vládní úrovni. Mike Mignola je v těchto vodách jako doma a spolu s Joshuou Dysartem to dokazuje na každé stránce. Na scénáři je vidět, že se svou tvorbou oba skutečně baví a díky tomu jsme dostali příběh, který baví i nás. Geniální kresebné doplnění dvojicí Bá-Moon je už jen třešničkou na dortu a posouvá příběh na další stupínek. Kniha Ú.P.V.O. 1947 je zkrátka skvělým doplněním slavného mignolaverse a nutným doplňkem každého milovníka tohoto nádherného světa.

Koupit se slevou u Comics Centra!

Ú.P.V.O. 13: 1947

Scénář: Mike Mignola, Joshua Dysart