Ú.P.V.O. 9 – 1946

Comics recenze

Ti, kdo si nepamatují minulost, jsou odsouzeni k tomu jí opakovat. Známý to citát. A proto se musíme vrátit s Úřadem paranormálního výzkumu a obrany a Comics Centrem do roku 1946.

Pojďme hezky postupně. Úřad paranormálního výzkumu a obrany – Ú.P.V.O. je institucí vytvořenou vládou Spojených států, respektive profesorem Trevorem Bruttenholmem  v roce 1944 primárně (a v té době zcela logicky) pro boj s hrozbou Nacistického okultismu. V průběhu let se jeho členy stalo hned několik zajímavých postav, ale nejznámějším agentem je samozřejmě stále Hellboy, ač i ten nakonec odešel. Ale o tom si přečtete jinde a detailněji. Každopádně v roce 2003 napadlo otce rudého chlapce Mike Mignolu a jeho spolupracovníky, proč neudělat komiksovou sérii ze světa Hellboye, kde se ale zaměříme na ostatní? A tak vznikla řada, nebo spíš pár povídek, B.P.R.D. , v překladu Ú.P.V.O. U nás se na tuhle agenturu dostalo poprvé v roce 2008 (jojo, počítáte správně, je to vážně 11 let), a i když to z počátku vůbec nebylo jednoduché – i díky povídkovému žánru prvních dvou knih – série si postupně našla a získávala své fanoušky. No dobře, nejdřív jich bylo vážně pár a s dalšími díly to vypadalo bledě, pak si Úřad prošel edicí Na přání, kde to taky nebylo vždycky růžové, ale naštěstí se Comics Centru podařilo vydržet (a za to velké díky) a nevzdat to, díky čemuž se podařilo něco před lety takřka nemyslitelné – Ú.P.V.O. a celému Mignolaverse se začalo tak dařit, že řada mohla opustit edici Na přání a vyjít klasickou cestou. No a díky tomu se nyní můžeme začíst do historie Úřadu, konkrétně do příběhu z roku 1946, kdy vše teprve začínalo, Nacismus nebyl rozhodně zatím mrtvý, Evropa se stále zmítala a vzpamatovávala z hrůzy války, a k tomu všemu se probouzelo na Východě další zlo.

Pokud čtete Ú.P.V.O. pravidelně, pak jistě víte, že poslední díl s pořadovým číslem 8 a názvem Vražedné místo vyšel už před dvěma lety a uzavřel první část „žabí ságy“. Na prvních osm knih navazuje právě historická odbočka čítající čtyři knihy – 1946, 1947, 1948 a Upír. V originále nevycházely knihy úplně po sobě, ale prokládaly je další díly zasazené do současnosti (už se začínáte v těch časových osách ztrácet?), ale uvidíme, jak se v Comics Centru rozhodnou s českým vydáním. Každopádně pokud vás to zajímá, po díle 1946 by měla následovat kniha „The Warning“ – ale vážně se nechme překvapit, až CC vydá začátkem roku tradiční Ediční plán. Ať tak či onak, bude na co se těšit. Teď už se ale vraťme k současnému dílu.

Druhá světová válka skončila v roce 1945, to každý ví. Berlín obsadila Spojenecká vojska a kromě udržování pořádku, hledání zločinců a snahy ukousnout si svůj díl válečných reparací se rozběhl i boj o cenné okultní sbírky nacistů a případně i odhalení jejich tajných a temných plánů. Do tohoto světa přijíždí v roce 1946 z Nového Mexika profesor Trevor Bruttenholm s cílem a úkolem propátrat nacistické okultní pokusy. Proti němu se však nepostaví jen stíny hrůzné nacistické minulosti z tajných projektů, ale i nově vzniklé Sovětské oddělení paranormálních jevů, které vede malá roztomilá holčička Varvara – a jí zase vede démon, posednuvší její tělo. Nakonec budou muset bývalí spojenci a budoucí nepřátelé spojit síly pro odhalení děsivé projektu „Vampire sturm“.

Je vážně obtížné, vtěsnat do jednoho článku všechny kladné aspekty knihy 1946. I hlavního scénáristu Johna Arcudiho nahradil Joshua Dysart, není třeba se bát, že by svou práci nezvládl minimálně stejně dobře. V doslovu knihy se dočtete, že byl Dysart ze spolupráce s Mignolou z počátku neskutečně nervózní, ale nakonec se mu podařilo vytvořit skvěle fungující, zajímavý a i řádně temný příběh. Kniha má řádně hororové části, kdy patrně nejděsivější a nejhlubší – alespoň pro mě – bylo celkové využití nechvalně proslulé nacistické akce T4, protože ano, komiks je samozřejmě smyšlený příběh, ale na druhou stranu si musíme uvědomit, že režim páchal opravdu hrozná zvěrstva a něco podobného se klidně mohlo stát – jen si upíry vyměňte za drogy nebo doktorské pokusy. Jo že jsem zatím nemluvil o upírech? A vzpomínáte si na Vladimira Giurescu? Toho upíra, který byl probuzen v knize Hellboy 2: Probuzení ďábla? Tak ten se zde vrací na scénu a nabízí se otázka, kde je větší ďábel – upír nebo Vůdce? K téhle klasické postavě se připojí i zčásti mechanické opičky – no v některých ohledech budete jako doma.  Kromě hororových části se Dysart nebojí ani akce a přestřelek. Zároveň vás v závěrečných panelech navnadí na další pokračování vztahů mezi Ú.P.V.O. a jejím Sovětským protějškem. A to bych ještě taky měl vyzdvihnout postavy, kdy hlavně nápad s roztomile vražednou Varvarou je geniální. Zkrátka Dysartovi se podařilo Arcudimu minimálně vyrovnat a zároveň přinést něco nového, pod dohledem „otce“ Mika. Ostatně se s jeho příběhem setkáme znovu v knize 1947.

Pozadu za scénářem nezůstává ani kresba a barvy, ač i ty prošly změnou tvůrčího týmu. Guy Davise nahradil Paul Azaceta, jehož noirové ztvárnění mi nejvíc připomnělo jinou legendu – Seana Phillipse. A k tomu si přidejte trochu Mike Mignoli. Různé rozvržení panelů, kresba hrající si s vaší myslí a brnkající na ty správné struny. A zároveň za mě obrovské plus, že tyhle retrospektivní odbočky dostal na starost někdo jiný než předchozí díly – jako celek to pak působí správným retro noirovým dojmem. A aby změn nebylo málo, barvy neměl na starosti Dawe Stewart ale Nick Filardi. Ten většinu panelů velmi umně vybarvil vždy v podobné tónině, což působí velmi zajímavě – podívejte se do galerie dolů – červená a její odstíny při útoku při pokusech, vybledlé a tmavší tóny v polorozpadlém Berlíně – atmosféra scénáře je tedy doplněna dokonale.

Ú.P.V.O. 9 – 1946 přináší něco nového a jiného, a přece tak známého. Výprava do historie se nadmíru povedla, protože jak jednou někdo poznamenal – nacisté jsou ti nejlepší a nejděsivější záporáci. Základní příběh je vlastně uzavřená linka, ale zároveň se vším proplétá něco na pozadí – Bruttenholm se snaží zjistit více informací o svém malém svěřenci, postupně probublává blížící se spor mezi USA a SSSR a nám nezbývá, než se těšit na věci příští. A snad to nebude trvat další dva roky, protože tohle je přesně ta komiksová série, kterou si u nás chcete přečíst - tedy díky, jedno velké obrovské díky do Comics Centra za jejich práci.

 

Koupit se slevou přímo u Comics Centra!

 

Ú.P.V.O. 9 – 1946

Scénář: Joshua Dysart, Mike Mignola

Kresba: Paul Azaceta

Barvy: Nick Filardi

Vydavatelství: Comics Centrum

Překlad: Alexandra Niklíčková

Rok vydání: 2019

Počet stran: 160

Formát: pevná vazba s přebalem, 160 x 240 mm

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři