Ú.P.V.O. Peklo na zemi 1: Nový svět

Po zničujících událostech Žabí války čekají agenty Úřadu paranormálního výzkumu a obrany další výzvy. Svět čelí zkáze ze všech stran a do toho se nejen ztrácí lidé v odlehlých lesech, ale napětí se dá krájet i mezi samotnými členy úřadu.

Jak píše Mike Mignola, otec celého slavného mignolaverse, které zahrnuje nejen Hellboye, ale i právě Ú.P.V.O., koho by napadlo, že pár žabích bojovníků z úplně první knihy rudého rohatého chlapce rozjede tak velké věci, které dají vzniknout obrovskému universu a nesčetným příběhům. A byly to právě ikonické žáby, které stály za celou velkou řadou Ú.P.V.O., která loni u Comics Centra došla svého, místy velmi nelehkého, cíle. Jenže nač čekat. Svět rozhodně není v pořádku a za jeho koncem stojí nakonec sami agenti Úřadu.

A proto přivítejte Peklo na zemi!

Svět je v troskách. Někde více, někde méně, ale rozhodně se nejedná o nijak růžové obzory. Úřad paranormálního výzkumu a obrany může fungovat jen pod striktním dohledem Organizace spojených národů, obří monstra ničí svět a nejen americká velkoměsta a k tomu všemu dochází k pnutí a neshodám i mezi agenty samotnými. Abe nemůže vystát nového člena Andrewa, Panya střádá své skryté plány, Liz po posledních událostech zmizela a Kate se snaží vše udržet jakž takž pohromadě. A Johan ten bdí u nádrže s Rogerem. Zkrátka rozhodně se nejedná o dobré období pro naše staré známé. A svět okolo krvácí. Nebo spíš hoří. Žábí hrozba sice pominulu, ale to neznamená, že by bylo vyhráno, ba právě naopak. A do toho všeho se na severním území ztrácí lidé a objeví se zde jeden starý známý.

Pokud bychom to počítali vše dohromady, je Nový svět již osmnáctou knihou v řadě příběhů agentů Ú.P.V.O., byť ne všechny směřovali hlavní příběh dopředu a byly spíše povídkové, zabíraly se historií postav nebo ukazovaly prvopočátky Úřadu. A i po tolika knihách a sešitech to stále funguje stejně skvěle jako na počátku. Ano, Nový svět slouží jako „otvírák“ do věcí dalších a tempo servíruje v podstatě pomalu a okrajově, ale zároveň v něm Mignola a Arcudi rozdávají karty a připravují si pole pro věci další.

Knize dominuje Abe Sapien a jeho příběh o pátrání po „Big footovi“, kdy ale jak se ukáže, o tohohle tvora se v žádném případě nejedná a realita je o poznání děsivější. Právě rybí agent si bere na svá bedra největší díl a stává se ústřední postavou. Uvidíme, zda tomu tak bude dál nebo se příběhové linky více rozvrství mezi ostatní. Na tajemství a další dění mají aktuálně nakročeno všichni a kniha zůstává otevřená zajímavým zítřkům.

Jak píše sám velký Mike – svět agentů a Hellboye je plný menších či větších prasklin, které nelze jen tak zacelit a hrozí prasknutím. Respektive ony dříve či později jistojistě prasknou a pak se z nich vyvalí pořádná hromada problémů pro celý svět.

Nové Ú.P.V.O. má všechno – akci, emoce, oblíbení postavy, tajemno, bytosti z jiných realit i časů, skvělou atmosféru. Zkrátka každičký aspekt, který je v sérii tak oblíbený je i zde a Mignola s Arcudim pomalu ale jistě startují a přidávají plyn k další parádní jízdě.

Velký díl na novém díle série, respektive na začátku nového vyprávění, mají výtvarníci Guy Davis a Dawe Stewart, kteří oživují Mignolovi vize svou kresbou a originálními barvami. Ať už se jedná o vesnické balíky nebo agenty v jejich ústředí či obří stvůry ničící celá města. Vše je vyvedené do detailu, jednotlivé panely fungují i bez dialogových nebo zkrátka příběhových bublin a živě dýchají svou mysteriózností tlukoucím srdcem příběhu. Ostatně tahle tvůrčí dvojice má na svědomí velkou část příběhů Ú.P.V.O. a kvalita je tedy zaručena předem.

Jak je zvykem, v českém překladu jsme se dočkali nejen skvělého zpracování po stránce češtinářské a překladatelské od Alexandry Niklíčkové, ale též také po stránce zpracování knihy – pevná vazba s tiskem a přebalem a kniha vypadá skvěle, i díky zvolené obálce.

Takže tak. Máme za sebou první díl pokračování populární série Ú.P.V.O. a nezbývá než říct, že je to start povedený, čtivý, plný dramatu, ale i humoru a řádně dávkovaných emocí. Zkrátka oblíbení agenti úřadu se vracejí v plné síle a zvou na svá další dobrodružství plná příšer, akce, napětí, humoru i obyčejného přátelství.

Koupit se slevou u Comics Centra!

Ú.P.V.O. Peklo na zemi 1: Nový svět

Scénář: Mike Mignola, John Arcudi