Umbrella Academy 1: Apokalyptická Suita

Už to tak bývá, že superhrdinové nebo spíš postavy s nadpřirozenými schopnostmi mají tendenci tvořit pospolitosti, nebo-li týmy. A jedním z takových superhrdinských týmů je i novinka Crwe – Umbrella Academy!

Je asi úplně jedno, který komiksový tým hrdinů/anti-hrdinů si vyberete, ale všechny budou mít jedno společné – budou více či méně tak trochu disfunkční a rozhádané. Jasně, nakonec se spojí a postaví zlu, ale vždycky tam máte nějaký konflikt, který v jednu chvíli rozvrátí skupinu. Umbrella Academy to má úplně stejně, i když tady ten týmový rozvrat skoro způsobí konec světa.

Základ příběhu je originální. V jednu chvíli se po celém světě zcela náhodně a nevysvětlitelně narodí 43 dětí, 43 různým ženám, které ovšem ani nebyly těhotné. Tyhle děti mají samozřejmě nadpřirozené schopnosti (jinak by to byla nuda). Jistý miliardář, vynálezce, filantrop a mimozemšťan Reginal Hargreeves vyhledá co největší počet z těchto dětí (nakonec jen 7), adoptuje je a vytvoří z nich tým s názvem Umbrella Academy, sloužící k jedinému účelu – záchraně světa. Před čím? Inu před vším. První kniha s názvem Apokalyptická suita nás v šesti původních sešitech zavede nejprve do Paříže, kde ožila Eiffelova věž a řízena zombie verzí svého konstruktéra demoluje město. Tady máme možnost vidět tým ještě malých dětí, jak se postaví jednomu ze zel, ale zároveň i zárodek konfliktu mezi samotnými hrdiny. Poté prostřih, v dalším sešitě jsme postaveni rovnou do okamžiku Reginaldovi smrti a „rodina“ se znovu schází na jeho pohřbu. Proč znovu? To se hned nedozvíte, jen postupně se odkrývá (a celé neodkryje), že v minulosti došlo ke smrti jednoho z jejích členů a tým se rozpadl. Nejen že se tak všichni musí postavit smrti svého adoptivního otce a mentora, ale i novému zlu ohrožujícímu svět, svým vnitřním démonům, i dlouho zakořeněným vzájemným křivdám, které v případě jedné ze sester narůstají do obřích rozměrů, hrozící zničení světa.

O moc víc nečekejte, protože tohle je v podstatě celý děj knihy. Žádné dlouhé vysvětlování, žádné výpravné pasáže. Autor vám prostě jen předhazuje věci, které jsou, a přes které „nejede vlak“. Postupně sice něco odkryjete, ale i tak ve vás zůstane pocit prázdnoty. Jestli je to dobře nebo špatně, nechám na vás. Když přijmete, že Way některé věci prostě dal a tečka, budete spokojeni. Jakmile začnete moc přemýšlet, už tolik ne. Přesně o tomhle Umbrella Academy je –  musíte přijmout fakt, že věci prostě jsou. Nechtějte vysvětlení, nechtějte popis – jednoduše tady máte zombie Eiffela, mluvící opici, hlavního hrdinu, který vypadá jako gorila, hrdinu co cestoval časem, ale tak trochu ho obrátil a další a další. Někde jsem četl úvahu, zda je to nový Jeff Lemire – ne, není a ani srovnání s Černou palicí my nesedí. Tohle je jiné, osobité, s jasně danou premisou a autovým osobitým stylem.

Za scénářem stojí Gerard Way. Pokud jste jásající fanynka trochu té depresivnější muziky, asi víte, o koho jde. Lídr kapely My Chemical Romance vytvořil svůj osobitý svět a hrdiny. Podle anotace si kreslil a psal už ve věku pěti let (no, se přiznejte, kdo zvládl víc než domeček, plot , strom a psa). Jeho nápad je dobrý, provedení už trochu pokulhává. Komiks má lepší i horší části a Way se nezaobírá nějakým zdlouhavým vysvětlováním (viz výše), prostě vás vrhne do děje, ukáže vám nějaký hrubý základ a jedeme. Uvidíme, co se mu povede s jeho světem v dalších dílech. Je pravda, že postavy nejsou špatně napsané a snad kromě gorilího alfa samce v podobě č. 1, byste si je i oblíbili, pokud by dostali více času a prostoru, ale ony skáčou z bodu A do B a hned do C v docela rychlém tempu a nějaké sympatie je tedy dost těžké si vytvořit. I tak se ale Wayovi nedá upřít nezměrná fantazie a dobré nápady.

Kresby se ujal brazilský kreslíř Gabriel Bá, jehož jméno u nás je prakticky neznámé, ale podílel se třeba na B.P.R.D. 1947 pro Dark Horse. Jeho kresba k tomuto komiksu je jednoduše skvělá. Jeho cartoon styl svádí k dětským komiksům, a výborně doplňuje vypravěčský styl a nápady Waye. Na to, že při dávání knihy dohromady byli každý na druhé straně světa, klobouk dolů. Vše pak podtrhnul barvami u nás dobře známý John Stewart, který prostě umí vše doladit a dát tomu ten správný nádech, tady si není na co stěžovat. Syté a plné barvy k příběhu sedí.

Jaký tedy komiks je? Upřímně se ve mně pere nadšení s trochou zklamání. Čekal jsem něco jiného, a to co jsem dostal, není špatné, ale zase nemůžu říct, že bych z toho byl absolutně odvařený jako všichni ostatní. No možná jsem zmlsaný trhem. Way a Bá vytvořili fungující dílo a jejich spolupráce funguje jako operní dílo. Je nepředvídatelná, krásně jede, má spád a mnoho dobrých nápadů. Na druhé straně ve vás může zanechat přece jen trochu hořký pocit prázdnoty a nevyjasnění, jako by vám někdo ukradl kus knihy. Základní příběh je sice uzavřený, ale ten hraje v celé knize jen druhé housle a mnohem důležitější je to vše na pozadí děje, a o tom si chcete přečíst něco dalšího. Naštěstí už v létě vyje druhý díl a chystá se dokonce i třetí. Pokud máte rádi alternativní a inovativní a surrealistické komiksy, pak neváhejte a směle se do akademie začtěte.

Koupit přímo u Crwe!

Umbrella Academy 1: Apokalyptická suita

Scénář: Gerard Way