Umbrella Academy 3: Hotel zapomnění

Gerard Way a Gabirel Bá vrací na stránky komiksu svou ujetou a jedinečnou dysfunkční superhrdinskou rodinu. Vítejte společně s nimi v Hotelu zapomnění.

Kde tak s tímhle komiksem začít. No asi takhle – když se mi třetí kniha téhle ujeté série frontmana kapely My Chemical Romance Gerarda Waye dostala do ruky, nutně jsem musel odložit všechno ostatní čtení a vrhnout se na ní. A po prvním sešitu jí zase rychle odložit. Jednoduše jsem se strašně násilně překonával, abych vůbec pokračoval ve čtení a v ději se v podstatě vůbec, ale vůbec neorientoval. Mojí hlavou probíhala raketovou rychlostí myšlenka „co to sakra je…“. A tak jsem z knihovny vytáhnul první dva díly a přečetl si je znovu, pěkně celé od začátku. No a najednou mi Hotel zapomnění dával mnohem větší smysl. Respektive ona je to pořád parádně ujetá jízda balancující na hraně geniality a šílenství, ale už v té kanonádě máte představu co se děje.

A to máme ještě docela štěstí, že se k nám trojka dostala tak rychle, protože v originále dělí předchozí a současný díl propastných 10 let. DESET! To už bych skoro zapomněl o čem vůbec v jádru příběh je. Asi by se mělo děkovat Netflixu a jeho seriálu, že vůbec nějaké pokračování vzniklo. Ano, mluvilo se o něm dlouho, ale bůhví co by bylo (nebo nebylo). A mimochodem seriál vůbec není špatný, doporučuji se na něj mrknout. Už ale k příběhu.

Určitě si vzpomínáte na otce celé rodiny lomeno týmu Umbrella Academy Sira Reginalda Hargreevse. Tenhle filantrop, podivín, génius a stvořitel superhrdinského týmu posbíráním dětí se schopnostmi musel v určité chvíli v minulosti přijít s řešením pro všechny ty pochytané padouchy. Oni totiž ti zlí jsou často nepoučitelní a mají tendenci své činy opakovat nebo vymýšlet další proradné plány na krádeže, ovládnutí světa, masové vraždy apod. A tak vznikl Hotel zapomnění. V podstatě se jedná o opravdový hotel umístěný v jiné dimenzi, kde má každý zločinec svůj pokoj, kde musí po svém uvězněné přebývat až do své smrti. Ultimátní konečné řešení, ze kterého není úniku. Jenže tady jsme v komiksovém světě šíleností, bizarností a čekání nečekaného – takže ano, padouši samozřejmě utečou a nemůže je dostat nikdo jiný, než Umbrella Academy. Ta je ovšem zmítána po posledním dění mnoha vnitřními spory a její členové nejsou zrovna psychicky (a někteří ani fyzicky) v pořádku. A další šílená jízda může začít.

Umbrella Academy: Hotel zapomnění trpí jedním zásadním a stejným neduhem jako předchozí díly – Gerard Way se zase utrhnul ze řetězu. V sedmi částech knihy se snaží rozjet a popsat všechno co ho napadlo a co jeho pozitivně šílená mysl dokázala vyplodit. I když si tak přečtete předchozí dva díly, stejně vám při první čtení stoprocentně něco uteče. Jednotlivý členové rodiny jsou roztroušeni maximálně po dvou po celé zemi (i mimo ni), každý řeší svá vlastní dilemata z minulosti, do toho se tady prolíná příběh samotného Hotelu a jeho obyvatel, jakási organizace Perseus rozjíždí svoje plány, Klaus má svoje drogové tripy za Sirem Reginaldem, číslo Pět vyšetřuje… A to podotýkám, nosná zápletka není nijak zvlášť složitá nebo převratná, ale zamotávají jí ty další menší příběhy a odkazy. Z Hotelu zapomnění se tak stává kniha, kterou asi nedáte úplně jen na jedno čtení, ale časem se k ní minimálně jednou vrátíte.

O kresbu se jako vždy postaral skvělý Gabriel Bá. A jeho tvorba stále stejně baví. Barevná a výstřední, svěží a nová, šílená a kulervouc. Těch přízvisek by se dalo najít hodně, ale pravdou je, že bez jeho kresby by Umbrella Academy byla zkrátka a jednoduše neúplná. Kombinace cartoonu, nadsázky na straně jedné a zároveň ostřeřezaných postav a detailů dodává sérii její jedinečné kouzlo a je jedno, zda zrovna koukáte na malé panely či velké celostránkové obrazy plné akce a výbuchů. A navíc se můžete mrknout na jeho skicář.

Ač to možná vypadá, že můj názor na Umbrella Academy je negativní, tak opak. Umbrella Academy mě nejdřív neuchvátila, ale čím víc se k ní vracím, tím víc jsem nadšený z její geniality. A pro mě osobně tohle vyvrcholilo právě třetím dílem. Rozhodně se nejedná o nějakou masivní mainstreamovou záležitost pro každého. Ale pokud tuhle sérii přijmete v celé její šílenosti, nadsázce a originalitě budete nadšení a neskutečně si tuhle jízdu na drogovém tripu užijete. Nesmíte se snažit moc přemýšlet co a jak, musíte jen přijmout fakta, a to jak Way svůj svět stvořil a Bá ho nakreslil. Umbrella Academy je jedinečným komiksovým zážitkem, který se těžko s něčím srovnává a jde si svou vlastní cestou, což je jen dobře. Ano, je pravda že Gerard Way mohl přeci jen trochu šlápnout na plyn a klidně udělat dvě knihy místo jedné a celé by to bylo přístupnější, ale to by prostě nesměla být UA. Prostě si sedněte, pusťte si ve sluchátkách „maj chemikl roumenc“ a nechte se unášet komiksem na vlnách bohaté fantazie dvou originálních tvůrců.

Koupit přímo u Crew!

Umbrella Academy 3: Hotel zapomnění

Scénář: Gerard Way