Usagi a marťani

Miyamoto Musashi byl legendární samuraj, jenž celý život věnoval studiu Cesty meče. H. G. Wells byl britský romanopisec, který stvořil legendární knihu Válka světů. Stan Sakai je milý japonec, kterému to nedalo a všechny ty legendární ingredience smíchal dohromady. V uzavřené kapitole ze života Miyamota Usagiho.

Román Válka světů se na pultech knihkupectví objevil již roku 1898, tedy o několik dekád dříve, než se vůbec ustanovil pojem "sci-fi". S fantastikou si autor H. G. Wells pohrával ve všech svých románech, ale je to právě Válka světů, která z něj učinila světově uznávaného spisovatele. Dodnes si pamatuji, jak na mě působil kontrast vyspělé marťanské technologie, která decimovala ubohou viktoriánskou Anglii. Lidé prchající na koních před lasery má neustále něco do sebe. O čemž svědčí řada zpracování a znovuvydávání této klasiky žánru.

Stan Sakai stvořil ronina Miyamota Usagiho podle slavné japonské legendy o nejlepším šermíři. Do Usagiho příběhů zapracoval i lidové vyprávění, pohádky a bajky, a dal tak vzniknout světu, který je jedním slovem fantastický. Knihy Usagi Yojimbo jsou právem držitely několika cen Willa Eisnera a oceňovanou komiksovou adaptací. Stan Sakai ale viděl dál a nebál se tak trochu experimentovat. Co kdyby marťanské střely dolétly na Zemi o 200 let dříve? Do Japonska v době, kdy proti sobě v konečném střetu stojí lord Hikiji a lord Noriyuki. A přímo uprostřed bitevní vřavy dopadne první obří projektil vystřelený z Marsu!

Už začátek dává tušit, že toto je jiný Sakai a jiný Usagi, než na jakého jsme si měli čas za těch 25 knih hlavní série zvyknout. Tento speciál je jedním slovem EPICKÝ. Stan Sakai nám nabízí spoustu celostránkových kreseb, ve kterých můžeme lehce vyčíst hrůzu z mimozemské invaze, stejně jako bezmoc obyčejných smrtelníků, kteří se ocitli tváří v tvář tak nepochopitelné technologické nadřazenosti. Pokud máte již nějakého Usagiho načteného, zcela jistě vás překvapí i tempo, ve kterém se příběh odvíjí. Senso je totiž šestisešitový speciál, do kterého Stan Sakai vtěsnal vše co zamýšlel. Nemusel tedy pomalu odvíjet nit příběhu, ale rovnou na nás chrlí akci za akcí. Přistání marťanů, první tripody a můžeme vesele decimovat Japonsko. Na oddech není čas. Přitom neustále poukazuje na onu sisifovskou snahu, se kterou válečníci útočí svými šípy na pancíře mimozemských lodí.

V knize Senso se objevují kromě Usagiho i ostatní postavy, které známe z hlavní série. A jelikož se jedná o uzavřený příběh, pro některé postavy bude mít boj proti marťanům fatální následky. Autor bere Senso speciál na jednu stranu vážně, na druhou si dělá co se mu zlíbí. Nemusím jistě poukazovat na fakt, že hrdinové, kteří byly v Usagim Yojimbo díky své oblíbenosti u čtenářů nedotknutelní, zde dostávají opravdu zabrat. A ne vždy to přežijí. Také po výtvarné stránce je Senso odlišný. Autor používá více tenkých linek, kterými dává kresbě tolik potřebnou dynamiku a akci. Na druhou stranu jsem se neubránil pocitu, že sem tam sází více na zkušenosti se kterými tvořil Usagiho a trochu polevuje v citu pro detail. Některá místa tak působí vyloženě odfláknutým dojmem. Ale jak jsem již výše psal, celostránkové ilustrace to všechno bohatě vynahrazují. Scénáristicky nám Senso nabízí témeř vše - od pocitů marnosti a čiré hrůzy, po depresi, smutek i radost, když se podaří nějakého toho emzáka naporcovat katanou.

Usagi Yojimbo: Senso je stejný a přesto odlišný Usagi. Stejný kvalitou, kterou dokázal Stan Sakai zvládnout adaptaci Wellsova románu do svého universa, odlišný způsobem vyprávění, který má blíže k drsné akci, než k poklidnému putování Japonskem jak je tomu v normálním Usagim. Není tedy divu, že zatímco mimozemštani ve Válce světů skolily běžné pozemské mikroorganismy, Senso jim takový luxus nedopřeje.

Usagi Yojimbo: Senso ( Usagi Yojimbo: Senso)

Stan Sakai

Rok vydání: 9/2016