Útok titánů 9

Devátá kniha slavné manga série Hadžime Isajamy vás zcela jistě trochu naštve. Velkolepé finále předchozího dílu je totiž odsunuto stranou a na scénu nastupují ostatní vojáci 104. výcvikového ročníku. Což ale rozhodně neznamená, že bysme byly ochuzeni o napětí a akci!

Předchozí kniha skončila velkou bitkou mezi Erenem a inteligentní titánkou v husté městské zástavbě. V podstatě celá osmá kniha byla překvapujícím odhalením identity inteligentní titánky, jež patřila k Vojenské policii. A v momentě, kdy končí kniha a my jsme zvědaví na to, jak se bude celý příběh vyvíjet dál, titáni prorazili zeď Rose a je pouze na hrstce průzkumníků na předsunutém stanovišti, aby zalarmovaly obyvatele okolních vesnic a snažila se jich zachránit co nejvíc. Spolu se snahou zdržet za každou cenu co nejvíce titánů. Což - jak všichni víme - bude stát lidské životy.

Centrum dosavadní dějové linky se točilo kolem Erena a jeho schopnosti proměnit se v titána. I když se v deváté knize Eren objeví pouze na jedné stránce ( a to zcela nedůležitě), odklon a sledování osudů ostatních členů průzkumnické jednotky je změnou, která je vítaná, protože ve světě pod neustálou hrozbou titánů se pořád něco děje. Lze ale tušit, že již v další knize se nám Eren opět představí v plné síle. Zatím ale máme možnost sledovat Connieho, Sashu a další, jež se svou osobní odvahou snaží hrát o čas se smrtelným nebezpečím. Hadžime Isajama tak konečně nabízí čtenáři hlubší sepětí s ostatními hrdiny, což je velmi silná stránka animovaného seriálu.

Jak je autorovým dobrým zvykem, i v tomto dílu na nás čeká pár nových překvapení a otazníků, nemluvě o zvláštních titánech, jejichž jednotlivé druhy můžeme začít pomalu katalogizovat. Přesto se začnou vyjasňovat některé zákonitosti ohledně titánů. Hadžime Isajama nás tak pomalu připravuje na další úroveň, do které se bude komiks postupně vyvíjet. Protože je jasné, že tajemství titánů nelze skrývat donekonečna. A kvůli jeho odhalení nemusíme - narozdíl od Erena - navštívit tajemný sklep Erenova otce.

Devátý díl Útoku titánů je opět trochu oddychovým. Není to uzavření jako u osmičky, spíše taková příprava na příchod nového elementu, jež celou sérii vrhne novým směrem. A věřte mi, i pak to bude stát zato!

Zajímavosti:

Útok titánů se stal i filmovým hitem. Tedy, ono zas o takový hit nejde, nicméně titáni jsou zde dosti děsiví. Snímky Shingeki no kiojin: Zenpen a Shingeki no kiojin: The end of the World vznikly v roce 2015. A jak už to u filmů dle obsáhlých manga sérií bývá, obsah byl seříznut na dřeň, což v nezasvěceném divákovi vyvolává přinejmenším rozpaky. Máme zde Erena, což je ufňukánek, nemastného-neslaného Armina a pravého titan-ass-kickera Mikasu. Přesto ale minimálně první jmenovaný film stojí za shlédnutí, protože jak jsem již předestřel, pohled na titány krmící se nad prchajícím davem je opravdu mrazivý. Na plátně se objeví i ostatní hrdinové, které známe z komiksu, dostatek prostoru zde má i "bramborová holka" Sasha nebo trochu neortodoxní vědkyně Hange Zoe.

Druhý díl - The end of the World - začíná tam, kde první končí, ale je očividně slabší. Krom toho se autoři zaměřují hlavně na bitkaření titánů a na hlubší vykreslení postav není místo. Samozřejmě, že nezapomenutelné momenty komiksu a seriálu nalezneme i zde, ale celkově působí nahuštění filmoví titáni průměrným dojmem.

Útok titánů 9 ( Shingeki no kiojin vol. 9)

Hadžime Isajama

Rok vydání: 10/2016