Vydejte se vstříc času zpět a veďte svůj kmen k přežití v drsných zmrzlých podmínkách doby ledové. Staňte se lovci a sběrači a doveďte své druhy k vítězství ve Věčné zimě.
Víte co je Pleistocén? Je to starší část čtvrtohor, ve které se odehrála řada dob ledových a meziledových a období, na jehož konci došlo k vymírání všech těch velkých savců, jako byli mamuti, srstnatí nosorožci, obří medvědi krátkočelý nebo legendární šavlozubí tygři. A taky došlo k rozšíření moderních lidí na úkor třeba takových neandertálců. No a proč tu plácám o historii, kterou si každý prošel už na základní škole? Inu protože do tohoto období se rozhodl Stan Kordonskiy zasadit svou hru, která v originále vyšla pod názvem Endless Winter: Paleoamericans a prožila velmi úspěšnou kampaň na kickstarteru. České verze se ujalo vydavatelství Tlama Games pod názvem Věčná zima: Paleoindiáni. A dobrou zprávou je, že kromě základní hry se podařilo rovnou vydat i řadu mini rozšíření a jedno rozšíření velké. Tedy ne že by snad tenhle macek potřeboval nějaké expanze. Ale o tom už dále.
Věčná zima je velkou euro hrou pro pokročilé hráče – tedy mechanicky není složitá, jak uvidíte, ale nabízí skutečně velké množství možností a nováčci by se v ní utopili jak mamut v bažině – která v sobě kombinuje několik klasických mechanik, kdy nad vším drží pevnou ruku worker placement (umisťování dělníků), který je šikovně a ne úplně tradičně doplněn o deck building (tvorba balíčku), tile placement (umisťování dílků), resource management (správa zdrojů), set collecting (sbírání sad) a area control (kontrola území. Hra je určena pro 1-4 hráče od 14 let a herní doba se pohybuje okolo 120 minut na partii, kdy z počátku si připočtěte až 30-60 minut navíc. Hra zkrátka rozhodně není žádný drobek a stejně jako doba ledová neskončí za pár minut. Úkolem hráčů je postarat se o svůj kmen a dovést ho nejlépe zvolenou cestou k sesbírání co nejvíce bodů a hlavně k vítězství v nemilosrdném souboji o přežití.
Komponent víc než mamutích kostí
Hra od začátku všechny zaujme svou grafickou stránkou. O tu se postaral oblíbený Mico alias Mihajlo Dimitrievski a jeho ilustrace jsou prostě tradičně perfektní. Zdobí už velkou obdélníkovou krabici a to nejen z venkovní, ale i z vnitřní strany a ke hře pěkně sedí. Po zvednutí víka na vás vykoukne doslova hromada obsahu, že ani nebudete vědět, co s tím. Naštěstí se tvůrci postarali o perfektně navržený insert, do kterého se hra rozloží, respektive složí, a který pojme i třeba karty v obalech. Jo a taky se do něj vejdou všechna u nás dostupná rozšíření, což je skvělá zpráva.
Pokud bych měl rozebírat všechny jednotlivé komponenty do detailu, asi by mi nestačilo místa na jeden celý článek. Je toho prostě hodně – herní plány, herní desky, desky hráčů, figurky, hromada různých žetonů, větší desítky karet mnoha druhů, žetony ze dřeva i papíru i plastu. Ono taky ve chvíli kdy hru vyskládáte na stůl – nebo se o to snažíte – zjistíte, že zabere pořádnou porci místa a ve čtyřech se k běžnému stolu rozhodně nevejdete.
Díky tomu, že hra prošla kickstarterem je množství komponent opravdu nadstandardní kvality, ať už to je pětice krásných figurek náčelníků, dvojité hráčské desky (což je za mě jedno z největších plus) nebo třeba potisknutí meeplové.
Všechny komponenty nesou Micovu perfektní ilustraci a hra rozkvétá jako umělecké dílo. Všechny karty jsou opravu povedené, ať už se jedná o ty představující členy kmene nebo karty kultury, které přinášejí speciální akce, a které svou ilustrací podtrhují název na kartě.
Strašně se mi líbí provedení komponentů pro hráče. Každý kmen/barva má svou speciální plastovou krabičku, do které se rozloží vše, co je potřeba – figurky kmene/meeplů, ukazatele, figurky táborů a osad, všechny možné žetony v dané barvě a nakonec i základní karty. Nejen, že to hezky vypadá, ale zároveň je tento systém i velmi funkční a napomáhá příjemnějšímu hraní, kdy každý na začátku partie dostane svou „bedničku“ a v ní vše, co potřebuje. Tedy skoro, něco se musí nalosovat náhodně.
Kromě základních komponent obsahuje hra rovnou dva variabilní malé moduly, které doplňují hru v podobě několika žetonů.
Zkrátka zpracování hry je prostě naprostá bomba. Karet a desek až po poslední kostičku ukazatele, která vypadá jako kostka ledu. Tohle se neskutečně povedlo a hra se designem řadí mezi to nejlepší, co si lze rozložit na stůl a zahrát. Navíc díky insertu příprava netrvá tak dlouho, jak by mohla (i když i tak je poměrně dlouhá). Věci jako dvojité desky hráčů jsou dalším skvělým prvkem, který zpříjemňuje hru a pomáhá hratelnosti. Navíc většina komponent a jejich rozmístění a použití je krásně tematických, ať už se jedná o totemy a sošky na nich nebo vývoj v podobě karet kultury. Pochvalu zasluhují také pravidla, která jsou sice dlouhá a rozhodně ne úplně snadná, ale obsahují množství příkladů a řeší uspokojivě všechny herní situace, které (aspoň u nás) nastanou nebo nastali.
Ulovte si svého mamuta
Už příprava hry je taková hra ve hře. Než vyskládáte na stůl všechny komponenty, zabere to poměrně dost času. Dokonce bych řekl, že se z toho pro mě stala jedna z her, kde chci přijít k „prostřenému stolu“ a utéct před úklidem. Musíte seskládat všechny nabídky karet, herní plány a mapy, rozložit žetony. Nedej bože, když máte ještě vysvětlovat pravidla! První hra se nám tak ve třech hráčích hravě protáhla na 3,5 hodiny. Aspoň že každý hráč si může přípravu udělat relativně sám (až na vylosování karet pořádí, karet počátečních odměn a náčelníků), díky své krabičce komponent.
Jakmile je vše připraveno (a vy si setřete pot z čela), může se začít hrát. Hra jako taková se hraje přesně na 4 kola, dělící se na tři fáze a hráčské tahy. A i když to z počátku vypadá složitě, nakonec zjistíte, že to vůbec složité není. Jen je toho hodně co dělat.
Každé kolo začne Fází akcí. V té se hráči postupně dle svého pořadí střídají, kdy vždy aktivní hráč provede několik kroků. Jako první může zahrát akce kultury a získat příslušné odměny/menší akce. Dále vezme jednoho svého pracanta nebo náčelníka, vybere si jeden ze sloupců akcí na desce a postupně jej vyhodnotí. Každá část se dělí na tři části. V té první může hráč danou akci vykonat kolikrát chce, a je omezen jen svými zdroji. Druhou část může vykonat pouze jednou. No a třetí bonusovou dostane jen první hráč, který daný sloupec aktivoval v daném kole. Každé z míst na desce je logicky jiné a slouží k jiným akcím. Na jednom přibíráte nové karty kmene, jednou rozšiřujete kulturu, dalším svůj vliv kmene na plánu a posledním lovíte. Pokud ani jednu akci vykonat nechcete, můžete se vydat na odpočinek a meepla si v podstatě „ponechat“ do dalšího fáze. Co je důležité, tak je to, že kromě platby zdrojů musíte pro vykonání akcí zaplatit také body práce. To je zvláštní „surovina“ na kartách a při spotřebování zdroje potravy, kterou se platí za většinu akcí. No zkrátka bez práce nejsou koláče a někdo toho mamuta ulovit musí. Navíc na kartách kmene jsou další akci, které využijete právě jejich zahráním.
Jakmile všichni umístí své tři figurky (2x příslušníka kmene a náčelníka), nastává Fáze zatmění. V té se určuje pořadí hráčů – každý si může dát stranou libovolný počet karet a podle míry bodů práce na nich se určí pořadí pro další kolo. Zároveň si všichni hráči vyberou odměny z karet přidaných do zatmění, z desek hráčů, ale také z herní mapy podle vlivu svých osad a táborů.
Poté se připraví další kolo. Doplní se nabídky karet, vrátí se figurky, doberou se nové karty z balíčku a jde se znovu lovit. Případně se v posledním kole přistoupí k bodování. No a kdo po vyhodnocení všech prvků ve hře získá nejvíc bodů, ten svůj kmen dovedl k vítězství a stal se nejsilnějším obyvatelem pravěké Ameriky. A ač se body dají získat i v průběhu hry, právě konečný součet je většinou rozhodující.
Hra obsahuje též velmi povedený sólo mód, který neslouží jen jako nějaká výplň nebo doplněk, ale v podstatě jako samostatná hra, se speciální sadou komponent, obsáhlými pravidly, ale hlavně velmi dobrou hratelností. Samozřejmě živé spoluhráče nikdy nenahradí, ale za vyzkoušení stojí a být v něm úspěšný je výzva.
Věčná zima = Věčná zábava?
Inu rád bych napsal, že Věčná zima: Paleoindiáni je SKVĚLÁ HRA a tím skončil, ale to by asi bylo pro většinu čtenářů trochu málo, takže pojďme postupně a trochu detailně.
Jak už jsem psal výše, tak proti zpracování a designu se nedá absolutně nic namítat. Všechno je velmi kvalitní, hezké, funkční a celek povyšuje hru na vysokou úroveň. Jedná se o jednu z nejhezčích a nejlépe zpracovaných her, které u nás za poslední dobu vyšly.
Rád bych nejprve trochu rozebral hru, co se herních mechanik týká. Ono totiž co se tváří jako velký mix mechanik, není až takový guláš, jak to možná vypadá. Ano, worker placement je primární a esenciální. Všechno ostatní ale záleží zejména na stylu vaší hry. Každý z akcí ve hře je spojena s jednou mechanikou. Nábor karet kmene vytváří deck building. Karty kultury hraní akčních karet a sběr bodovacích kamenů a umisťování megalitů zase tile placement. Rozmisťování táborů a osad je klasickým převahovým area controlem. No a zvířata jsou set collecting. No a teď rovnou zapomeňte na to, že ve hře budete dělat všechno a všechno stejně úspěšně. V podstatě si totiž každý hráč jde svou cestou, něco je pro něj dominantní a v ostatním spíš jen brzdí soupeře. Např. když chcete být hodně úspěšní na mapě s tábořišti, už vám nezbyde tolik času na zvířata. Když půjdete silně po zvířatech, nebudete mít tolik času na deck building. Je to sice o správném balancu mezi jednotlivými prvky, ale zároveň nesmíte své síly rozdělit až moc. Dobří jsou v tomhle ohledu náčelníci, jejichž schopnost je většinou vázána na jednu z akcí a nenápadně vás tak směřují určitým směrem.
Rozhodně velkou výhodu hry je, že neexistuje žádná jasná a přímočará strategie, jak hru hrát a vyhrát. K vítězství, respektive k zisku bodů, vede velké množství cest a všechny jsou velmi vyrovnané a záleží tedy jen na hráči, jeho rozhodnutí a konkrétní situaci, na co se zaměří a jakým směrem se vydá.
Hra má obrovskou variabilitu. Ani po několika hrách jsem stále neměl ani náznak pocitu, že bych znal a věděl všechno nebo snad že by se mi hra ohrála. Díky náhodné nabídce a losování žetonů je každá partie jedinečná a vždy budete hrát trochu jinak. Samozřejmě se může dostavit pocit, že jste si vyzkoušeli všechno, ale k tomu slouží rozšíření Předci, které variuje základ do galaktických rozměrů a nabízí nepřeberné množství variant a možných kombinací.
U čeho bych se na chvíli zastavil, to je herní doba. Na krabici je napsáno 60-120 minut, ale podle mě to úplně nesedí. Respektive pokud hru i všichni spoluhráči znají, tak pak se dá do dvou hodin vejít. Jinak si ale vyhraďte spíš o hodinu navíc. Tahy hráčů sice mohou být krásně rychlé a čisté, ale také může lehce nastat analytická paralýza, když se snažíte u stolu dopočítat každého bodu a nejlepšího umístění a těch nejoptimálnějších tahů. Jak už jsem psal výše, body lze získat skoro za vše, ale gró tkví v nalezení té nejlepší možnosti.
Hra je strašně uspokojující v případě tvorby menších či větších komb. Jakmile do hry proniknete, stanovíte strategii a víte co chcete dělat, najednou se otevře dosud nepoznaný a skrytý svět, kdy se jedna akce nabalí jako sněhová koule a jakmile všechno prokombinujete a pospojujete, dostanete pocit zadostiučinění a radosti.
Skoro se dá říct, že Paleoindiáni jsou takovým skvěle namíchaným mixem jednotlivých (mini) her, které spolu ale možná až překvapivě dobře fungují a přinášejí nejen dobrou hratelnost, ale i skvělý zážitek.
Dalším plusem je, že hned v základu najdete dva moduly, které zase trochu upravují hratelnost. Nehledě na další menší či větší rozšíření, které ke hře už buď jsou, nebo budou.
Věčná zima: Paleoindiáni je optimalizační euro hrou kombinující množství klasických mechanik v tom nejlepším slova smyslu. Může to na první pohled vypadat šíleně, ale pravdou je, že herní design se po všech stránkách povedl a hra funguje skvěle. Od zpracování, přes pravidla až po hratelnost v podstatě nemám nic, co bych hře vytknul, a to se mi upřímně dlouho nestalo. Hra je nádherně prostřený švédský stůl plný překvapení, kde si každý najde to nejlepší a svou vlastní cestu za vítězstvím.
Koupit se slevou na Tlama Games!
Věčná zima: Paleoindiáni
Autor: Stan Kordonskiy
Vydavatelství: Tlama Games
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 60-120 min (ale klidně i 180+)
Autor: Adam Vondra Vondris