Věčné zlo

Když se dva hádají, třetí se směje. Naši hrdinové se tak dlouho hádali mezi sebou, až přestali být ostražití a podlehli zlu z jiného světa. Přichází opak Ligy spravedlnosti – Zločinecký syndikát – přichází Věčné zlo.

V rámci česky vydávaných komiksů vydavatelství DC nám vznikla poměrně zajímavá situace. Na jedné straně tady máme aktuální Znovuzrození /Rebirth, který se na čtenáře tlačí v několika sériích i speciálech. O kvalitách a příběhu jednotlivých řad si vás dovolím odkázat na jiné naše články a recenze. Každopádně na straně druhé nám tady stále vychází, i když šnečím tempem, knihy z předchozí řady New 52. A právě z ní se rozhodli v BB artu vydat Věčné zlo, což je další velký event následující po loňské Válce velké trojky, která svedla dohromady hned tři různé ligy, a tedy obrovské množství postav světa DC. Pokračovat ve vydávání „staré“ řady se může zdát jako špatný nápad, ale opak je pravdou, a to hned z několika důvodů. Tak za prvé, ruku na srdce, Liga ze Znovuzrození zatím moc nepřesvědčila o své kvalitě a naopak Geoff Johns v New 52 drží její kvalitu standardně poměrně vysoko. Za druhé v New 52 je Liga takovým středobodem, na který toho hodně navazuje a odkazuje a je tedy fajn být v obraze. Za třetí se jedná o mainstreamový superhrdinský nadprůměr. Jediné negativum je, že je lepší mít přečtené předchozí knihy, ať už se jedná o Ligu spravedlnosti (minimálně Síť určitě) nebo zmiňovanou Válku velké trojky, protože bez nich sice kniha funguje a dá se přečíst sama o sobě, ale utečou vám různá propojení a odkazy – zkrátka Johns má svůj příběh daný a promyšlený a předpokládá, že ho čtete postupně (logicky).

Nebudeme si nic nalhávat, ve světě superhrdinů tak nějak obecně platí, že dobro zvítězí. Hrdinové v upnutých elasťákách a s pláštěnkou přes ramena porazí padouchy. Co když to ale jednou bude obráceně? Liga spravedlnosti je i přes všechny své nadlidské síly poražena a zmizí neznámo kam. Na její výsostné místo nastoupí Zločinecký syndikát – skupina z jiné dimenze, která by se klidně mohla jmenovat Zlá liga nespravedlnosti, a v níž jsou zastoupeny zvrácené verze všech klaďasů s mnoha opačnými vlastnostmi. Místo Supermana máme Ultramane, který je sice stejně zarputilý ve svých úkolech, ale kryptonit ho posiluje. Flashe je zastoupen Johny Quickem, sadistickým hazjlíkem likvidujícím jakoukoliv opozici. Statečného a uvědomělého Green Lanterna nahradil Power Ring, což je srab pod mocí svého prstenu. Owlman, Super Woman, a takto bychom mohli pokračovat. Jediné co tahle parta chce je ovládnout náš svět. A koho jiného si vzít na pomoc, než všechny možné záporáky, gangstery, magory a psychopaty, že ano? Kdo se nepodvolí, ten bude v lepším případě jen poražen a zmučen. V horším vymazán z existence. Ne všem se ovšem nové pořádky líbí, a tak postupně vzniká odbojová skupina vedená někým, koho byste za hrdinu vážně nehádali – Lexem Luthorem. Právě on se postaví do čela vzbouřenců, jejichž úkolem není nic jiného, než získat náš svět zpátky. Kostky jsou vrženy, karty rozdány a boj může začít.

Věčné zlo má neskutečné tempo. A taky neskutečné množství postav, i když mnoho z nich dostalo spíš epizodní role. Johns si vybral cestu rychlého startu bez zdlouhavého vysvětlování a jsme tedy vrženi rovnou do akce a příběhu. Prostě Liga je pryč, Syndikát si uzurpuje moc a nejen čtenář tomu má problém uvěřit, protože i většina ze stovek propuštěných záporáků nejdřív nemá v současné dění příliš důvěru. Vžďyť kdo by dokázal porazit a vymazat (ano, schválně nepíšu zabít) Supermana nebo Wonder Woman? Jak jsem už psal, tak postav jsou desítky v klasických i netradičních rolích – ať už jde o hodné, zlé, zlejší nebo nejzlejší, a tedy tímhle komiksem se rozhodně nepokoušejte vstoupit do moře DC – ale to snad ani nikoho nenapadne.

Johnsův scénář tentokrát funguje skvěle, a pokud máte načtené předchozí knihy a děj, budete nadšení. Jasně, stále se jedná o superhridnský mainstream, ale troufnu si říct, že jeden z nejlepších za poslední dobu. Linka, kterou si autor stanovil v předchozích knihách, se kroutí dál a přináší další zajímavé zvraty a odhalení. A to ani nemluvím o těch cliffhangerech na konci, které vás donutí netrpělivě čekat na pokračování, kterého se snad dočkáme v roce 2020 v podobě knihy Forever heroes.

O kresbu se postaral našinci dobře známý David Finch. Jeho líbivá akční kresba se ke komiksu skvěle hodí. Vždyť jeho práce zahrnuje třeba v češtině vydanou Americkou ligu spravedlnosti, Batman: Temný rytíř z New 52 nebo některé sešity Batmana ze Znovuzrození. Jedná se zkrátka o takový ten barevný a moc hezký „pláštěnkový“ mainstream v tom nejlepším slova smyslu. Vypíchnout je dobré rozhodně velké scény s množstvím postav, akci a na konci přiložené sešitové obálky.

Věčné zlo je dobrým superhrdinským komiksem. Přináší zajímavý a netradičně pojatý příběh o tom, jak ti „zlí“ potkají někoho ještě horšího a musí chvíli kopat za tu správnou stranu, ač k tomu každý z nich má své vlastní sobecké pohnutky. Je docela škoda, že nám raději nevychází víc komiksů z řady New 52 než ze Znovuzrození, protože nejen že Věčné zlo poráží Ligu spravedlnosti na stránkách, ale poráží i Ligu Znovuzrozenou stylem K.O. v prvním kole. Díky patří do BB artu, že pokračuje ve vydávání rozjetého příběhu a doufám, že se dočkáme v dalším roce minimálně jednoho pokračování, protože tenhle „mainstream“ si každý čtenář DC u nás zaslouží.

Koupit se slevou v Comics Pointu!

Věčné zlo

Scénář: Geoff Johns