Vrána: Mrtvá doba

První Vrána byl příběh o pomstě a lásce. Byla to bolestivě vykoupená životní zkušenost převedená na papír. Vrána: Soumrak bohů byl víceméně syrový pohled na čistou brutalitu pomsty v jednom z nejhorších období moderní historie. A teď přichází Mrtvá doba.

Nad hřbitovem přeletí vrána. Její stín se přelévá přes křivé a staré náhrobky, kamenné kříže, obrovské hrobky a jednu polonahou postavu. Postřelený muž indiánského původu jménem Joshua následuje mluvící Vránu do šíleného světa. Prazvláštně oblečení lidé, všudy přítomný hluk a stroje nedávají žádný smysl. A Joshua začne vzpomínat.

Vzpomíná na dobu Americké občanské války. Na dobu kdy žil s milovanou ženou a rodinou a život vypadal skvěle. Ačkoliv sám byl Indián, jeho žena byla bílá, ale to jejich lásce nebránilo.  Až jednoho večera se několik renegátů jižanské armády rozhodlo využít pohostinství Joshuovi rodiny a byli odhodlaní vzít si to, co chtějí. Dobrovolně nebo násilím. Toho večera se staly skutky, které nemůžou zůstat nepotrestány. Skutky, které je potřeba pomstít i přesto, že od jejich spáchání uběhlo více než sto let. Proto musí Joshua ještě jednou naposledy povstat z odpočinku na křídlech vrány. Joshua se musí pomstít.

Mezi vydáním původní Vrány a Mrtvou Dobou uběhlo dlouhých sedm let. Vrána byl příběh tak osobní, že bych nečekal, že se k němu kdy O‘Barr vůbec kdy vrátí, ale stalo se. Důležité je si uvědomit, že James O’Barr ovšem nepsal přímo comicsový scénář této knihy, ale je autorem námětu. Ten měl původně sloužit jako předloha k filmovému pokračování Vrány, ale nebyl použit a proto stojí film Vrána 2 za to velké hnědé, za které stojí.

Příběhy o pomstě bývají přímočaré, protože když odplatu překombinujete, vznikne z toho časem mišmaš. V tomto díle, které do comicsového scénáře z námětu O’Barra převedl John Wagner, se ovšem kromě pomsty najde místo i pro záchranu, naději a dokonce milosrdenství.

Příběh propojuje dvě historické linie. Současnost a právě válku Severu proti Jihu. Dějové linie jsou odděleny mistrovskou rukou kreslíře Alexe Maleeva. Pro každou časovou úroveň si vybral jiný kreslířský styl. V současné linii dominuje silná a ostrá comicsová linka a pro minulost zvolil mnohem komornější kresbu s perfektním a nádherným stínováním. A to vše v českém vydání vynikne lépe než v tom zámořském, protože Comics Cetrum pro našince kresbu restaurovalo a nutno říct, že comics sakra prokoukl!

Ačkoliv je Mrtvá doba dílko rozsahem kratší (kniha sbírá tři sešity), tak jde o naprosto perfektní a atmosférický příběh, který svému předchůdci rozhodně nedělá ostudu!

KOUPIT V COMICS CENTRU

Vrána: Mrtvá doba