Wolverine: Zrození

Rosomák - Wolverine. Nejoblíbenější hrdina týmu X-menů. A také jeden z nejtajemnějších. Kde se vzal? Kdo je ten drsňák s drápy a zlatým srdcem? Na to vám odpoví Zrození.

Komiksový trh u nás narůstá do velmi zajímavých rozměrů. Ta tam je doba, kdy se vydavatelé orientovali hlavně na nejnovější díla, aby zaujali čtenáře horkými novinkami. Doba se změnila a přišel čas na vydání i starších, ale zásadních a výborně hodnocených příběhů. Nakladatelství Crew si pro své čtenáře v tomto ohledu připravilo celou novou řadu s názvem „Legendy“, ve které budou knihy vycházet v pevné vazbě a s přebalem a kromě příběhů Marvelu v ní budou do budoucna vycházet i konkurenční story ze stáje DC. Prvním „legendárním“ příběhem, který si máme možnost přečíst, je sázka na jistotu - Wolverine: Zrození. Příběh který už v češtině jednou vyšlo v rámci UKK, podobně jako třeba Starej dobrej Logan nebo 1602. Obdobně jako předchozí knihy je ovšem nedostupné a jeho ceny se šroubují vysoko.

Wolverine, Logan, člen X-menů s vysunovacími drápy a úžasnou regenerací, který si od svého prvního uvedení v roce 1974 v komiksu Hulk získal velkou oblibu u čtenářů. Jenže kde se tenhle tvrďák, hláskovací mašina vzal? Kde je původ jeho drápů? Na odpověď na tuhle otázku si museli čtenáři počkat až do roku 2001. Marvel se v té době snažil vyškrábat z bankrotu a největší krize za dobu své existence a studio bylo (poměrně) otevřené nápadům. Takže jaký příběh vyprávět? Na co čtenáři čekají? No jasně, to musí být Wolverine. A i když se tahle myšlenka v první chvíli nesetkala hned se souhlasem a nadšením, nakonec došla k realizaci. A je to sakra dobře.

Scénárista Paul Jenkins zasadil svůj a Rosomákův příběh do konce 19. století. Celá story je vyprávěna dívkou jménem Rose, která přijíždí do sídla bohaté rodiny a vše si zaznamenává do deníku. A světe div se, v prvním aktu se dozvídáme, že malý Wolverine je dítko ze zlaté klece, které má cokoliv potřebuje a žije si vcelku poklidným životem na rodinném panství. Tedy až do okamžiku nevyhnutelné tragédie, která nemilosrdně přetne Wolvieho život a katapultuje ho do drsné Kanady, kde se musí nedospělý chlapec změnit v muže a stát se tou tvrdou, odvážnou osobou, kterou všichni milujeme. A tohle formování rozhodně není žádná procházka růžovým sadem, ale spíš drsná jízda prachem a pěstmi života ze všech stran.

Když dostanete úkol, jako je napsání originu tak oblíbené postavy, jakou Wolverine beze sporu je, nečeká vás snadná práce. Ostatně když si přečtete bonusy knihy a všechny možné náčrty scénáře a nápady, dáte mi zapravdu. Paul Jenkins na to šel chytře. Na rozdíl od akční jízdy X-menů dostává čtenář do ruky spíš komorní drama s westernovým nádechem prodchnuté tragédií a zmarem. Nemůžete čekat žádné bláznění nebo rychlou strhující jízdu. Naopak příběh je od začátku do konce stavěn postupně, plynule, bez epických scén. Důraz je kladen naopak spíše na postavy, charaktery, zvraty, tajemství a jejich odhalení. A jako celek to vážně skvěla graduje - od pomalého klidného uvedení, přes přerod dítěte v bojovníka, až po emotivní závěr.

Jenkins si s čtenáři od začátku trochu hraje. Která z postav je Wolverine? Na to nedostanete ihned odpověď, ale musíte si počkat dokonce víc než jeden sešit. Kde se vzalo jméno Logan? A ta ztráta paměti? A jak je to s ikonickou přezdívkou Wolverine? Inu na všechno si počkejte a dočkáte se. I když občas trochu jinak, než asi čekáte. Do množství otázek se pak míchá ještě větší množství emocí a i přes své pomalejší tempo vám celá kniha uteče lusknutím prstu a budete nedočkavě vyset každém jednotlivém panelu.

Není dobrého komiksu bez kvalitní kresby, tj. známá věc. V případě Zrození se role kreslíře ujal oceňovaný Andy Kubert, kterého může český čtenář znát např. z Gaimanova 1602. A jeho kresba je velmi osobitá a buď jí milujete, nebo nesnášíte. Nic mezi tím. Jeho kresba ve Wolverinovi je povedená, hezká, svěží a líbivá. Zároveň ale poměrně kontrastní k dramatickému ději. Je to jako koukat na dospělý film, který se svým ztvárněním tváří jako něco pro mnohem mladší publikum. A ruku na srdce, každému to nesedne. Zároveň zde Kubert použil zajímavý styl, kdy vše dělal jen tužkou a zbytek nechal v rukou kolegy Richarda Isanova, který celku dodal svůj osobitý styl digitálním coloringem. Jeho barvy celý příběh prosvětlují a dobře doplňují. I když nakonec jsem se na několika místech nemohl ubránit pocitu zmatení, a to zvlášť v akčních scénách a rvačkách. Ve výsledku se z mého pohledu přesto jedná o skvostnou a velmi zdařilou záležitost.

Wolverine: Zrození je v podstatě povinností pro všechny milovníky Rosomáka, či čtenáře Marvelu. Kvalitní provedení v pevné vazbě a s mnoha bonusy knize velmi sluší a je třeba Crew pochválit za zpracování. Příběh jako takový je příkladem parádně zvládnutého a postupně gradovaného vyprávění, které se sice neubrání nějakým těm škobrtnutím či klišé, ale ve výsledku mu to odpustíte a ponoříte se do historie oblíbeného hrdiny. Na tenhle origin se vyplatilo ty dlouhé roky počkat. Adamantiové drápy na to!

Wolverine: Zrození

Scénář: Paul Jenkins

Kresba: Andy Kubert