Žoldnéř: Kult svatého ohně

Za časů, kdy Hyperborea byla ještě mladá a Atlantidu nepotopila její pýcha, byla záchrana lepých (polo)nahých dívek celkem běžnou součástí portfolia reků bez bázně a hany. A to i v případě, že dívka visí nad bezednou propastí a vy se k ní dostanete pouze na drakovi.

Hrdina našeho vyprávění není bezhlavý klaďas bojující proti bezpráví. Krásnou pannu rád zachrání, ale zadarmo to nebude - jak už to u žoldnéřů bývá. Postihnout rámcově příběh prvního alba je věc nadlidského snažení: Autor nám nabízí rovnou při dějové linky, které plynule přecházejí mezi sebou. Na první pohled se může zdát, že se jedná o nestálost či roztěkanost autorovu, takhle utíkat od tématu k tématu. Jelikož se ale jedná o jeho komiksovou prvotinu, těžko mu to můžeme míti za zlé. Svět, který nám Vincentro Sergelles skrze tuto třináctidílnou sérii představuje, je totiž místo naprosto unikátní.

Sergellesova tvorba se vymyká všem zaběhnutým postupům, které komiksoví kreslíři ve své branži používají. Svědčí o tom nejenom fantastická malba, která vám vyrazí dech po otevření knihy, ale také zevrubný autorův doslov, kde popisuje svou životní cestu vedoucí k objevení devátého umění. A hned je vám jasné, odkud má Sergelles tak velké tehnologické znalosti, které beze zbytku přenáší i na stránky komiksu.

Výsledkem tak je až obsedantní kresba s citem pro detail, bez potřeby cpát do světa obývaného draky ještě nějakou magii či podobné fantasy berličky. Svět nad oblaky (i pod nimi) je naprosto realistický. Jakmile zmizí ze stránek draci, máte v rukou hodnověrný příběh o žoldnéři, který pasuje do jakékoliv knihy o raném středověku, kdy městské státy držely ve svých spárech veškerou moc. S trochou nadsázky se tak dá říci, že Žoldnéř je v podstatě "španělským Conanem", byť místo svalů dokáže používat i mozek :)

Nemějte strach, že přílišná uvěřitelnost světa Vincenta Sergellese s sebou přináší suchopárnost žolnéřova světa. Je tomu přesně naopak. Sergelles toho má hodně na srdci, svět jak jej vykreslil v této sérii je divotvorným místem, které ještě podtrhuje právě fantastické výtvarné pojetí - je to jako by se vám do rukou dostal artbook místy opentlený nějakou tou bublinou textu. Kult svatého ohně původně vyšel v roce 1982. Ostatně osmdesátkový nádech získává Žodlnéř nejen díky účesu hlavního hrdiny - s žoldnéřovo patkou se vám do rukou sice dostává dokonale nadčasový komiks, ten ale neosloví každého - jako u každé malby, i zde akce postrádá dynamiku, což je ale vyváženo výbornou prací se sekvenční stránkou komiksu. Stejně tak jednání hlavních postav vyznívá na dnešní dobu trochu jednoduše a prvoplánově. Přesto se jedná pouze o malé výtky, které zážitek z četby nikterak neovlivňují.

Žoldnéř: Kult svatého ohně je komiksem, který se svou výtvarnou stránkou a výpravným zpracováním zařadil mezi klasiku. S jeho listováním ve mě dokázal Vicente Sergelles probudit dětské nadšení z draků, hrdinů a zlotřilých ničemů. První book sice dějově působí trochu neuhlazeně, ale přičítám to na vrub autorově nadšení pro první komiksovou práci. Jen doufám, že se tahle série chytne a já se budu moci kochat žoldnéřovým světem dál.

KOUPIT ŽOLDNÉŘE V CRWI

Žoldnéř 1: Kult svatého ohně

Vicente Sergelles