Přichází Nejtemnější noc!

V nejjasnější den, v nejtemnější noc, do boje se zlem spěchám na pomoc. Hned uctívače jeho zažene - Green lanternovo světlo zelené!

Nebo to bude žlutá lucerna? Či červená? Nebo snad fialové světlo lásky? Kdo zachrání universum před smrtí?

Koneně je to tady! Český čtenář se dočkal jedné z největších událostí moderního DC universa, Nejtemnější noci!

Že existuje zelená lucerna, která pohání prsteny strážců galaxie - Green lanternů - jistě víte. Že bývalý mentor Hala Jordana (pozemského lanterna) Sinestro získal žlutý prsten poháněný strachem asi víte také. Ale že po velkých válkách strážců se emoční spektrum roztříštilo do sedmi barev, to pro vás bude možná novinka. A zdaleka ne poslední. Strážci jsou nyní rozštěpení a vedou mezi sebou neustálé boje. Nepohání je pouze odvaha; je to také strach, vztek, láska, naděje, soucit či chamtivost.

Nyní se objevilo černé světlo, které probouzí mrtvé z jejich věčného spánku. Cílem černého světla není nic menšího, než zahubit veškerý život v galaxii. A nebuďme skromní: samozřejmě že po galaxii bude následovat celý známý vesmír.

Pod tímto velkým eventem není podepsán nikdo jiný než Geoff Johns. Sympatický rodák z Detroitu, který se již od devadesátých let pohybuje kolem filmové produkce a komiksu. Johns měl pro lanterny vždy slabost. Jeho scénáristická hvězda velmi rychle stoupala na komiksové nebe, takže velký crossover byl jen logickým vyústěním. Po událostech Nejtemnější noci zastával v letech 2010 - 2018 pozici kreativního šéfa DC, pod jehož taktovkou vznikl například restart New 52 nebo minisérie Doomsday clock.

Nejtemnější noc je velkolepou bitkou o osud celého vesmíru. Je temná nejenom díky množství použité černé barvy, nýbrž i díky absenci sebemenší víry v porážku nezničitelného protivníka. Po celém universu totiž vstávají mrtví hrdinové z hrobů a jsou verbováni do řad Black lanternů, oslavujících smrt. A když jsou hrdinové ještě živí? Není nic jednoduššího, než-li jim vyrvat srdce a nasadit černý prsten. Smt zde opravdu čeká všude - jak předvídá proroctví v prastaré knize z planety Oa.

Nejtemnější noc nabízí hluboký pád do propasti beznaděje a strachu. Skutečně - i v tak mainstreamovém komiksu lze nalézt prvky hororu a hooodně velkou zombie armádu. Světlo života bliká velmi, velmi slabě a bude na zbývající hrstce hrdinů - a rozhádaných frakcích lanternů - zastavit všepohlcující temnotu.

Jak se jim to podaří se musíte přesvědčit sami. A slovo musíte myslím skutečně vážně: Nejtemnější noc se stala legendou a pilířem, který ovlivňoval nejednu sérii poté. Je to DC kánon. jedná se o vyvrcholení událostí, které byly předestřeny na více než stovce jednotlivých sešitů, a které ovlivňují nejednu důležitou postavu DC universa. Čímž se dostáváme k achillově patě všech crossoverů: k hrdinům.

V Nejtemnější noci se objeví snad každý myslitelný padouch i dobrák. To, že nemáte načtené vše, co Nejtemnější noc předcházelo, vám na jednu stranu bude ke škodě, protože logicky nepochytíte vše, co se vám zde odtajní. Nicméně pokud budete brát tuto knihu jako samotnou kapitolu, i tak se budete velmi dobře bavit: jen se nenechte rozhodit faktem, že zde potkáme rovnou čtyři Flashe. Nejtemnější noc jakožto samostatný celek totiž patří k velmi dobrému čtení, ačkoliv mainstream nikterak nevyhledávám.

O kresbu se zasloužil Ivan Reis, který s Johnsem na Green lanternovi již pracoval dříve: Stvořili spolu jeho Secret origin. A je přesně taková, jakou můžete očekávat od hlavního poudu: lehce čitelná, krásně detailní se spoustou velkých panelů i dvoustran.

S touto knihou se vám do rukou dostává skutečná DC legenda, kterou by měl znát každý fanoušek komiksu. Je to napínavé, dostatečně akční a naštěstí pro nás málo ukecané. A hádejte, co přichází po Nejtemnější noci? Samozřejmě Nejjasnější den!

KOUPIT NEJTEMNĚJŠÍ NOC PŘÍMO U CRWE

Nejtemnější noc

Geoff Johns, Ivan Reis