Superman: V každé roční době

Velcí hrdinové běžně zažívají velká dobrodružství. O velkých hrdinech se vyprávějí velké příběhy. Ale velké příběhy o velkých hrdinech nemusejí být nutně plné velkých výbuchů. Jak nám krásně dokazuje Superman v každé roční době.

Per aspera ad astra. Přes nesnáze ke hvězdám! Superman sice může létat a ohýbat ocel, ale nic z toho neusnadňuje Clarku Kentovi jednu z nejdůležitějších životních etap každého člověka: dospívání a postavení se na vlastní nohy. I syn Kryptonu si musí najít své místo ve světě, který na něj ještě není připraven. A možná ani nikdy nebude. Jak by se taky obyčejní lidé mohli připravit na někoho tak... dokonalého? A jak se někdo tak dokonalý dokáže připravit na obyčejné lidi... A zklamání, kterému se nelze vyhnout?

Superman: V každé roční době je uzavřeným čtyřdílným příběhem, který vyšel už před neuvěřitelnými čtyřiadvaceti lety. Podepsaná je pod ním autorská dvojice, jejíž spojení bylo pro komiksový svět darem z nebes: Scenárista Jeph Loeb a kreslíř Tim Sale.

Tuto dvojici nebudu dlouze představovat. Stačí snad když řeknu, že pomyslnou díru do světa devátého umění udělali dechberoucím detektivním thrillerem s Batmanem v hlavní roli. Řeč je samozřejmě o skvostném a náležitě temném Dlouhém Halloweenu, ve kterém se nám představí Harvey Dent a svůj origin si zde odbyde Two face. Po fenomenálním úspěchu této třináctidílné řady nabídlo DC Loebovi na hraní svou hlavní ikonu. Tak vznikl komiks, který díky nakladatelství CREW nyní můžete mít i vy. A skutečně se jedná o legendu.

Jak jsem již napsal na začátku, Superman v každé roční době není komiksem plným výbuchů a lítých bojů. Náš Superman se teprve má zrodit a je čistě na nás, jak se k němu postavíme. A co si o něm myslíme. My totiž sledujeme Clarka Kenta očima otce, reportérky, podnikatele a přítelkyně. Neboli skrze Jonathanan Kenta, Lois Laneovou, Lexe Luthora a Lanu Langovou. Jak sám Jeph Loeb říká, necítil se natolik silný, aby příběh vyprávěl skrze Supermana samotného. Raději nechal promluvit ostatní. Protože jsou to právě oni, kdo musí se Supermanem žít.

Na více než dvou stech stranách tak poznáte trochu zakřiknutého Clarka Kenta - čistokrevného maloměšťáka - který se po skončení střední školy rozhoduje co bude dělat dál. Zda zůstane ve Smallville, které miluje celým svým srdcem, nebo zda půjde do velkého města Metropolits, takříkajíc na zkušenou. A využil své úžasné schopnosti pro dobro všech. Dost silné téma na začátek, nemyslíte? A to se bavíme o obsahu prvního sešitu. Čeká nás ještě ohromení veřejnosti nad Supermanem,. který ve světě sobeckého dogmatismu pomáhá nezištně a všem. Podíváme se na Supermanův problém optikou Lexe Luthora, který moderní Metropolis v podstatě vybudoval a cítí k němu takřka milostnou náklonnost. A v neposlední řadě nás čeká znovuobjevování ztracené sebedůvěry. A hledání svého místa ve společnosti.

Sice to celé může znít trochu kýčovitě, ale Superman: V každé roční době je knihou o dospívání. Se vším, co k tomu patří. Jedinečným se tento komiks stává díky dvěma atributům. Jedním z nich je zcela nepopiratelný spisovatelský um Jepha Loeba. Tím druhým je pak výtvarné zpracování Tima Sala. Jeho Superman je grandiózní, velký a nezlomný. Navíc komiks obsahuje spoustu odkazů na klasická díla americké výtvarné školy, ať už se jedná o vyobrazení "amerického způsobu života" skrze tátu Jonathana jako vystřiženého z maleb Normana Rockwella, nebo futuristické Metropolis, které si nijak nezadá s městem ze stejnojmenného snímku z roku 1927. Tim Sale byl mistrem čisté linky a jednoduchých tahů. Jsem upřímně rád, že i přes svůj handicap ( byl od narození barvoslepý) nezanevřel na kreslení a našel si své uplatnění právě v komiksu. V našem Supermanovi mu byl oporou Bjarne Hansen, díky kterému bude nebe nad Smallvillem topící se ve zlatém soumraku vypadat vždy úchvatně.

Superman: V každé roční době je po právu legendou. Citlivé vyprávění o mladíkovi, kterému byl dán veliký dar a kterého jeho rodiče vychovali jak nejlépe uměli. Přiběh mladého muže, jež nechtěl stát na vrcholu světa a všechnu svou bezbřehou sílu věnoval na pomoc potřebným. I když se sám musí naučit, že ať už může běhat rychleji než kulka či ohýbat ocel, nikdy nedokáže pomoci všem. Jde jen to to vydat ze sebe vše a nikdy se nevzdávat. Což nám zde Jeph Loeb i Tim Sale dokázali.

Malá poznámka pod čarou: Kniha obsahuje i tři krátké povídky, z nichž za pozornost stojí Samův příběh. Byl napsán v roce 2006 jako pocta Samu Loebovi - synovi Jepha Loeba, který zemřel na rakovinu kostní dřeně. Je to nejniternější zpověď autora, který ztratil svého syna na prahu dospělosti. Sam miloval komiksy, proto mu Jeph věnoval tento příběh, stejně jako další ze svých mistrovských děl. Když totiž Sam bojoval s rakovinou, vytvořil Jeph Loeb s Timem Salem toho nejlepšího Spider-mana všech dob: šestidílný Smutek, v němž se Peter Parker loučí se svou zesnulou láskou - Gwen Stacyovou. Proč vám o tom všem říkám? Protože jak Superman: V každé roční době, tak Spider-man: Smutek na vás zapůsobí zcela totožnou silou. Synergie obou komiksů je natolik silná a očividná, že do Samova příběhu propašoval Tim Sale na Smallvillskou střední i M.J. a Gwen Stacyovou. Krásný easter egg na rozloučenou.

KOUPIT KOMIKS SUPERMAN: V KAŽDÉ ROČNÍ DOBĚ PŘÍMO U CRWE

Superman: V každé roční době

Jeph Loeb, Tim Sale