Potulování s rytířstvem

Seriálům z produkce HBO kraluje již pátým rokem Hra o trůny, vycházející z epické fantasy ságy Písně ledu a ohně od George R. R. Martina. Samotná sága není ještě dopsaná a všichni netrpělivě očekávají šestou knihu. Aby Martin ukonejšil miliony dychtivě čekajících fanoušků, napsal tři novely o potulném rytíři Duncanovi Vysokém. A první z příběhů již máme i v komiksové podobě.

"Dunk co vypil truňk, tupý jako lenochův meč a pomalý jak pratur."

Příběh Potulný rytíř nás zavede do Západozemí, ale 100 let před událostmi popsanými v Písních ledu a ohně. Dunk je potulným rytířem, který se chystá na svůj první turnaj a musí překonat plno překážek spolu s posměchem urozených rytířů. Přesto je rozhodnut jít za svým cílem a ideály, které do něj vštípil jeho mentor, ser Arlan z Pennytree. K tomu přidejme drzého panoše, hezkou dívku a namyšleného Targeryena. A problém je na světě.

Svět Západozemí určitě není idylickým místem k životu. Bohatí aby se neustále báli intrik a jedů ve víně, chudí se naopak třesou před rozmary bohatých. Příběhy Duncana Vysokého na mě po brilantním seriálu a kritiky velmi kvalitně přijatých knihách působí lehce nepatřičně, místy až dětinsky. Samozřejmě jsou zde momenty, které vás překvapí, ale tvrdost Ledu a ohně rozhodně nečekejte. Ačkoli kniha si místy zachovává drsný nádech, v komiksu to již není patrné. Hned vysvětlím proč.

Rozdíl mezi knihou a komiksem? Kresba! Bohužel, ačkoli má Potulný rytíř aspekty knihy pro starší čtenáře, kresba drží vše v teenagerské rovině. Jednoduchá linka spolu s místy zbytečně hustým šrafováním působí infantilně (podobně jako grafická Hra o trůny). Počítačový coloring dělá z koní plastové obludy a dynamicky komiks nepůsobí na všech potřebných místech. Zpracování od Crwe je ale bezchybné, v pevných deskách s přebalem. Kniha obsahuje i galerii kreseb tužkou, které působí překvapivě dobrým dojmem. Jiný inker spolu s jiným coloringem mohli komiksu přidat nějaký ten bodík navíc.

"Oceli, dube, chraňte mě, nebo mě zahrabou do země..."

Bohužel, s komiksem Potulný rytíř mám stejný problém jako s knihou o Dunkovi. Přece jen se jedná o dílo, vezoucí se na vlně zájmu o seriál určený pro dospělé publikum. Což ale Potulný rytíř nesplňuje a je průměrným komiksem. Ale přece jen má jednu světlou stránku a tou je celkové zjednodušení děje. Prolouskávat se kvantem rytířských rodů v knize Rytíř sedmi království bylo opravdu vyčerpávající a zmatečné. V komiksu je to vyřešené jednou dvoustranou bez nutnosti studovat barvy všech rytířských stanů. Potulný rytíř je doplňkem ve světě Západozemí, který ale nepřináší nic nového. Nebýt Písní ledu a ohně, nejspíš bysme o Duncanovi Vysokém ani neslyšeli.

Potulný rytíř (Hedge knight)

George R. R. Martin, Ben Avery, Mike S. Miller, Mike Crowell

Rok vydání: 5/2015