Mimoni 1: Banán!

Po úspěšných filmech Já, padouch a Já, padouch 2 bylo jen otázkou času, kdy se tržní mašinérie bude snažit husu snášející zlatá vejce využít ještě jednou. To nás čeká ve filmu Já, padouch 3, naplánovaném na rok 2017. K tomu se ale nedávno objevil v kinech film Mimoni, snažící se vytřískat z dětského chechotu nějaký ten bakšiš. Navíc si můžou dětští fanoušci koupit komiks. Ale že by se jednalo o nutnost, to v žádném případě.

Film Já, padouch je sice rodinný a dětský, stojící na pevných základech léty provařených od Walta Disneyho, ale přece jen se zde našlo plno originálních vtípků, díky kterým se film stal hitem. A jako sidekicks je zde armáda podivným žlutých vajíček s proměnlivým počtem očí, kterým se říká Mimoni. Stejně jako veverka v Době ledové vyplňují hluchá místa ve filmu. Super, člověk čeká vtípek a to dostane. Úspěch Mimoňů byl ale obrovský. Dnes už je z nich obchodní značka, které se dá využít. Samostatný animák to jasně ukazuje.

Komiksová obdoba, která vyšla u příležitosti premiéry filmu Mimoni u nás, je dalším využitím této značky. Autoři dostali úkol, zhostili se toho, aby na dětské tváři vyloudili úsměv a dostali za to zaplaceno. Tečka. Nečekejte invence nebo rozšíření universa o Mimoních. Bohužel, pokud je vám víc jak deset, nečekejte ani vtipy, které vás pobaví. Jedná se o komerční počin, který má za úkol podojit tržní krávu. A to mi na tom vadí. Svým konceptem jednostránkových epizod se album Mimoni: Banán! od uvedeného filmu distancuje a spíš odkazuje na krátkometrážní filmy s Mimoněma, které vznikly po uvedení snímků Já, padouch a Já, padouch 2. Přesto animovaný vtip na plátně má větší kouzlo, než když sledujete, jak Mimoň vydrhne skvrnu jen proto, aby zjistil, že je jich tam víc (virbl, ha, ha). Ale dětem se to asi bude líbit. Snad.

Co se týče kresby, ta se mi naopak líbila, k dětskému komiksu padla jako ulitá. Jednoduchost, barevnost, emoce. To všechno je na kresbě dobře čitelné a dodává Mimoňům správný nadhled, který dokážou ocenit i starší čtenáři. Úvodní dvoustrana s průřezem mimoňské základny je dobrá a opravdu vtipná! Jen zbytek knihy za tím zaostává. Nezbývá než doufat, že pokud u nás vyjdou další alba, budou čitelnější i pro čtenáře starší deseti let.

Mimoni 1: Banán! (Despicable me Minions)

Didier Ah-Koon, Renaud Collin

Překlad: Richard Podaný