Architekti a Majestátní monumenty

Hry recenze

Do Západního království přicházejí mistři vzdálených zemí s cílem splnit královské přání – vybudování okázalých a majestátních monumentů, jaké svět dosud neviděl. A o slovo se hlásí i mladičká následnice trůnu a špinavý šmelinář.

Architekti Západního království (psali jsme zde) jsou pod značkou Tlama Games už zavedenou značkou, stejně jako celá série Západního království, ke které postupně v češtině vychází všechno možné i nemožné, včetně třeba neoprenové podložky. Dvojici autorů Shemu Phillipsobi a S. J. MacDonaldovi se povedlo vytvořit vskutku povedenou trilogii – Architekti, Paladinové, Vikomti – ve které si každá herní skupina najde svoje, a to od nováčků po ostřílené přemýšlivé hráče.

Architekti patří v sérii do té nejpřístupnější kategorie a já musím říct, že u nás je to stále velmi populární hra v jakémkoliv počtu hráčů. Před nějakou dobou k nim vyšlo první rozšíření s názvem Rozkvět řemesel, které přinášelo zajímavé novinky a možnosti a stupňovalo variabilitu. No a pokud by vám jedno rozšíření bylo málo, tak Tlama nedávno přinesla na trh pořádný nášup čerstvé vody do hry, v podobě nového rozšíření, big boxu s promo materiály a krásné herní podložky. Nás dnes ale bude zajímat hlavně právě druhá velká expanze, která nese podtitul Majestátní monumenty.

Pro malé rychlé zopakování – Architekti jsou hrou pro 1-5 hráčů (s rozšířením pro 6), věkovou hranicí 12 let a herní dobou okolo 60 min. Jedná se o worker placement (umisťování dělníků) o budování západního království. Hráči sbírají zdroje, najímají pomocníky, vysílají služebníky a staví budovy a katedrálu. Hra má plno plusových bodů – přístupnost, hratelnost, variabilitu, ale i parádní zpracování.

No a teď k těm monumentům.

Jak už to v případě Západního království bývá zvykem, opět dostáváme nižší čtvercovou krabici s povedenou ilustrací osvědčeného Mihajla Dimitrovského, která pod svým víkem ukrývá pěknou porci obsahu. V první řadě se mi chce napsat, že zde platí „více stejné“. Ano, jako v podstatě všechna rozšíření, i toto rozšiřuje variabilitu a možnosti hry přidáním více nových věcí do původních konceptů hry – nové budovy, nové karty učedníků, nové odměny za katedrálu, upravení pro sólo režim, nové oboustranné desky hráčů. Prostě všeho víc. A i když nemůžu říct, že novinky nejsou zajímavé – hlavně budovy a jejich schopnosti se nám líbí – bylo by to přeci jen troch málo. Takže co dál? No dál tu máme pár zcela zásadní novinky, které mění hratelnost a posouvají hru dál.

Tou první, kterou musím zmínit a od které se toho dost odvíjí, je nová část herní desky. Ta se připojí na pravou stranu a kromě rozšíření nabídky učedníků o páté místo přináší řadu nových věcí.

Jako první tu máme princeznu a šmelináře. Dvě nové postavy království, které se pohybují po akčních polích v závislosti na nových kartách přispění/následku a umožňují přispívání na monumenty a zisk vlivu na nové stupnici. Také odměňují nebo naopak perzekuují za zajímaní služebníků na polích, kde stojí a při obnovení černého trhu mají zajímavý vliv na hru.

Další věcí, která dala jméno celé expanzi, a to monumenty. Pětice velkých staveb vždy zaměřená svými náklady na jednu ze surovin přináší svému staviteli nejen vysoký bodový zisk, ale i trvalou zvláštní schopnost, kterou může do konce hry využívat – monument je po postavení spojen s jednou z lokací a svému majiteli při umístění pracovníka přináší buď vliv nebo virtuálního dělníka navíc. Samozřejmě monumenty není snadné postavit, stojí pořádný ranec surovin. Nevyplatí se na ně úplně bezhlavě šetřit, ale postupně hráči společně (viz výše) střádají suroviny na karty monumentů a tím je zlevňují. Chce to tedy vychytat správný okamžik, kdy monument vybudovat pro sebe.

Další novinkou je změna v protočení černého trhu. Kromě obvyklých podmínek se totiž tohle speciální místo nově mění i ve chvíli, kdy je přispěno na stavbu monumentů surovinou každého druhu. Nejen že se obnoví černý trh jako takový, ale také je vyhodnocena aktuální karta přispění/následku podle pravidel a princezna se šmelinářem se přesunou jinam.

Další velkou změnou je upravená sólo varianta hry, kdy tahy virtuálního soupeře se řídí balíčkem karet intrik a stupnicí surovin. Navíc existuje ve hře celkem 6 různých protivníků, kdy každý je trochu jinak zaměřený a nutí hráče k plánování a přemýšlení. Musím přiznat, že původní sólo mód jsem odmítal, ale nový mi přišel skutečně povedený. Jeho „rozchození“ se sice neobešlo bez nahlížení do pravidel, ale díky variabilitě je hraní víc než příjemná výzva.

Majestátní monumenty toho do hry nepřinášejí málo. Ostatně mnoho her si vystačí už jen se zvýšením variability rozšířením „základní“ nabídky. Tady se jde ale dál a hra je v mnoha ohledech upravená, a ač se to nemusí na první pohled zdát, tak došlo k docela výrazné změně hratelnosti a strategie.

Jak už bývá zvykem, je rozšíření produkčně velmi hezky zpracované. Osobně mám rád Dimitrievskyho grafický styl a tady jsem si opět přišel na své.

Monumenty i princezna se šmelinářem jsou povedené přídavky do hry, které se nemusejí zdát zásadní, ale opak je pravdou a zažité strategie mění až až.

Líbí se mi, že si tvůrci dali práci a vymysleli i nové desky pro hráče s upravenými schopnostmi do začátku, a že přidali spoustu nových karet všech kategorií. Variabilita hry už mi tak přijde takřka neomezená, i kdybyste jí hráli pořád dokola.

Když srovnám Majestátní monumenty s Rozkvětem řemesel, má s to asi tak, že chcete mít obě. Jako vážně. Prostě Architekty chcete mít doma kompletní. Tečka. Ale ne, teď vážně. Pokud byste se rozhodovali, které rozšíření si pořídit, záleží na několika věcech. Předně na počtu hráčů. Rozkvět přidává šestého hráče a pokud máte velkou partu, volba je jasná. Úprava karet je také zajímavým prvkem, který hru osvěží. Přesto ale za sebe bych přeci jen volil spíš Monumenty. Variabilita a nové možnosti mi zde přišly větší a stavba monumentů zajímavější, stejně jako nový vliv a postavy měnící strategii. Společným prvkem obou expanzí je fakt, že hru dělají mírně složitější a hráčtější, a na to je třeba myslet při zařazení nových prvků do hry.

Majestátní monumenty sice nejsou povinnou výbavou při výpravě do Západního království, ale jsou výbavou více než vhodnou. Upravují a rozšiřují možnosti, přinášejí svěží vítr a novinky, které milovníci hry ocení, a které potěší nejen zkušené hráče.

 

Koupit se slevou u Tlama Games!

 

Architekti Západního království: Majestátní monumenty

Autoři: Shem Phillips a S. J. Macdonald

Grafika: Mihajlo Dimitrievski

Vydavatelství: TLAMA games

Rok vydání: 2022

Počet hráčů: 1-6

Věk: 12+

Herní doba: cca 60 min (v plném počtu cca 80 min)

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři