Nad osadou Roanoke se opět smráká a padají tajemné stíny. Čarodějnice kuje své plány mezi vesničany a lovec jí je nesmiřitelně na stopě!
Mám rád karetní hry pro dva, ale za minulý rok se jedna dokonce katapultovala mezi naše nejoblíbenější tituly, a to Kacíř: Zkáza Roanoke vydavatelství Rexhry. Asymetrický hon lovce čarodějnic Samuela Growa na straně jedné a snahu čarodějnice o uspořádání tajemného rituálu na straně druhé se nesmírně povedl svou atmosférou, hratelností, napětím i herními možnostmi. Nebudu lhát – základní hra je natolik dobrá, že v podstatě nepotřebuje rozšíření. I tak by vám titul vystačil na řadu partií a rozhodně by se nestihl ohrát. Jenže Kacíř funguje na jedné straně trochu jako LCG, tedy živá karetní hra, do které vychází nový obsah. Ten nepřidává jen nové karty, ale i další herní prvky, záleží na velikosti expanze. Při vydání totiž vyšla jednak velká krabice s názvem Za palisádami, která přinesla úplně nové herní prvky a zcela kompletní herní balíčky pro obě strany (každý po 50 kartách), ale i trojice expanzí malých, kdy každá se skládala z nižších desítek karet. Ty nejenže variují obyvatele Roanoke s jejich schopnostmi, ale hlavně přinášejí nové vybavení, triky, kouzla a podporovatele čarodějnice i lovce, které nepřidáte do hry jen tak, ale musíte se pustit do deck constructingu, tedy stavby herního balíčku před partií.
Jsou hráči, kteří vytváření balíčků milují, jsou tací, kteří ho zatracují. Ostatně netřeba asi připomínat, že je třeba si vyhradit čas na seskládání herního balíčku a pak zkoušet jeho vyváženost a možnostmi. To klade náročnost nejen na čas, ale i schopnosti a odpovědnost hráčů. A je to také jedno z úskalí všech těch známých LCG, TCG a dalších karetních her s rozšiřujícími balíčky. U Kacíře je jedna velká výhoda – ke stavbě balíčku můžete, ale nemusíte přistoupit. Základ, případně „palisády“, vám poskytnou vždy dvojici zcela vyrovnaných a dobře hratelných balíčků a možností na desítky a desítky partií, a to bez nutnosti cokoliv dalšího dělat. Naopak pokud chcete vyzkoušet další možnosti, nabízí Kacíř další hodiny a hodiny zábavy skládáním a přemýšlením. A právě k tomu primárně slouží menší herní balíčky, kdy nedávno vyšla hned další nová trojice.
Mimochodem, než se vrhneme právě na trojici rozšíření, možná by bylo dobré zmínit, že o samotném Kacíři se vše dočtete v našem článku zde.
Rok 2025 nám, jak už jsem zmínil, přináší hned tři menší rozšíření – Neprokázaná vina, Skrze mlhy a Zahaleno závojem. A možná se sluší zmínit, že v roce dalším vyjde ještě další velká expanze, ale o tom příště. Malá rozšíření nemění základní hratelnost – stále se jedná o duelovou hru od 12 let s herní dobou okolo 60-90 min, kde se jeden postaví do role lovce snažícího se odhalit čarodějnici, která na straně druhá připravuje svůj temný rituál a snaží se svého naháněče všelijak zmást a skrýt se za prosté vesničany.
Každý z trojice balíčků přináší 32 nových karet, a to vždy po 16 pro každou ze stran, tedy jak lovce, tak čarodějnici. Nutno podotknout, že nové balíčky jsou trochu specifické v tom, že je jen tak nevyužijete pouze se základní hrou, ale karty často vyžadují žetony zhouby, které přináší rozšíření Za palisádami. A to je možná trochu škoda a za mě asi jediné menší mínus všech krabiček. Jasně, karty, respektive většinu z nich, využijete i bez expanze, ale za mě by bylo lepší, pokud by se základní hrou fungovalo všechno bez dalších dodatků.
Každé z rozšíření se tematicky zaměřuje na něco trochu jiného, každé přináší svěží vítr do hry a nové možnosti. Hrozně se mi líbí, jakým způsobem si lze vytvořit své originální balíčky, jakým způsobem přistupovat k pátrání nebo naopak vyvolávání rituálu. Ano, expanze oceníte nejvíce ve chvíli, kdy už hru dostatečně znáte a troufnete si na deck constructing, ale třeba na bgg najdete různé návody na stavění balíčků a vylepšování. Tady je pro mě jedno velké plus celého Kacíře – možnosti vytváření balíčků jsou totiž zcela logicky asymetrické, protože se každý snaží splnit jiný cíl. Tím se hra odlišuje od tradičních karetních her jako třeba Magic, kde si taky každý může stavět balíčky, ale se stejným cílem.
Expanze Neprokázaná vina se nejvíce zaměřuje na samotnou vesnici a její obyvatele. Lovec je cizincem, který musí rozplétat pavučiny lží a správně manévrovat mezi obyvateli, tak aby využil místní nálady, ale zároveň se nenechal zmást falešným obviněním. K tomu mu pomohou karty jako Archiv či Zjevení, kdežto čarodějnice si pomáhá zrádnými triky jako mrchožrouty, lektvary a kouzly.
Na Roanoke se ale také rozprostře dusivá mlha, kterou je třeba překročit a projít Skrze mlhy, druhé rozšíření nabízí oběma stranám možnost schovat se ve stínech mlhy, ale také se v ní pořádně zamotat a ztratit cestu v Temné sluji či v dalších lektvarech a temných tricích. Strašně se mi líbí, jak karty tematicky pracují s ústřední mlhou a halí důležité stopy, ale sem tam i nechvalné činy lovce.
Poslední krabičkou je pak „Zahaleno závojem“, které se zaměřuje na temnou minulost, které ožívá nejen v pověstech, ale i rituálech a slibech. Čarodějnice se pomalu plíží okolím a čerpá zapomenutou sílu, naopak Lovec jí je dychtivě v patách a naopak by nejraději spálil vše, co mu přijde do cesty, aby očistil hříšné místo. Čarodějnice tak klidně může roztříštit identitu, ale také zneužít vypaření, aby zmizela lovcovým temným zájmům.
Jsou rozšíření potřeba? Inu ano i ne. To je taková tradiční otázka, na kterou asi nikdy neexistuje obecná a univerzální odpověď. Baví vás Kacíř? Baví vás stavět balíčky a variovat své možnosti a partie? Pak zcela rozhodně ano. Dostanete Kacíře na stůl jen párkrát za rok a nemáte čas a chuť si stavět různé herní balíčky? Nemáte chuť měnit strategie a raději máte dedikované hry s jasným rozvržením? Pak bych byl s rozšířeními opatrný. Neplatí zde, že jen vybalíte karty a vše zamícháte a hrajete. S expanzemi je třeba pracovat. Za mě se jedná o výborné přídavky. Tvůrcům se daří stále držet hru vyrovnanou, zajímavou a plnou možností s perfektním propojením hry a tématu. Ano, Kacíře mám hodně rád, a to nejen herně, ale i atmosférou, kterou přináší na stůl a umně dávkuje od začátku do konce. A osobně mě baví i konstrukce herních balíčků a přemýšlení nad možnostmi a synergiemi karet, které expanze přinášejí, i když ano, zároveň je třeba si přiznat, že z Kacíře se v podstatě stala sběratelská karetka, kde sice nemusíte nic dokupovat, ale jednotlivé expanze příjemně rozšíří vaše možnosti. A ve finále jsem rád, že se Rexíci rozhodli nové karty postupně přinášet.
Všechna rozšíření koupíte na Planetě her zde!
Kacíř: Neprokázaná vina, Skrze mlhy a Zahaleno závojem
Autoři: Kåre Storgaard, Kasper Kjær Christiansen
Vydavatelství: REXhry
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2
Věk: 12+
Herní doba: 60+ min
Autor: Adam Vondra Vondris