Karak II

Hry recenze

Česká deskovka Karak si za pár let od svého zrodu vydobila kultovní status. Aby také ne, když je tak setsakramentsky chytlavá a hratelná. Je jasné, že takový úspěch si zaslouží pokračování. A tady ho máme! Ve velké krabici pro velké hráče! Uvítejte Karak 2!

Podzemí tajemného hradu Karak opuští skupinka zbědovaných a potrhaných hrdinů. Drak i Regent jsou poraženi a poklady rozděleny. Při pohledu do krajiny ovšem naši hrdinové úlekem zadrží dech. Všude kolem praská zem, ze které se na denní světlo drápou hordy nestvůr. Pohání je hlas Temného generála, který se díky mrvému drakovi konečně osvobodil a rozhodl se podmanit si svět živých... Není čas na odpočinek! Věrní oři našich hrdinů čekají opodál, dychtiví vyrazit do nové bitvy!

Přátelé, je to tady! Po letech čekání máme druhý Karak, který je zcela jiný nežli ten původní. A přitom stejně dobrý! Stojí na ním opět Petr Mikša, Roman Hladík a Albi. Pustíme se do nerovného boje za záchranu lidstva. A přitom se nám snad podaří získat pár Kamenů duší a zvítězit tak nad ostatními!

První Karak mám rád. Je to rychlá RPG hra, kterou díky superlehkým pravidlům zvládne i má šestiletá dcera ( více o Karaku naleznete zde). Je to skvělý úvod do světa velkých deskovek. Zvláště pro děti. Druhý Karak je na tom stejně. A přitom se jedná o zbrusu novou hru, která si z jedničky bere velmi, velmi málo. Ano, máte zde stejné hrdiny (většinou). Ano, krásný grafický design zůstal a ano, na mapě máte zříceninu hradu Karak. Zbytek je ale zcela nový. A nebojte: abyste si vychutnali druhý Karak, jedničku rozhodně znát nemusíte. Slouží jen k dokreslení atmosféry. 

Kostky kam se podíváš!

Už při unboxingu se budete tetelit blahem. Nechtějte po mě prosím abych počítal jednotlivé komponenty - je jich zde opravdu hodně. Mapu skládáte náhodně z hexagonálních dílků. Máme zde komponenty zastupující těžené suroviny, kostky hrdinů i vašich jednotek, karty hrdinů, zdraví i inventář. Budovy a města. MOR! Bubáky a Temného generála. Je toho spousta!

Jdeme na to!

Hra začíná startovním dílkem na zřícenině hradu Karak. Každý hráč má v jednom kole dvě akce a dva body pohybu. Na již objeveném dílku budete těžit suroviny, léčit se, provádět nekromancii nebo se jen tak poflakovat. Pokud odkryjete dílek nový, utkáte se s armádou příšer. A běda vám, pokud si myslíte, že kostlivec se sílou +1 je lehkým protivníkem. Druhý Karak totiž přináší propracovanější bojový systém... Ale o tom až později

Hybaj pro dřevo, holoto!

Největší novinkou druhého Karaku je totiž možnost kupovat si jednotky, které budou proti zlu bojovat po vašem boku. Jednotky zde reprezentují kostky navíc, které můžete využívat právě v boji. Jednotky si kupujete ve městě, kde máte postavenou příslušnou budovu. Například za dvě nasbíraná dřeva si postavím město, ve kterém za další nasbírané suroviny postavím kasárna, ze kterých si kupuji rytíře. Jasné jako facka. A stejně tak lehké! Oproti jiným velkým RPG hrám je zde systém stavění/kupování zjednodušený na dřeň. Nemusí vás trápit magická odolnost nestvůr či slabiny vašich jednotek. Prostě máte kostku navíc a hotovo!

Tebe neznám, s tebou nikam nejdu!

Kupování jednotek je podmíněno jedinou věcí: Vaší slávou. Začínáte jako totální nicka, které z ramen ještě padá prach z karakského podzemí. Pokud ale zabijete kupříkladu Dryádu, která má sílu +3, získáváte tři body slávy. A hnedle si můžete najmout až tři jednotky! Ostatně výběr předmětů, které se dají získat z mrtvých nepřátel, je také rozmanitější: U lehkých jsou to zbraně, kouzla a suroviny; u středně těžkých talismany a u nejtěžších pak Kameny duše - prastaré relikty, které drží nemrtvé při životě. A kdo má nejvíce Kamenů duší, ten vyhrál. 

Oproti prvnímu Karaku, kde naboostovaný hrdina rozdrtil všechny okolo a vy jste útrpně drželi až do konce (pokud jste neměli rozšíření Regent), je bojový systém dvojky vyrovnanější - odměna za hlavu Temného generála je totiž proklatě vysoká a do konce hry nemusí být jasné, kdo se stane vítězem!

Mor na tě!

Poslední novinkou je možnost sesílání moru na nepřátelská města. Tím je dost oslabíte a hrdinu připravíte o suroviny. Trocha záškodničení je jen na místě. he he :)

Kde už jsem to viděl...

Tak počkat! Hra na hrdiny, kde putujete krajinou, sbíráte suroviny, zbraně a talismany, kupujete si jednotky a zabíjíte nepřátele? Správě čujete leitmotiv s tou nejlepší tahovou strategií všech dob: totiž Heroes of Might and Magic III. Nesmrtelná, mocná a fantastická! Její deskovkový klon vyšel před Vánoci, jinak zcela jistě znáte hru Mage Knight, která je na stejném principu. Jelikož jí ale dělal Vlaada Chvátil, známý to obsedantní detailista, musíte si zde hlídat spoustu věcí (kupříkladu den a noc pro sesílání kouzel, odolnost jednotek a příšer apod.). Mage knight není hra pro děti, ačkoli se těším, až jí své drobotině ukážu. Naštěstí je zde Karak II. Snoubí v sobě budování a najímání jednotek jaké známe z HOMM III a přitom vám nezavaří mozkové závity při hlídání všech pravidel. Pánům Mikšovi a Hladíkovi se to opět povedlo! Vytvořili hru, která hrdě ponese jméno legendy. A s tak chytlavým a přitom jednoduchým herním mechanismem ( hlavně vyrovnaným!) budete své potomky jen těžko dostávat ze sedla jejich věrných znířat. Svět totiž potřebuje své hrdiny!

KOUPIT HRU KARAK 2 PŘÍMO U ALBI

Karak 2

Petr Mikša, Roman Hladík

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 2 - 5

Věk: 10+

Herní doba: 60 minut

Autor: Robin Podéšť RaptoR

Galerie:

Partneři