Králové ostrovů

My nesijeme. Ano, hádáte správně, na zpěněných mořských vlnách bičujících v bouři pobřeží Západzemí připlouvají větrem ošlehaní nájezdnicí se svými veslicemi – Grejyové jsou zde, trubte na poplach.

Netradičně začneme smutnou, ale tak nějak očekávanou zprávou – ADC Blackfire bohužel končí s lokalizací Hry o trůny: Karetní hry 2. edice. Hra bude i nadále k dostání, základní sada se budu normálně dotiskovat a prodávat, ale nebudou vycházet další expanze. Důvod je čistě prozaický. FFG podmiňuje lokalizovaný tisk nesmyslným počtem kusů, které pak leží na skladě, práší se na ně a zájem o ně jen (zcela logicky u LCG) slábne. Králové ostrovů jsou tak s největší pravděpodobností posledním rozšířením vydaným v naší mateřštině. I když existuje tedy jistá naděje, že bychom se mohli dočkat alespoň posledních dvou zbývajících deluxe rozšíření, ale to je zatím jen nejasná budoucnost. Pojďme tedy raději na Železné ostrovy.

Pro nováčky je dobré zmínit, že Deluxe rozšíření, kterým Králové jsou je větší expanzí, obsahující okolo 150-170 karet, přičemž vždy dostanete 3 kopie každé karty, tedy maximální počet pro její zařazení do herních balíčků a nemusíte tedy na rozdíl od základu kupovat více krabic. Navíc zde máte i krátký popisek a návod na stavbu dvou herních „decků“ z jednoho základu a právě nového rozšíření. Za mě mohu s klidem říct, že jedna základní sada a k ní dvě-tři deluxe expanze a máte o zábavu postaráno na domácí hraní na desítky a desítky hodin.

Krakatice

Nejvíc karet a prostoru je jako vždy věnováno titulnímu rodu expanze, tedy drsným železným nájezdníkům s vyšitou krakaticí na hrudi a jejich „hračkám“. Nikoho asi nepřekvapí, že je zastoupena v podstatě celá hlavní rodina královské krve. Balon Greyjoy jde hrdě příkladem svým věrným – věhlas, drancování a možnost krást karty soupeři na jedno kolo zní více než lákavě. Pozadu nemůže zůstat ani jeho bratr Euron, který nám sice trochu ubral na síle, ale zůstali mu všechny ikony do výzev a interakce s jeho vlastní lodí Tichost. Trojici doplňuje fanatický Aeron, který vám pomůže s dobíráním karet. Bohužel na Victoriana se tentokrát nedostalo, ale nezoufejte, protože tu máme Balonovo potomstvo (tedy to co z něj zbylo po jistých válečných událostech) – Asha, mužnější než většina mužů železné flotily rozdává plížení všem ostatním železným. Sama pak pěkně narostla co do síly a jde z ní strach.

Ke královské rodině je to vše, ale rozhodně to nejsou všechny karty postav, protože vás čeká pěkná hromádka železných. Sličný Qarl s podporou právě Aši nebo vašich lodí, Andrik Morous likvidující kopie lokací a doplňků, kapitán Drumm, Nedočkavý nájezdník skákající do hry společně s válečnou lodí nebo prostý Rytíř, který jako by z oka vypadl spíš Tyrellům a jejich „cti a slávě“. K této sebrance hrdlořezů se přidává i jedna dáma – Gwynesse Harlaw, která sice vrátí soupeři 3 karty dospodu balíčku, ale vás odmění kartou a zlaťákem.

Jak jistě víte, na ostrovech jsou až fanaticky oddaní Potopenému bohu a i jeho služebníků jsme se tak museli dočkat. Kromě výše zmíněného samotného Aerona se jedná o Starého šedého racka, který vám zabije vaši postavu. Zní to zbytečně? No ale on vám jí pak vrátí na ruku a můžete vesele těžit znovu z jeho příchodu do hry nebo si jí prostě hezky „schovat“ když potřebujete. Kněz ze Starého Wyku přispívá silou do nadvlády i když klečí a Prorok Potopeného boha vám zase umožní najít po zabití jinou postavu krakatic. Zkrátka každý milovník slizkých vlhkých potvor z moře si přijde na své. A to jsme teprve u postav.

U lokací začneme nejdřív loděmi, tolik ikonickými právě pro tento rod. Euronovu Tichost jsem již zmiňoval a jen dodám, že za prvé vám pomůže díky bonusu vyhrát iniciativu, což přesně chcete a za kleknutí vám ještě plní stůl dalšími loděmi flotily, a že jich není málo. Zlatá bouře, Panen zhouba nebo Průzkumná veslice, ty všechny vám budou ve vašem úsilí dost nechutně pomáhat a deptat soupeře. A aby toho nebylo málo, je tady ještě Starý Wyk nutící soupeře odhodit kartu, když se vaše postava vrátí ze záhrobí.

Nakonec nesmí chybět pár doplňků, ale ruku na srdce, tady se žádný zázrak nekoná. Což je tedy vlastně dobře, protože síla karet předchozích je víc než dostačující. Kapitán flotily rozdává překvapivě titul kapitán a bonus k síle v závislosti na počtu vašich lodí. Meč z valyrisjké oceli Rudý déšť těží ze spolupráce s Drummem. Co je mrtvé, nemůže nikdy zemřít -  slova Potopeného boha a událost, která dělá tak nějak to co čekáte, tahá postavy z hromádky mrtvých do hry. Noční nájezd už pak „jen“ dává plížení, což je sice hezké, ale klíčové postavy ho mají většinou sami o sobě.

Poslední rodovou kartou je tradičně plán. Nebo spíš PLÁN. „Zmocníme se Západozemí“ má více než slušné statistiky (5 zlatek, iniciativa 9), a navíc vám umožní vzít si jakoukoliv lokaci z jakékoliv hromádky odhozených karet a dát si jí do hry pod svojí kontrolu. Pomyslně si tak opravdu ukousnete svůj díl Západozemí.

A ti ostatní

Jak je dobrým zvykem, kromě neutrálních karet a plánů dostává každý herní rod dvě karty.

Khoran Sathmantes podporuje klasický klekací koncept Baratheonů. S tím že k tomu tedy potřebuje „válečnou loď“. A tu taky dostává v podobě Stannisova Hněvu. Ten vám navíc umožňuje přemisťovat žetony moci na vaši kartu rodu.

Gunthor, syn Gurnův je dalším zástupcem klanů a (jak jinak) odhazuje karty soupeři z ruky. To událost „Mojí zbraní je má mysl“ je podstatně zajímavější a umožňuje vám přidávat postavy s intrikou do vojenské výzvy. A hádejte, o kterém rodě mluvím?

Pouštní jezdec se vrací do hry v případě vaší prohry, krade ikony a sám je získává do konce kole. No však oko za oko… znáte to. Martellové tak dostávají další trestací kartu a útok na ně se stává ještě více na pováženou. Titul Potomek královské krve sice rozdává zajímavá klíčová slova, ale jen pokud nejste prvním hráčem (což tedy většinou nechcete se sluncem na zádech).

Pomstichtivý průzkumník trestá soupeře za vaši prohru v obraně. Ne, nejsme znovu u Martellů, ale u Noční hlídky. Tenhle hlídkař se pomstí, protože získá jednak plížení a také symbol výzvy dle vašeho výběru, nemáte zač. Západní hlídka u mostu funguje dokonale jen v případě, že mýte svatou trojici hlínařů – stavitele/průzkumníka/majordoma – pak můžete stoupat lokaci s cenou až 4 zlaťáky, jinak v ní nevidím moc potenciálu.

Starkové dostávají Mistra Vymana z Řekotočí, který může po výhře rozdat jeden žeton moci na postavu se stejným určením. Jednak budou rádi Tullyové, jednak mistři s jednou dříve vydanou agendou. Karská bašta, to je panečku příspěvek, který dělá hrdost své knižní předloze, protože dokud nemá hráč odhalený zimní plán, nemůže sbírat žetony moci ani na postavy ani na lokace.

Targaryeni postupně dostávají všechny pokrevní jezdce svého pána i paní, a tentokrát se dostalo na Coholla, kterého si můžete za obligátní cenu zahození karty přidat do výzvy na své straně dle výběru. Nevýhoda je, že nemá žádnou ikonu do výzev a sám od sebe si tedy nezabojuje. Píseň Tanec draků vám naopak vrací karty s cenou až 3 zlatek z odhazovací hromádky do ruky.

Ser Talbert Serry posiluje po spuštění lokace soupeřem o dva body síly a nutí tak přemýšlet zda lokaci využít či nikoliv. Štítové ostrovy umí prostě to, že každému hráči dají o kartu navíc. Nejsem si jistý, jestli zrovna tohle zlaté růže potřebují.

V neutrálních kartách najdeme už trochu tradičně nějakého toho mistra a divokého, doplněno o Bronzového Yohna Royce a Hvězdné septum.

Ano, i tentokrát dostáváme novou agendu, jeden z hlavních aspektů hry. Krvavé moře na sebe sbírá žetony po výhře ve vojenské výzvě o pět a více bodů síly, nechá vás najít událost a navíc v průběhu vojenských výzev stojí události o jedna méně za každý žeton na ní. Za tohle zaplatíte nemožností hraní událostí během zbylých dvou typů výzev. Zkrátka silně vojensky založené rody si tady přijdou na své. Agenda žene vojenskou výzvu k maximu její důležitosti a využitelnosti a není důvod jí vynechat, pokud se vám podaří využít její potenciál.

Posledními kartami v krabici jsou plány. Návrat k pluhům je zajímavou možností a herním designem. Můžete obětovat až tři postavy a za každou z nich získat kartu a zlaťák. Dědic trůnu funguje také ekonomicky, ale úplně jinak. Po odhalení můžete probrat vrchní deset karet knihovny a umístit do hry lorda nebo lady. Bohužel pak ale musíte nějakého či nějakou obětovat, což se ale dá lehce obrátit ve výhodu. Koordinovaný útok vám dá možnost zahájit nějakou výzvu dvakrát. Zadržená zpráva je perfektním spojením názvu a reakce – soupeř musí hrát s odhalenou vrchní kartou balíčku a vy mu jí můžete za zlaťák poslat dospod. A to až třikrát za kolo. Tajemství konkláve vám přidá jednu kartu z pěti na vrchu, ale zase musíte jednu odhodit, Jo, Zdolání bezvěrců, to je něco. Doslova upálíte každou svojí postavu, která nemá vámi vybrané určení výměnou ze zajímavé statistiky, kterým vévodí hrozba na hodnotě 2.

No a to je z rozšíření Králové ostrovů vše. Každý si jistě najde své oblíbené karty a favority a nelze než popřát šťastné zkoušení a kombinování a vytváření nových zajímavých herních balíčků. A na úplný závěr si dovolím vyjádřit neskromné přání, aby i zbylé dvě deluxe rozšíření vyšla v naší mateřštině.

Více o hře na Hraj.cz nebo v recenzi základní sady.

Hra o trůny LCG – 5. cyklus 1.

Písky Dorne