Temné znamení: Prokletí faraona

Loňský rok se na nás vyřítilo druhé velké rozšíření, a celkově třetí, ke hře Temné znamení nesoucí název Prokletí Faraona. Udrží si tato expanze legendární kvalitu Arkham her od FFG, nebo jde už o příslovečné dojení a neustálé omílání stejného vzorce?

Základní principy hry se nemění a určitě si je můžete připomenout v recenzi na základní hru (zde). Pořád platí, že může hrát jeden až osm hráčů. Stále jedeme tříhodinové segmenty aka kola jednoho hráče. Snažíme se sbírat ikonická znamení abychom zabránili probuzení strašlivého Prastarého, který chce v lepším případě zotročit celé lidstvo a v tom horší sežrat celou planetu k snídani. A všechno se stále točí okolo plnění dobrodružství, které suplují herní plán a samozřejmě také stále mlátíme potvory a musíme každou půlnoc ustát zákeřnosti, které na nás má hra připravené.

Zajímavější jsou ovšem odlišnosti, které jsou na nás připraveny. Jak je zmíněno výše, Prokletí Faraona je velké rozšíření a tím pádem přináší spousty novinek. První z nich jsou karty relikvií, které jsou vlastní, a celkem mocnou, kategorií předmětů a získávají se za speciálních podmínek. Můžete je navíc přidat do základní verze hry, protože získáváme novou úvodní kartu výstavy, která přináší možnost nákupu právě těchto karet. Mimo to nám do základní hry přibude i něco málo nových karet, ale není to žádný „voheň“.

Velké rozšíření klasicky přináší zcela novou variantu toho, jak Temné znamení hrát. Po divočinách v muzeu a prozkoumávání Arkhamu se vyšetřovatelé vydávají do Egypta, kde je potřeba zastavit probuzení prastarého prokletého faraona (ten je mimochodem jedním z nových prastarých, kdyby vás to nenapadlo hned). Zcela nové karty mýtů a dobrodružství pak zcela nahrazují základní hru a přináší zbrusu nový zážitek.

Další novinkou je, že se tentokrát budeme pohybovat ve dvou lokacích místo jedné a karta nahrazující výstavu je tedy oboustranná a každá strana má jak výhody tak nevýhody a samozřejmě vlastní karty dobrodružství a taky je tu několik velmi obtížných dobrodružství Temného Faraona. Dalším novým prvkem je možnost plnit expedice, jejichž kompletací získávají hráči velmi potřebné bonusy.

Obsah Krabice

Jak už bylo naznačeno krabice je naditá kartami a většina z nich je použitelná pouze pro variantu hry v Egyptě a proto fakt, že se do krabičky pohodlně vejdou bez vyjmutí insertu je obrovské plus. Nemusí se tedy řešit custom pořadač ani nic podobného. Celkově rozšíření nabízí 120 karet ve dvou velikostech, což je věc, která se dotkne především hráčů, které volají „get the sleeves!“ pokaždé kdy rozbalují FFG (potažmo Blackfire) krabice a tudíž utrácí tisíce za obaly (nutno podotknout, že takový člověk bude potřebovat jinou krabici, původní karty s obaly bohužel nepojme).

Druhá posedlost u deskovek od FFG, a to vymačkávání žetonů si bohužel tentokrát moc na své nepřijde. Jedno malé platíčko žetonů nezabere žádný čas a neudělá skoro žádný nepořádek! Jediné co ve výsledku ale zamrzí asi nejvíc je absence nových kostek ideálně spojených s nějakou novou mechanikou.

Zpracování je klasicky skvělé a od spolupráce FFG a ADC Blackfire už zkrátka nic jiného nečekám. Zatímco na české straně primárně chválím lokalizaci fontů, tak tvůrci si zaslouží obdiv za to, co mě na Temných znameních vždy neskutečně bavilo – ilustrace. Je až neuvěřitelné, když si uvědomíte jak malý prostor na kartách byl věnován ilustracím a jak skvěle byl přesto využit. Detailní a pekelně atmosférické kresby vynahrazují absenci herního plánu a skvěle nás dostávají hluboko do herního zážitku.

Stojí to za to?

Prokletí faraona se určitě nevyhne kritice, a to především při srovnávání s předchozími expanzemi, protože co se týká kvantity je Faraon nejmenší, ale rozhodně bych neřekl, že prohrává na oblíbené české hodnocení „ cena/výkon“. Za málo peněz totiž dostanete zatraceně hodně muziky. Ono jde totiž defakto o „novou hru“ kterou dostáváte s každým novým velkým rozšířením této hry, a to je věc, kterou si mě (mimo mnoho dalších kladů) Temné znamení získalo a řadím ho momentálně na vrchol Arkhamovských FFG her.

Více na hraj.cz

Temné znamení: Prokletí faraona