Velmi rozšířený Arkham

Hry recenze

V nedávném článku jsem vám láskyplně popisoval svět H. P. Lovecrafta ztvárněný ve hře Arkham horror. Ta zaznamenala takový úspěch, že jejího vydavatele (Fantasy Flight games) přiměla k vytvoření dalších osmi rozšíření. Nejedná se jen o pár kartiček navíc, ale o systémy, které podstatně mění celou hru. Proto si také zaslouží samostatný článek

 

 

Pokud jste nečetli článek o hře Arkham horror (dále jen AH), můžete to napravit ZDE.

 Hned ze začátku si expansion sety rozdělíme na velké a malé. Hlavní rozdíl mezi nimi je v tom, že ty velké rozšiřují herní plán přidáním dalšího městečka sousedícího s Arkhamem, kam se detektivové vydávají zkoumat nevysvětlitelné jevy a zavírat dimenzionální brány. Malé expansion sety se odehrávají na základní desce.

 

 Malá rozšíření

 Curse of the Dark pharaoh:

166 nových karet. Do Arkhamu zavítala expozice starodávných egyptských vykopávek a to se pak začínají dít věci! První z rozšíření, které do AH přináší roli Zvěstovatele (Herald). Jedná se o mocnou bytost, která usnadňuje příchod Prastarého na náš svět zavedením postihů pro detektivy. Také obsahuje karty Exponátů (nápomocné magické artefakty) a žetony Sousedské hlídky. Ta může detektivovi omezit vstup do jednotlivých čtvrtí Arkhamu. Dále karty Výhody a Nevýhody. Jistě se dovtípíte, jaké jsou jejich efekty :)

 

King in Yellow:

160 nových karet. V arkhamském divadle právě proběhla premiéra nechvalně známé hry "Král ve žlutém", která mnoho význačných obyvatelů Arkhamu dohnala k šílenství. Je na detektivech, aby přišli celé záhadě na kloub. Musím se zahanbeně přiznat, že toto rozšíření jsem osobně nehrál, protože sehnat ho je těžké. Dnes jsem měl ale štěstí a po zevrubném prostudování pravidel jsem se nestačil divit. Král ve žlutém přináší do hry karty Zmaru, které zvyšují obtížnost hry a nelze se jich zbavit. Dále karty Jednání, jež můžou celé město zničit a žetony Výtržníků. Na druhou stranu také karty posilující magické efekty kouzel. A Heralda. Dle mého názoru se jedná o těžší rozšíření, které urychlí hru – ve váš neprospěch.

 

The Black goat of the woods:

174 nových karet. Arkhamem se šíří neznámý kult. Samé zkrvavené obětiny a sexuální orgie s podivnými stvořeními. To si váš detektiv nenechá ve svém městě líbit! Rozšíření je velmi kvalitní; obsahuje karty Korupce (posilují Mýtus), karty Setkání kultu a Člen kultu "Jeden z tisíce". Tohle rošíření je hlavně zajímavé pro všechny lovce, protože příval příšer ve variantě Herald je opravdu nekonečný. Celý Arkham je jimi doslova zavalen, nemluvě o zlovolných kartách Mýtu.

 

The Lurker at the threshold:

187 nových karet. Neznámá a neuchopitelná inteligence láká všechny duše toužící po moci do svých spárů. S její pomocí se blížíte ke svému neodvratnému konci výměnou za Moc s velkým "M" :) Toto rozšíření přináší do AH karty Vztahů, které více sbližují detektivy mezi sebou, karty Temné smlouvy mezi detektivy a "Tím, kdo číhá na prahu". Temná smlouva vás sice může stát život, ale také vám může pomoci porazit Prastarého – což se nám podařilo! Navíc jsou zde nové karty pro Prastaré a nové žetony bran. K tomu se může lehce stát, že se otevřou dvě dimenzionální brány současně...

 

 Velká rozšíření

 Dunwich horror:

Velká rozšíření, jak už bylo řečeno výše, mají navíc i kus herního plánu, zobrazující městečka v okolí Arkhamu, nové Vnější světy, ulice i lokace, kde musí detektivové řešit střetnutí. Prvním z jich je Dunwich, kde černokněžník Whitley vyvolává mocnou entitu, která po svém probuzení nahání obyvatelům Arkhamu hrůzu. Přes 250 nových karet, spousta nových nestvůr a inovativní herní principy dělají z Dunwich horror asi to nejlepší rozšíření. Do hry přidávají karty Zranění a Šílenství (hodí se pokud nechcete ztrácet polovinu předmětů a žetonů stop), karty Mýtu se schopností "Gate bursts", což znamená, že i když se vám povedlo zapečetit některou z nestabilních lokací v Arkhamu, vaše zaklínadlo nebylo dost silné a na onom místě se objevila nová dimenzionální brána. "Gate bursts" karty Mýtu se vyskytují i v ostatních rozšířeních, takže nebudete ušetřeni. Dunwich horror je velké a při variantě Herald skoro nehratelné. Ale je to naprostá pecka!

 

Kingsport horror:

Poklidný přístav je chráněný před zhoubným vlivem Prastarých a nabízí detektivům netušené možnosti. Jediné rozšíření, které je opravdu "game friedly", což v praxi znamená, že se nesnaží probudit Prastarého za každou cenu. V každé lokaci získáváte z větší části bonusy a jako protiváhu Heralda nabízí Kingsport horror Guardiany; bohy, snažící se vám pomoci v boji proti zlu. Je hezké si při AH trochu odpočinout, nasát mořský vzduch a trochu se zregenerovat :) Hlavním novým nechanismem jsou Vortexy; pohyblivé brány chrlící příšery do ulic Arkhamu. Ale nebojte se, není těžké je zničit. Ideální doplňek, pokud se rozhodnete rozehrát extrémně těžkou partii proti Prastarým.

 

Innsmouth horror:

Zchátralé rybářské městečko skrývá svá temná tajemství. V dávných dobách obyvatelé Innsmouthu přilákali Dagona a jeho vodní lid známý jako Deep ones, odměno jim bylo bohatství a obcování s vodníma příšerama. Díky tomu v jejich genech přetrvává rybí vzezření ("Innsmouth look") a nutkavé volání je táhne zpátky do moře... Innsmouth horror je zaměřen hlavně na rozvíjení osobních příběhů detektivů, pátrání v jejich minulosti a strachu, jestli se i u nich neprojeví "Innsmouth look" získaný po předcích. Na rozdíl od putování do Vnějších světů se zde snažíte zabránít rase Deep ones aby povstali a zničili náš svět. Innsmouth je nepřátelské městečko, takže v pozdějších fázích hry se musíte mít všude na pozoru!

 

Miskatonic horror:

A poslední z velkých rozšíření uzavírá Miskatonic horror. Nenabízí herní mapu ani nové herní systémy. Je to "rozšíření pro všechny rozšíření", nabízející 450 nových karet do celého světa AH... Pokud ho nemáte, v podstatě o nic zásadního nepřicházíte.

 

Krása rozšíření AH tkví v jejich koncepci. U těch malých můžete dát pryč karty ze základní hry a naplno si užít možnosti nových karet. U těch velkých zase můžete hrát se všemi třemi rozšířeními najednou. Kdybych měl vyjmenovat a popsat všechny novinky, které rozšíření přinášejí, byla by tato recenze ještě jednou tak dlouhá. Samozřejmě získáte hromadu nových Prastarých, detektivů i příšer, pohybujích se tím nejneočekávanějším způsobem. Nové zbraně, kouzla, artefakty i členství v různých spolcích. Pokud vám ani to nestačí, je k dispozici na internetu prográmek Strange eons, díky kterému si můžete vyrábět vlastní karty všeych typů. A garantuji vám, že díky tomu se AH jen tak neomrzí.

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Robin Podéšť RaptoR

Galerie: