Vlci severu

Hry recenze

Zima zrovna moc nepřichází, spíš se řítí parné léto, ale my se trochu schladíme a podíváme na první "deluxe" rozšíření Hry o trůny: Karetní hry s názvem Vlci severu.

Jak asi každého logicky napadne už z názvu rozšíření, dominantní postavení zaujímají Starkové. Tenhle starý severský rod je obecně jedním z nejoblíbenějších v Martinově světě i v seriálovém provedenení a nejinak tomu je i v karetním zpracování. Už v základní sadě se vše točilo kolem rodiny Starků, tedy Eddarda a Catelyn a jejich dětí. Nové rozšíření přináší celkem 52 nových karet ve třech kopiích (dohromady 156, což je zásadní rozdíl oproti základní sadě). 25 jich je určených pro Starky, po dvou pro každý z dalších rodů a zbytek doplňují karty neutrální a plány. 

 

Deluxe rozšíření - jedná se o velké rozšíření karetních her od FFG (nebo chcete-li Blackfiru u nás), které přínáší velké množství nových karet ve 3 kopiích a zatím je vždy zaměřené primárně na jeden z rodů ve hře. Nejen že získáte množství karet pro rozšíření svých možností a strategie, ale výhodou je, že karty z velkých rozšíření budou navždy turnajově legální, pokud byste měli chuť a pro tuto možnost hraní se rozhodli. Nevýhodou je trochu zaměření na jeden rod, a tak ti komu již vyšla, mají výhodu oproti ostatním a na domácí hraní tak budete potřebovat ideálně alespoň dvě, abyste ztrátu kompenzovali. Výhodou ale je, že pokud vás např. doma baví jen Starkové a Martellové, můžete si koupit jen dvě velká rozšíření k jedné základní sadě a máte postaráno o hodiny další zábavy. Zpět ale k Vlkům severu. 

 

Starkové

V základní sadě se Starkové vzájemně podporovali a doplňovali, ale co jim chybělo, byla síla v intrikách u dvoru. Nové karty se snaží ukázat možné nové směry, ale zároveň podpořit zavedené. Jako první se podívejme na rodinu Starků samotnou, nové verze se totiž dočkala většina jejich členů. Eddard Stark, hlava rodu, opět může útočit pouze ve vojenské a mocenské výzvě, ale získává věhlas pro náběr bodů moci a v případě jeho využití může dát žeton moci další postavě účastnící se stejné výzvy. Catelyn Stark nám zdražila a zesílila. Nezískává sice žetony moc věhlasem jako její manžel, ale v případě, že je jiná vaše starkovská postava zabita nebo obětována. Navíc žetony převádí v navýšení síly sama sobě. Z dětí zde nalezneme novou Aryu, která reaguje na zabití někoho ze svého rodu sebeobětováním a zabitím soupeřovi postavy se silou 3 a méně. Sansa moc z mrtvých Starků netěží, naopak se její síla za každého mrtvého příslušníka rodu snižuje, ale pokud je rovna nule, získává možnost náběru karet. Rickon, nejmladší dítě nemůže sám od sebe bojovat v žádné výzvě, ale svým obětováním může zrušit nějaké to hledání. Do boje se ale může zapojit, pokud po jeho boku stojí věrný Chundeláč (jak ikonické). Posledním "dítětem" je Jon Sníh, který vám umožní za obětování jednoho Starka jiného postavit. Tolik k rodině. Rozšířením severského rodu jsou jejich vazalové a původní rod Catelyn Stark - Tullyové. Ti se dočkali v první řadě Černé ryby. Lorda s věhlasem, který vám umožní v případě, že má 4 a více žetonů moci nepoklekat ostatní Tullye do útoku a pokud vyhrajete jako útočník vojenskou výzvu, můžete dobrat jednu kartu. Septon Tullyů funguje pro zlevnění postavy Tully nebo Sedm za odhození žetonu moci, což je jistě zajímavá možnost. Posily se dočkali i zlovlci. Chundeláče jsem již zmínil. K němu se přidává Nymerie ve formě doplňku a Vlci severu, kteří umí pořádně strašit. Z postav se své inkarnace dále dočkal Jory Cassel, umožňující zachránit vaší postavu, Armáda krále Robba jako klasický velký útočník, Věrní z Medvědího ostrova, Pěvec z řekotočí či Osha a Stará chůva, která vám může určit léto či zimu a vy tak získáte bonusy z toho plynoucí. Tolik k postavám.

Karty lokace se dočkal Zimohrad, který zvyšuje sílu vašich Starkovských postav a navíc limituje hráče bez zimního plánu, který nemůže ve výzvě spouštět efekty karet. Strom srdce Zimohradu vás, respektive vaši postavu, ochrání za obětování před efektem soupeřova plánu.

To se dostáváme k doplňkům. Ikonický meč Aryii Jehla, přidává na síle svému nositeli a v reakci na obětování můžete obětovat i meč a místo do odhazovací hromádky si vrátíte postavu do ruky. Zmrzlý až na kost vyřazuje nepříjemné lokace.

Události obdržely tři nové karty. Drsný jako zima umožní po smrti jedné postavy Starků jinou umístit z ruky do hry, pokud je ve vaší hromádce použitých plánů nějaký zimní. Smečka přežívá je další z "rušících" karet, za předpokladu, že obětujete svého zlovlka nebo pokleknete dvě postavy. Aryin Dar tématicky přesouvá doplňek z jedné postavy na druhou.

Poslední kartou pro seveřeny je plán Čas vlků, který sice podporuje zlovlky hezky, ale trpí zásadním neduhem - vlčích karet je zatím hříšně málo, bohužel.

 

Ti "ostatní"

Ani ostatní rody nepřišly zkrátka, byť dostávají po dvou kartách.

Lannisteři dostávají Žoldáka z rozcestí jako levnou postavu, dík které můžete přidat nějaké to zlato do pokladny. Pobočníkova věž umožní po výhře v intrice vrátit vaši postavu se symbolem lva a zároveň i postavu soupeře.

Baratheoni mají Šaškovský úbor, negativní doplňek kdy postava v něm "oblečená" nutí svého vlastníka zahodit kartu pokud se má zučastnit výzvy. Nestranná spravedlnost slouží k podpoře "klekání" Baratheonů.

Krakatice mají Rybí knír, který je zaměřen na zimu a pokud je více odhalených plánů zima než léto, nepočítá se síla bránících postav. Na vlnách přílivu je událost pro zvýšení iniciativy a náběr karet.

Ve Vysoké zahradě nalezneme Rytíře Florentů,kterým můžete po příchodu do hry odhazovat malé a slabé postavy ze hry. Za praporec růže! je událost, díky které vyměníte nějakou svou postavu za zlato.

Dračí vládci mohou využít jednoho z pokrevních jezdců Agga, díky kterému můžete v létě postavit postavu pokrevního jezdce. Pohled draka pak snižuje sílu všech ve výzvě kromě draků (a ta ilustrace je úžasná!).

Noc se přikrádá a hlídka potřebuje posilu, kterou je Kamenohad, který po použití plížení může využít klíčové slovo obejité postavy. Stínovou věží se naopak můžete zbavit hrozících potencionálních útočníků po výhře v obraně.

Posledním a nejjižnějším rodem jsou Martellové. Do jejich služeb se zařadí Quentyn Martell, tradičně dostávající bonus pokud jste druhým hráčem a reagující v odvetě na své zabití. Jeho zmijí oči (koho asi?!), kdy po prohře v obraně můžete vybrat jednu kartu z ruky soupeře a tu zahodit.

V neutrálních kartách dostanete krále divokých - Manceho Nájezdníka, který kromě svých skvělých statistik a všech ikon dává všem vašim postavám v ruce přepadení. Mladá kopinice je levnou doplňkovou postavou, stejně jako Rodový mistr. Turnajová aréna je zlevněním pro události za své kleknutí. Neutrální karty doplňují doplňky a události - Zelené sny pro kontrolu toho co si líznete, Umění léčby pro záchranu postav a Desátek pro zisk zlata.

Důležitým aspektem hry jsou samozřejmě plány a těch v expanzi nalezeneme hned 6 (nebo tedy 7, viz výše). Pád z výsluní (vzpomínáte na Theona?) má sice skvělé statistiky, ale nutí vás obětovat postavu po odhalení. V závějích je plán snižující iniciativu na všech plánech na nulu. Dlouhá zima donutí každého hráče odhodit jeden źeton moci z rodové karty pokud nemá plán léto, takže minimálně vás postihne určitě. Píseň léta posílí všechny vaše postavy, pokud není odhalen zimní plán. Zbraně přede dveřmi je excelentní plán,kterým na začátku fáze výzev vrátíte všechny doplňky do ruky jejím majitelům. Poslední kartou je Skrýš průzkumníků, kdy po zdanění, tedy vrácení zlaťáků a aktivaci postav, můžete dobrat dvě karty nebo získat tři zlaťáky do dalších kol.

 

Deluxe expanze přináší množství nových karet a pokud vás Hra o trůny: Karetní hra zaujala, jistě se jedná o vhodné doplnění, kdy za příznivou cenu dostanete velké množství nového herního materiálu. Samozřejmě ale musíte brát v potaz, že primárně je rozšíření zaměřené na Starky a ostatní přijdou trochu zkrátka a časem tedy bude takč¨řka nutné dokoupit expanzi ještě dalšímu rodu, aby se síly vyrovnaly.

 

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Kam dál?

Hry recenze

Hra o trůny - rody 1. část

Hry recenze

Hra o trůny: Karetní hra 2. edice

Partneři