Zaklínač: Cesta osudu – Triss a Zrnko pravdy

Hry recenze

Vydejte se do tajemného sídla monstrózního Nivellena a oživte magické triky čarodějky Triss Ranuncul v prvním rozšíření Cesty osudu.

V hlubokých lesích při toulkách krajem narazil jednou Geralt nejen na zkrvavené mrtvoly, ale také na tajemný větrem a deštěm, aspoň zvenčí, oprýskaný hrádek. Inu co by to bylo za zaklínače, kdyby ho neprozkoumal a nesnažil se přijít na kloub tomu, co se v lese událo? A tak Geralt potkal Nivellena. Napůl člověka, napůl zvíře, začarované monstrum a pána místních lesů. Inu a dál? Dál už o osudu příběhu musíte rozhodnout sami!

Zatímco každý, kdo četl knihu Poslední přání, už ví, jak celý Geraltův a Nivellenův příběh v povídce Zrnko pravdy dopadne, tak desková hra Cesta osudu vám umožní prožít celý příběh znovu, jinak a dle vlastních pravidel a vyprávění. A také klidně s úplně jinými postavami. Jak se s Nivellenem utká Marigold? Dokáže záhadu rozluštit Triss? Nebo Vesemir sáhne po meči?

Základní hru Zaklínač: Cesta osudu v její krásně produkčně zvládnuté deluxe verzi jsme recenzovali nedávno zde. A líbí se nám hodně. V zásadě přístupná hratelnost, karetní draft a kombinační engine building v narativu populárních příběhu Andrzeje Sapkowského a světa Zaklínače. I když základní hra zdaleka není malá, tak hra rozkvétá ve variabilitě v tom ohledu, že obsahuje řadu příběhů – povídek, které přinášejí do základního konceptu originální pravidla a twisty. A pokud snad základ na něco trochu trpí, jsou to pouze tři povídky. Jasně, můžete je hrát stále dokola, pořád vás budou bavit svými možnostmi a mechanikami, ale zároveň jednoduše chcete další příběhy. V rámci Gamefoundové kampaně vyšel velký box Stretch goalů obsahující řadu nových hratelných postav a právě i povídek. A že s ptáte, zda budou dostupné? Ano! V retailové verzi vychází Cesta osudu s rozšířeními kombinujícími jednu novou povídku a jednu hratelnou asymetrickou postavu, kdy první takové rozšíření nese název Triss a Zrnko pravdy a naprosto tak vypovídá o tom, co v ní najdete. A musíte jí mít? Inu… máte rádi základní hru? Pak zcela nesporně ano!

Rozšíření zcela jasně navazuje na základní hru svým zpracováním i grafikou. Zajímavé je, že oproti základu zde neexistují dvě verze, rozšíření obsahuje kompletní materiál pro standardní i deluxe verzi, tedy figurky i standees. Co ale krabička pod svým víkem všechno skrývá? Předně je to kompletní vybavení pro Triss – dvouvrstvou desku, sólo plán, počáteční karty a vedlejší úkol, stejně jako sadu ukazatelů v červené barvě a povedenou miniaturu postavy i žetonů bodování. Triss pracuje s kartami, ale zdaleka není stejná jako třeba Yennefer, umí si totiž s kartami pohrát ještě před jejich hraním. A má hodně zajímavé startovní karty, třeba k výměně neaktivních symbolů ve zkušenosti. Nová postava je hezkým přídavkem, ale upřímně řečeno, jen kvůli Triss si expanzi nikdo nekoupí. Tím důležitým je totiž nový příběh. Zrnko pravdy mám rád už jako původní povídku přinášející slovanskou variací na pohádkovou Krásku a zvíře nebo Pannu a netvora, chcete-li. A ve složitelné krabičce se v krásné grafice skrývá přesně ten záhadný příběh a ještě záhadnější dům, který ovládá prokletý Nivellen reprezentovaný figurkou a jeho čarodějné síly, ale který skrývá i mnohem krvavější tajemství.

Nivellen přináší do hry kromě své vlastní postavy, která draftuje karty podobně jako hráči zejména karty záhad a řadu nových žetonů. Karty záhad se přikládají kartám v kapitolách a přinášejí další možnost bodování, pokud se je hráči rozhodnou při svém plánování využít. Stejně jako žetony odhodlání či autority. Důležité však je i postavení Nivellena, protože ten se jako hostitel a ústřední postava příběhu stará o možné směřování výběru dalšího postupu v závislosti na draftovaných kartách a s tím je třeba počítat. Dokonce musím říct, že Nivellen někdy až skoro v uvozovkách „nepříjemně“ umí ovlivnit rozhodování hráčů, tak aby udrželi linii příběhu tak, jak právě potřebují a chtějí. Musím ale říct, že mechanicky je povídka zapracovaná do hry opravdu hodně hezky a funkčně, kdy dokonce překonala doposud náš vrchol v podobě Menšího zla.

Úplně si nemyslím, že rozšíření přesvědčí hráče, kterým už základní hra nesedla, protože byť přináší nový příběh svůj vlastní svěží a originální twist, tak základ hry zůstává mechaniky totožný – stále jde primárně o draft a pečlivé plánování využívání žetonů a snaha o směřování příběhu tím či oním směrem.

Je dobré uvést, že Zrnko pravdy lze hrát v 1-4 hráčích, čímž jeden oproti základu odpadá. A zároveň je zde dobré uvést, že základní hra je sice pro 1-5 hráčů, ale různé povídky, které se i třeba chystají v retailu v budoucnu vyjít nejsou striktně pro tento počet a někdy vás nutí mít spoluhráčů od začátku více (3+) nebo méně (max 4). To ale jen takové spíš konstatování a upozornění.

Jsem za rozšíření rád? Ano! Cesta osudu se nám za posledních cca 14 dní dostala na stůl opakovaně a hra se nám stále líbí. Na druhé straně je pravda, že jakmile si určitou povídku/příběh párkrát zahrajete, tak už hrajete spíš mechanicky, než nějak tematicky. A nová povídka tohle samozřejmě změní a oživí hratelnost. Navíc nejen skvělým příběhem, ale hlavně mechanicky velmi tematicky a funkčně. Navíc k tomu dostanete novou zajímavou postavu, která zdaleka není jen prostým vytěžením předchozích nápadů, ale čarodějkou na slovo vzatou, která si umí pěkně pohrát s karetním osudem v tu pravou chvíli.

Zkrátka pokud u vás hra Zaklínač: Cesta osudu zabodovala, tak je tohle rozšíření v zásadě naprostý must have, který přináší v podstatě třetinu nové hratelnosti a variability základní hry s jednou z nejlepších Sapkowského povídek. A rozhodně se těším na to, zda v retailu vyjdou i další rozšíření, protože kdo by se nechtěl vypravit do Skellige nebo se utkat o osud Zlatého draka, že?

 

Rozšíření, stejně jako základní hru, můžete koupit ve Světě deskových her zde!

 

Zaklínač: Cesta osudu – Triss a Zrnko pravdy

Autor: Łukasz Woźniak

Vydavatelství: asmodee

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 1-4

Věk: 14+

Herní doba: 30-90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři