Hvězdný prach – Romance v říši kouzel

recenze

Sice nám akorát skončili Vánoce a všichni jsme klasických i nových pohádek nasycení, ne-li přesycení, ale jednu navíc byste si rozhodně neměli nechat ujít. Otevřete mysl fantasii, přichází Hvězdný prach.

V první řadě je třeba uvést, že ač tohle poslední české vydání již trochu letitějšího díla vyšlo v loňském podzimu u nakladatelství Crew, nejedná se o klasický komiks, jak jsme zvyklý a jak by ho leckdo čekal, ale o klasickou beletrii, která je ovšem opravdu bohatě a krásně ilustrována. A kresby Charlese Vesse – no však počkejte dále.

Hvězdný prach je v kostce řečeno taková fantasy pro starší či dokonce dospělé čtenáře, která poprvé v originále vyšla již v roce 1997. Však kdo má nějakou, ač třeba jen hrubou představu o díle jeho autora – britského mága Neila Gaimana, bude se cítit jako ryba ve vodě. Gaiman je i českému čtenáři dobře znám díky několika vydáním právě Hvězdného prachu, Knihy hřbitovní, Nikdykde a i jejich komiksových verzí a dalších a dalších magických příběhů. Jeho vyprávění jsou vždy mnohavrstvé, pohrávající si s čtenářovou představivostí a myslí a je úchvatné sledovat, co se dokáže v jedné lidské hlavě zrodit. Zkrátka pro českého vydavatele, zdá se, sázka na jistotu.

Příběh Hvězdného prachu, mimochodem už i zfilmovaného (a překvapivě ne špatně), se odehrává zčásti v Anglii, zčásti v tajemné překrásné magické říši, přičemž obě jsou odděleny pouhou kamennou zdí. Ne, vážně, nečekejte skříně, dveře, králičí nory, nic podobného, protože stačí jen překročit kamennou zeď, oddělující ves a pole, kterých jsou všude možně desítky, ba stovky. Dobře, tak snadné to není a přechod je samozřejmě hlídán ve dne v noci, aby se zabránilo zvědavcům dělat neplechu. Tristan Thorn, hlavní hrdina románu až po uši zamilovaný do nedobytné Viktorie, chtě nechtě musí za zeď, protože cesta do ženského srdce vede skrze padlou hvězdu (jen tak mimochodem, návod pro všechny nerdy, jo?).  Nicméně aby to neměl úplně jednoduché, hvězdu nechce jen on, potažmo Viktorie, ale najde se mnohem více chtivých uchazečů – od princů, kteří doufají v uvolněný trůn, až po temné čarodějnice. Honba za „pokladem“ může začít.

Hvězdný prach není špatný, ale u mě trpí všechny „Gaimanovky“ jedním zásadním neduhem – srovnávám je s Nikdykde, což pro mě byla a stále je nejlepší tvůrcova kniha. Za prvé nečekejte žádnou high fantasy ve stylu Písně ohně a ledu nebo Pána prstenů – jedná se o pohádku, děj plyne zcela přímo, bez zbytečných odboček a ač se hlavní hrdinové potkávají s množstvím vedlejších postav, žádná vám víceméně neutkvěje v paměti a jen dějem proletí na cestě k závěru. A tady vidím druhý problém, protože jakoby autorovi na konci knihy došel dech, jako byste se přiřítili v rozjetém rychlíku na nádraží a místo dobrého zakončení cesty, dostanete protější sedačkou mezi oči, protože někdo zatáhne za nouzovou brzdu a vše až moc nečekaně zastaví. Přesně takový byl můj pocit ze závěru knihy, a to je škoda. Navíc, a tohle jsem snad ještě nikdy neřekl, byl filmový závěr lepší než ten knižní. Po přečtení mi tak zůstala jen temná pachuť, místo nadšení, které mě celou dobu provázelo. No dobře, to možná trochu přeháním a haním dobrý příběh až moc, ale….

To co knihu, respektive tohle konkrétní vydání, zcela jistě vyzdvihuje a dodává jí na kráse je kresba a ilustrace Charlese Vesse, kterými je kniha bohatě protkána. Ať už se jedná o menší kresby na okrajích stránek, obtékané textem a pouze doplňující vyprávění nebo celostránkové a dvoustránkové obrazy, které by se nemusely stydět zarámované na stěně, vše dokonale doplňuje text a umocňuje čtenářovu fantasii, dává jí nový rozměr a vaše představivost může jet na plné obrátky. Na druhou stranu je možná trochu škoda, že vám tolik zkazí vaší vlastní mysl, protože ta by u Gaimanova vyprávění fungovala na maximum tak či tak.

Co říct závěrem. Pokud máte rádi Neila Gaimana, Hvězdný prach jistě znáte. Nové vydání dělá čest jak vydavatelství, tak knize i jejímu autorovi. Jedná se o krásně zpracovanou klasiku, která by žádnému milovníkovi magické fantasie neměla chybět. Škoda jen té nemastné neslané pachutě ze závěru, který jsem si představoval trochu jinak a víc pohádkové stylem „a žili šťastně až do smrti“. Oni tedy žijí nebo budou žít, ale jinak než asi čekáte. I když není právě v té magické rozmanitosti a představivosti ta pravá krása a láska?

Koupit přímo u Crew!

Hvězdný prach

Autor: Neil Gaiman