Kladivo na čaroděje 12: Poslední stadium

recenze

První série Kladiva na čaroděje skončila. A jaký konec nám naservíroval Jiří Pavlovský ve 12. díle pojmenovaném Poslední stadium? Akční, plný hlášek, smutný a pěkně otevřený!

V jedenácti dílech jsme sledovali osudy skupiny soukromých „vyšetřovatelů“ a jejich paranormálních případů, vše ovšem prostupovala ještě jedna dějová linka, a to smrt magie. A právě ta se musí v posledním stadiu dořešit, protože co se světem bez magie? Naštěstí Sedmička má geniální plán jak všechno a všechny zachránit (no dobře, úplně všechno ne, sem tam někoho by se přece jen mágové umně zbavili), což ovšem zahrnuje jednu nemilou eventualitu – genocidu světových rozměrů. Ptáte se cože? No to prostě vyhladíte lidstvo a… a zbytek si přečtěte, protože o tohle vás nemůžu ochudit. Kromě smrti magie (vážně vám víc neprozradím!) se dozvíme i celou pravdu o Felixovi a jeho lásce (kterou ale jak všichni víme, podváděl, kde mohl).

Poslední díl Kladiva má všechno, co od pořádného závěru čekáte – Felix vymýšlí geniální plán(y), Vincenc hláškuje a dělá všechno proto, aby ho někdo zabil, Walter se projevuje jako věčný útěkář (a následně ještě pořádnější blázen) a Klaudie se propadá do svých depresí a démonů. K tomu všemu se vrací staří známí z předchozích dílů upírský hacker, Petra a její bojovníci proti magii, VVK s Kiliánem a další. Velkou devizou celé série je humor a vtip (často černý a nekorektní, ale dětem tuhle sérii nedáváte číst ne?!) a nejinak tomu je i v posledním díle. Nejsme ochuzeni o všemožné narážky, urážky a narážky na popkulturu a fenomény všeho druhu – od náboženství až po Hru o trůny. Prostě díl Kladiva, tak jak ho máme všichni rádi.

Zajímavý je autorův pohled na svět bez magie. Koho by napadlo, že pouhou likvidací magie dojde k takovému „vykastrování“ světa. Náboženství, přesvědčení, války, teroristi – vše najednou skončí, protože bez magie nikdo nemá zájem něčemu věřit a za něco bojovat. Geniální nápad! Bohužel ale odešla i fantazie, touhy, ambice a svět se pomalu zastavuje.

Závěr knihy uzavírá první sérii a hlavní dějové linky, ale nabízí nám nové a ty jsou zcela otevřené do budoucna a vy budete po přečtení chtít víc, další díl, další povídky, prostě cokoliv, jen abyste věděli, co se s hlavními (anti)hrdiny stane dál.

U čtení Posledního stádia se budete smát, budete napjatí, budete nevěřícně kroutit hlavou, budete smutní, budete přemýšlet a na konci nebudete ani dýchat, ale přesně takhle mají vypadat dobré závěry dobrých knižních sérií, a proto za mě poklona nejen Jiřímu Pavlovskému, ale i všem ostatním autorům, kteří se podíleli na celé této sérii, u které jsem se dvanáct dílů královsky bavil. Díky! A nebyl by už čas vydat další díl?

P.S. Pokud jste náhodou sérii Kladivo na čaroděje ještě nečetli, máte nejvyšší čas začít!

P.P.S. Pro každého kdo si svět Kladiva zamiloval, chystá Epocha povídkovou antalogii O krok před peklem!

Koupit přímo u nakladatelství Epocha!