Ostrov

recenze

Severská krimi to už je známá, a u nás i hodně oblíbená, věc. Nakladatství Omega pod svou značkou Fobos ale přináší ze severu něco ještě mrazivějšího – dystopii Ostrov. A mrazit vás bude pořádně.

Pojďme ale postupně. Jméno autorky knihy Sigríður Hagalín Björnsdóttir vám asi nic neříká. Jak by taky mohlo, když Ostrov je její první vydanou knihou u nás. Ostatně ona je to i její první kniha celkově. Na Islandu se jedná o známou tvář. Po studiích ve Španělsku a USA a vystřídání několika míst k životu se tahle novinářka a moderátorka zpráv s manželem přestěhovala na Island, který se stal místem jejího vyprávění. Ostatně odlehlý ostrovní stát je dokonalou kulisou jejího příběhu.

Představte si „blackout“. Ale ne chvilkový nebo jen na kousku území, ale kompletní a celosvětový. Svět se zhroutí během okamžiku, vše se vypne a přestane fungovat. Jste bez spojení. Nejde internet, telefony jsou hluché, emaily nechodí, za satelitů jsou jen prázdné hluché skořápky obíhající ve vesmíru, vypadne elektřina, nejezdí vlaky, letadla sedí nečině na zemi, lodě v přístavech… A aby toho nebylo málo, jste zrovna na Islandu, odříznutí a k tomu se blíží Vánoce a tedy klasická temná zima blízko polárního kruhu. Už jste dost v depresi?

Samotný příběh je vyprávěn v několika dějových rovinách a v různých formách, přičemž každá má svou vlastní kapitolu. V první řadě je tady Hjati, popisující svůj život v er-formě a v kulisách města a jeho ruchu a v podobě jakéhosi deníku, mapujícího události minulé. Nejedná se jen o popis tragédie a depresivná dystopie, ale Hjati musí neustále řešit i osobní problémy a život v kulisách temného „konce“. Dále svůj díl dostává jeho bratr Leif, jehož část je snad nejdepresivnější (nebo pro mne byla) a dávná láska María a její děti, které se musí vypořádat s novou situací, kterou by asi žádné dítě prožít nikdy nemělo. Na druhé straně v kapitolách s názvem Hladov se díváme do mírné budoucnosti, nabízející nám pohled na to, kam se život na Islandu vyvine. A čekali byste na konci happy end?

V autorce se nezapře její práce novinářky, neboť na začátku každé kapitoly vás čeká jakési shrnutí a novinové zprávy nebo zprávy vlády, informující o dění, což ještě více pomáhá k realičnosti celé knihy. Zároveň předkládá čtenáři i klasická témata dnešní doby, jako např. přistěhovalci – jak se k nim společnost, která se do té doby tváří liberálně a demokraticky zachová? Jaká zbytečná jsou rozhodnutí vlády a nesmyslená pro běžné obyvatele? Co se stane, když lidem vezmeme věci, na které jsou zcela běžně zvyklí a považují je za samozřejmost? Na druhou stranu mi trochu vadilo, že autorka vyzdvihuje svůj názor a nesporně a tvrdohlavě si za ním stojí a nedává čtenáři prostor k uvažování. Nemilosrdně mu do hlavy vtlačí svou premisu.

Román je každopádně neskutečně čtivý. Necelých 300 stran vám uteče rychlostí blesku, ale troufnu si říct, že ve vás zanechá silný zážitek a množství námětů k zamyšlení. I přes množství linek (které se nakonec spojí) není kniha nepřehledná, naopak. Byť je to i kvalitním překladem, díky kterému se neztratí vtip a přirovnání, autorka má můj obdiv k jejich vhodnému využití a dávkování v průběhu vyprávění.

Budete napjatí, místy naštvaní, možná vám ukápne pár slz, ale tak to má u takové knihy být. Ostrov vás pohltí do svého „blackout“ a ani na chvíli nepustí. Nejmrazivější ostatně na celé knize je ta možnost toho, že se vše popsané může skutečně stát. Z toho vás bude při čtení skutečně mrazit a nebude se vám úplně lehce spát.  Ostrov na svých stránkách předkládá takřka dokonalou dystopii a postapokalyptický zážitek a za mě se jedná o jeden z nejlepších románů současného trhu… zkrátka Island do toho!

Koupit přímo v Knize Dobrovský!

Ostrov

Autorka: Sigríður Hagalín Björnsdóttir